Zielone sąsiedztwo wspiera rozwój poznawczy dzieci
Dzieci mieszkające w otoczeniu pełnym zieleni cechują się lepszą przestrzenną pamięcią operacyjną, niż dzieci mające na co dzień mniejszy kontakt z naturą – czytamy na łamach „British Journal of Educational Psychology”.
Naukowcy z University College London (W. Brytania) zbadali przestrzenną pamięć operacyjną - zdolność umożliwiającą rejestrowanie informacji z otoczenia i nabywanie orientacji w terenie - u ponad 4,5 tys. 11-letnich dzieci wychowujących się w mieście. Uzyskane dane porównali z informacjami na temat stopnia zazielenia okolicznych obszarów.
Wyniki badania pokazały, że dzieci mieszkające w dzielnicach charakteryzujących się większym odsetkiem terenów zielonych (np. skwerów, parków, itp.), miały lepszą przestrzenną pamięć operacyjną, niż dzieci mieszkające w mniej zielonych okolicach.
Poprzednie badania sugerowały, że przestrzenna pamięć operacyjna jest ściśle związana z późniejszymi osiągnięciami w szkole.
- Rezultaty naszego badania wskazują na pozytywną rolę zieleni w funkcjonowaniu poznawczym. Przestrzenna pamięć operacyjna jest ważną umiejętnością poznawczą, która silnie koreluje z osiągnięciami szkolnymi u dzieci, zwłaszcza w dziedzinie matematyki - mówi jedna z badaczy dr Eirini Flouri.
- Jeśli związek pomiędzy zielonym sąsiedztwem a przestrzenną pamięcią operacyjną u dzieci ma charakter przyczynowo-skutkowy, wyniki naszego badania będą mogły zostać wykorzystane do podejmowania decyzji w obrębie edukacji i planowania przestrzeni miejskiej - dodaje.
PAP Nauka w Polsce