Reklama

Reklama

Żelazo dla dobra krwi

Gdy brakuje go w organizmie, zapadamy na różnego rodzaju choroby, w tym anemię. Żelazo jest nam niezbędne do życia. Długotrwały niedobór może prowadzić do uszkodzeń mózgu i serca!

Zapotrzebowanie na żelazo

Reklama

Zapotrzebowanie na żelazo u kobiet jest większe niż u mężczyzn, co związane jest menstruacją. Norma dla dorosłego mężczyzny wynosi 1,1 mg żelaza na dobę, dla kobiety 1,5 mg. Istotnie wzrasta też u kobiet ciężarnych, które powinny dostarczyć go około 2,7 mg w ciągu doby.

Trzeba wiedzieć, że żelazo jest słabo przyswajalnym pierwiastkiem, dlatego by zapewnić minimalną podaż, musimy dostarczać go z pożywieniem około dziesięć razy więcej.

Hemowe czy niehemowe?

Warto zaznaczyć, że żelazo hemowe (to, które pozyskać możemy z produktów odzwierzęcych, takich jak czerwone mięso czy wątróbka) jest łatwiej przyswajalne przez ludzki organizm niż żelazo niehemowe (pochodzące z roślin). Rozwiązaniem jest połączenie produktów bogatych w żelazo z tymi, które zawierają duże ilości witaminy C. W ten sposób znacznie podnosi się jego przyswajalność.

Czasami nasz organizm sam dopomina się o to, czego potrzebuje. Jeśli więc masz ochotę na krwisty befsztyk, to może oznaczać, że brakuje ci żelaza. Śmiało zatem sięgnij po to danie.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje