Reklama

Reklama

Przeciwzapalna trzynastka

Jadłospis osób cierpiących na choroby zapalne powinien koniecznie zawierać te składniki.

Gdy jesteśmy atakowani przez patogeny, organizm zwiększa produkcję ciałek obronnościowych. Oznaką walki jest stan zapalny. Jeśli przechodzi w przewlekły, przestaje być korzystny - sprzyja tyciu, przyczynia się do rozwoju chorób, m.in. zespołu metabolicznego. 

Lekarze uważają, że miażdżyca też jest chorobą zapalną. Co więcej, na tym podłożu mogą się nawet rozwijać nowotwory! Na szczęście są pokarmy, które działają jak tarcze.

Tłuste ryby

Są doskonałym źródłem kwasów tłuszczowych z grupy omega-3, zwłaszcza tych najzdrowszych: EPA i DHA. Wprowadź do diety makrelę, śledzia, łososia, sardynki. Twoje ciało rozłoży ich tłuszcz do protektyn - substancji wygaszających zapalenie.

Reklama

Brokuły

Zawierają mnóstwo działających przeciwzapalnie antyoksydantów i unikalną substancję o nazwie sulforafan. Częste ich jedzenie zmniejsza ryzyko chorób serca i nowotworów.

Awokado

Dostarcza najzdrowszego na świecie tłuszczu - obrońcy zdrowia serca. A także mnóstwo potasu i magnezu oraz antynowotworowe karetonoidy i tokoferole. Ponadto ma specjalny składnik, który sprawia, że już jeden plaster awokado dziennie zmniejsza stan zapalny!

Papryka zwykła i papryczka chilli

Zawierają dużo witaminy C, która też działa przeciwzapalnie. Są "napakowane" antyoksydantami. Ta pierwsza zawiera kwercetynę, zmniejszającą stan zapalny u osób z sarkoidozą. Obecne w chilli kwasy mają też wpływ na zdrowsze starzenie.

Grzyby

Zwłaszcza pieczarki portobello (to te duże, brązowe) oraz shitake (dostępne w sklepach ze zdrową żywnością). Są bogate w selen, miedź i witaminy z grupy B. Stanowią źródło fenoli i innych antyoksydantów. Dają dobre efekty w stanach zapalnych towarzyszących zespołowi metabolicznemu. Im krócej się je gotuje, tym lepiej!

Owoce

Truskawki, maliny, borówki, jagody, czarne porzeczki zawierają przeciwutleniacze - witaminy, minerały, antocyjany. Pobudzają produkcję komórek obronnościowych, redukują ilość substancji prozapalnych. Czereśnie, oprócz antocyjanów, mają katechiny. Obniżają poziom zapalnego białka CRP.

Oliwa z oliwek

Koniecznie extra vergine, czyli z pierwszego tłoczenia na zimno. Obniża poziom CRP, zmniejsza ryzyko chorób serca i nowotworów. Siła antyoksydantu o nazwie oleocantal jest porównywalna z mocą ibuprofenu.

Pomidory

Przeciwzapalnie i przeciwnowotworowo działa składnik ich barwnika - likopen. Picie soku pomidorowego jest wyjątkowo skuteczne u osób z nadwagą.

Kurkuma

Silnie przeciwzapalna i przeciwnowotworowa! Pomaga w zapaleniu stawów. Warto dodawać szczyptę tej przyprawy niemal do wszystkiego.

***Zobacz także***

Dobry Tydzień

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje