#zobaczyli i #usłyszeli: podsumowanie akcji Interii „#NiechZobaczą, #NiechUsłyszą”
23 lutego w Światowy Dzień Walki z Depresją wystartowała akcja Interii „#NiechZobaczą, #NiechUsłyszą”. Celem 2. edycji projektu było spopularyzowanie wiedzy o zdrowiu psychicznym oraz zachęcanie do korzystania z telefonów zaufania – zwłaszcza dzieci i młodzież. Internauci nie tylko kolejny raz usłyszeli o problemie, o którym warto nieprzerwanie i głośno mówić, ale również zobaczyli – jak duża jest jego skala.
Artykuł powstał w ramach akcji #Niech zobaczą, #Niech usłyszą, której partnerem jest Link4 Mama i Tata
Depresja, brak samoakceptacji, uzależnienia... Jak wynika z analiz UNICEF, w Polsce z zaburzeniami psychicznymi boryka się ponad 400 tys. dzieci i nastolatków. Z kolei w rozmowie z Interią psychiatra prof. Maciej Pilecki zauważył, iż wsparcia związanego z trudnościami emocjonalnymi może wymagać nawet co czwarte dziecko. Dość powiedzieć, iż w 2022 r. z opieki psychologicznej, psychoterapeutycznej i psychiatrycznej tylko w Warszawie skorzystało niemal 9 tys. dzieci i młodzieży. Nie wszyscy otrzymują jednak niezbędną pomoc.
Celem 2. Edycji akcji Interii "#NiechZobaczą, #NiechUsłyszą", której partnerem zostało Link4 Mama i Tata, z jednej strony było nagłośnienie problemu, z drugiej - obalenie wciąż funkcjonujących wokół depresji mitów oraz wskazanie konkretnych miejsc, w których dzieci, młodzież i ich rodzice szukać mogą pomocy. To m.in. Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka (800 12 12 12), Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży (116 111) oraz Telefon Zaufania Młodych (22 484 88 04).
Głównym zamierzeniem projektu było także zaprezentowanie codzienności na dziecięcych oddziałach psychiatrycznych, a następnie skonfrontowanie jej z potrzebami dzieci i młodzieży. Niestety, wnioski płynące z akcji okazały się pesymistyczne: na bezpłatną pomoc w ramach NFZ czeka się od półtora roku do nawet dwóch lat, a ceny prywatnych sesji psychoterapeutycznych w ostatnim czasie bardzo wyraźnie poszły w górę. O jakich kwotach mówimy? Od 150 do nawet 500 zł za 50 minut spotkania w Warszawie i Krakowie.
Akcja Interii pokazała, iż z depresją zmagają się bądź mają z nią kontakt nie tylko dzieci i młodzież, ale również osoby z pierwszych stron gazet. W ramach akcji Interii wywiadu udzieliła m.in. piosenkarka Ania Wyszkoni. Gwiazda dzieliła się swoimi doświadczeniami, radziła, przestrzegała i podkreślała wagę problemu.
- Myślę, że rola artystów, i w ogóle znanych osób, nie polega tylko na tym, żeby być popularnym i czerpać z tej popularności, ale też powinni przejąć obowiązek właśnie uświadamiania ludzi. Myślę, że mamy wpływ na ludzi i musimy głośno mówić o takich problemach, żeby one stały się bliższe i przestały być tematem tabu. Dla mnie to obowiązek, ale i przywilej - tłumaczyła artystka.
Odwiedzający strony Interii poznali odpowiedzi na pytania: "Jak reagować w sytuacji kryzysowej u dziecka?", "W jaki sposób pomóc najmłodszym poradzić sobie ze stratą bliskiej osoby?", "Jak wesprzeć dziecko w trudnych chwilach?" oraz "Jakich słów nie używać?". Ale przede wszystkim: "Jak przekonać dziecko do skorzystania z pomocy psychoterapeuty i co powinno nas zaniepokoić?".
- Postawy rodzicielskie w procesie rozwoju dziecka mają kluczowe znaczenie. Nadmierna krytyka, wysokie wymagania, przemoc czy zaniedbanie emocjonalne mogą prowadzić do nieprawidłowego kształtowania się osobowości dziecka - radziła psycholożka Patrycja Skica-Ryżka i dodała: - Sygnałem, żeby zgłosić się do specjalisty mogą być np. myśli rezygnacyjne utrzymujące się dłużej niż dwa tygodnie.
Równie niepokojące okazały się wyniki ankiet przeprowadzonych przy okazji akcji "#NiechZobaczą, #NiechUsłyszą". Aż 1112 internautów w ciągu ostatniego roku zauważyło, że ich dziecko przez okres dłuższy niż dwa tygodnie było "smutne i apatyczne". Nieco mniej zaobserwowało agresywne zachowania bądź przejawy frustracji (662) oraz problemy ze snem (343).
Z kolei za najważniejsze przyczyny zaostrzenia się problemów psychicznych u dzieci i młodzieży internauci wskazywali media społecznościowe (6504 osoby), zbyt dużą presję na osiągnięcia (1990) oraz kryzys wiary (1180).
Odwiedzający strony Interii w większości stwierdzili także, iż placówka oświatowa, do której uczęszczają ich dzieci, nie angażuje w znaczący sposób się w walkę z ich problemami (1317 osób). Możliwość wzięcia udziału w spotkaniach na temat depresji dostrzegło zaledwie 150 osób, a sposobność konsultacji ze szkolnym psychologiem - 767.
"Na depresję chorują tylko osoby słabe". "To wymówka, po którą sięgają lenie". "Terapia jest dla wariatów". To tylko kilka z - niestety - wciąż funkcjonujących w naszym kraju stereotypów. Projekt Interii miał na celu pokazanie, że stwierdzenia te są nie tylko krzywdzące i szkodliwe, ale przede wszystkim nieprawdziwe. Choroby psychiczne, jak wskazuje nazwa, to choroby. Takie same, jak grypa czy cukrzyca. I można je skutecznie leczyć.
Wszystkie materiały, które powstały w ramach akcji "#NiechZobaczą, #NiechUsłyszą", znajdują się pod adresem https://mental.interia.pl/.
Artykuł powstał w ramach akcji #Niech zobaczą, #Niech usłyszą, której partnerem jest Link4 Mama i Tata