Reklama

Reklama

Witamina B12 - witamina dla jaroszy

Na niedobór witaminy B12 szczególnie narażeni są wegetarianie i weganie - dostarczamy ją bowiem z pokarmami pochodzenia zwierzęcego. Jej suplementacja jest niezwykle ważna, bo niedobór witaminy B12 może powodować m.in. niedokrwistość.

Ze względu na wykluczenie z diety wegańskiej mięsa i produktów pochodzenia zwierzęcego, m.in. jaj, mleka i jego przetworów, dieta roślinna wymaga suplementacji kilku witamin i składników odżywczych. Jedną z nich jest witamina B12, której źródłem są: drób, jajka, nabiał, śledzie, makrela, łosoś, dorsz.

Jest ona bardzo istotna w codziennej diecie, a jej niedobór może być przyczyną groźnej dla zdrowia anemii. Witamina B12 wpływa również na funkcjonowanie układu nerwowego, zapewnia dobry nastrój, równowagę psychiczną, pomaga w uczeniu się, skupieniu uwagi; dzięki niej zmniejsza się poziom lipidów we krwi; wpływa na układ kostny, pobudza apetyt.

Reklama

"Witamina B12 jest szczególnie potrzebna, aby zapobiegać anemii, jak również utrzymać zdrowy układ nerwowy" - wskazuje dietetyk Rhiannon Lambert. "Ważne jest, aby niedobór witaminy B12 był diagnozowany i leczony tak szybko, jak to możliwe" - dodaje Lambert.

Pierwsze objawy jej niedoboru to skrajne zmęczenie, brak energii, osłabienie mięśni, zaburzone widzenie, mogą pojawić się problemy z pamięcią, koncentracją.

Podczas gdy większość dietetyków zaleciłaby przyjmowanie suplementu zawierającego witaminę B12 w celu zwalczania jej niedoboru. Lambert zwraca uwagę, że pewna liczba produktów na bazie roślin, takich jak soja, mleko ryżowe, mleko owsiane, mleko orzechowe, jest często wzbogacana o witaminę B12, zaleca jednak sprawdzenie etykiety. (PAP Life)


PAP life

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje