Reklama

Reklama

W poniedziałek Dzień Wegetarian

Nawet mięsożercy powinni jeść warzywa. "Dieta wegetariańska jest pełna niespodzianek i pysznych smaków" - przekonuje dietetyk Magdalena Makarowska i podaje przepis na rozgrzewającą zupę z trawą cytrynową, tofu i kolendrą. Poniedziałek jest Dniem Wegetarian.

Jak przekonuje Magdalena Makarowska, dietetyk i autorka książek m.in. "Vege na diecie", dania wegetariańskie wcale nie muszą być nudne i mdłe w smaku.

Reklama

- Nie muszą też opierać się na samych węglowodanach. Powinny kusić smakiem i aromatem oraz powinny być szybkie w przygotowaniu, żeby warzywa były jędrne, chrupiące i pełne wartości odżywczych. Dieta wegetariańska jest pełna niespodzianek i pysznych smaków, wystarczy je tylko odkryć. Odradzam bazowanie na gotowych kotletach sojowych a'la schabowe, wędlinach czy sojowych parówkach. Namawiam do robienia własnoręcznie past do chleba na bazie nasion roślin strączkowych, używania dużej ilości warzyw oraz kasz typu quinoa, kasza jaglana, kasza gryczana, pęczak oraz przypraw na bazie naturalnych ziół, bez glutaminianu sodu. Wtedy dieta wege będzie nie tyko pyszna, ale też zdrowa - tłumaczy Makarowska.

Dietetyk przyznaje też, że zimą propaguje dania rozgrzewające. Dlatego też podzieliła się swoim przepisem na zupę z trawą cytrynową, tofu i kolendrą.

Oto składniki potrzebne do przygotowania czterech porcji: 600 ml bulionu warzywnego eko (wywar domowy lub z przyprawy bez glutaminianu), 250 ml mleczka kokosowego, 150 g tofu naturalnego lub wędzonego, cebula albo por, przyprawy - kurkuma, kumin, papryka chili, pieprz, sól morska, świeży imbir, kilka zmielonych ziarenek kolendry, ząbek czosnku, 3 listki trawy cytrynowej - do smaku - oraz warzywa - brokuły 100 g, fasolka szparagowa 50 g, papryka żółta i czerwona, pęczek kolendry albo natki pietruszki. Do tego jeszcze sok z limonki i 2 łyżki oliwy z oliwek lub oleju rzepakowego.

Jak zrobić zupę? Cebulkę albo pora należy pokroić w piórka i zeszklić na oliwie, dodać pokrojoną papryczkę chili, kawałek startego imbiru i wyciśnięty czosnek. Wymieszać, dodać po szczypcie kuminu, papryki suszonej, mielonej kolendry i łyżeczkę kurkumy. Następnie zalać bulionem, dodać trawę cytrynową, gotować przez 5 minut i dolać mleczko kokosowe. Potem zostaje już tylko doprawić sokiem z limonki i zagotować oraz dodać pokrojone warzywa i gotować do miękkości - ok. 15 minut. Następnie dodajemy pokrojone tofu i gotujemy jeszcze 3 minuty. Podajemy obficie posypane świeżą kolendrą. Wegetariańska i rozgrzewająca zupa gotowa. Smacznego!

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje