Pięć zaskakujących objawów niedoboru składników odżywczych

Myślisz, że gdyby ci ich brakowało, zaczęłabyś chorować i źle wyglądać. To wszystko prawda, ale... wcześniej pojawia się wiele pomocnych ostrzeżeń!

Ropieją ci oczy i źle widzisz, prowadząc samochód o zmierzchu

Reklama

Weź pod lupę witaminę A. To składnik, który nie lubi częstych stresów ani dużej ilości spalin (np. gdy mieszkasz w środku miasta). Na jej brak mogą narażać cię też leki, które przyjmujesz, by obniżyć poziom cholesterolu albo zlikwidować nadkwaśność żołądka.

Twoja recepta na co dzień: zjadaj 1 średniej wielkości surową marchewkę lub 1/2 szklanki gotowanego szpinaku albo 10 suszonych moreli. To zapewni ci zalecane 1250 μg wit. A.

Jedzenie wydaje ci się pozbawione zapachu i smaku

W rzeczywistości pokarmy mogą być aromatyczne i smakowite, zaś ty możesz nie czuć tego z powodu niedoboru cynku. Wtedy węch i smak są osłabione. Czynniki sprzyjające to m.in.: zażywanie kortykosterydów, środków moczopędnych, przeczyszczających.

Twoja recepta na co dzień: 1/2 szklanki pestek dyni i 1/2 szkl. kaszy gryczanej albo 2 kotlety wołowe dadzą zalecane 6,8 mg cynku.

Zjadłabyś... surowy ryż, kredę, glinę lub krochmal

Takie dziwaczne zachcianki żywieniowe (tzw. spaczone łaknienie) mogą być jednym z pierwszych objawów niedoboru żelaza. Skromne zasoby pierwiastka w organizmie bywają skutkiem m.in. nadużywania aspiryny.

Twoja recepta na co dzień: porcja (ok. 100 g) wątróbki albo porcja (ok. 200 g) gotowanego szpinaku plus porcja (ok. 100 g) gotowanych buraczków - to zalecane 8 mg żelaza.

Często chce ci się pić

Jeśli odczuwasz wzmożone pragnienie, mimo że nie masz cukrzycy (co sprawdziłaś, robiąc badanie krwi na poziom glukozy), winny może być niedobór chromu. Przytrafia się np. osobom, które pracują ciężko fizycznie.

Twoja recepta na co dzień: porcja (ok. 100 g) wędzonego łososia i kilka średniej wielkości (ok. 500 g) gotowanych ziemniaków plus szczypta czarnego pieprzu dostarczą ci wskazane 25 μg chromu.

Masz bardzo złe samopoczucie przed miesiączką

Za nasilone objawy napięcia przedmiesiączkowego odpowiada czasem brak wit. E. Sprzyja mu m.in. doustna antykoncepcja.

Twoja recepta na co dzień: spożywaj 2 łyżki oleju słonecznikowego albo 3 łyżki pestek dyni lub nasion słonecznika, a zapewnisz sobie niezbędne 8 mg wit. E.

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje