Anna Wintour apeluje: Dbajmy o ubrania i nie wyrzucajmy ich!
Jedna z najbardziej wpływowych postaci świata mody namawia do świadomego kupowania i większej troski o środowisko. W ostatnim wywiadzie Anna Wintour wezwała fanów do tego, by bardziej dbali o swoje ubrania i nie wyrzucali pochopnie tych, których już nie noszą.
Anna Wintour to bezsprzecznie jedna z najbardziej wpływowych postaci w branży mody. Z jej zdaniem liczą się najsłynniejsi projektanci, bo negatywna recenzja naczelnej amerykańskiego "Vogue'a" może przesądzić o porażce ich projektów. Choć szefowa "biblii mody" od lat słynie z wyrafinowanego stylu, a jej garderobę wypełniają projekty od najlepszych designerów, jak się okazuje sama ma zdroworozsądkowe podejście do zakupów. I teraz chce nim zarazić innych. Podczas niedawnej rozmowy z agencją Reutera Wintour wyznała, że jej zdaniem wszyscy powinniśmy traktowanie swoje ubrania z większą dbałością. A gdy się nam znudzą, powinniśmy przekazać je znajomym, a nie wyrzucać po krótkim czasie użytkowania.
"Myślę, że dla nas wszystkich oznacza to w większym stopniu skupienie się na rzemiośle, kreatywności, zamiast na posiadaniu olbrzymiej ilości ubrań, które są jednorazowego użytku, ubrań, które wyrzucimy natychmiast po założeniu. Zależy mi na tym, by przekonać naszych odbiorców, czytelników, że warto zadbać o posiadane przez siebie ubrania i docenić ich wartość, nie wyrzucać ich" - wyjaśnia Wintour.
Redaktor naczelna amerykańskiego "Vogue'a" nie jest pierwszą ikoną świata mody, która apeluje o rozsądek podczas zakupów, co ma pomóc przeciwdziałać kryzysowi klimatycznemu i walczyć ze skutkami globalnego ocieplenia. Przemysł odzieżowy ma sporo na sumieniu w kwestii negatywnego wpływu na środowisko naturalne. Według ekspertów powoduje on wyższą emisję dwutlenku węgla, niż marynarka i lotnictwo razem wzięte. Aby zapobiegać dalszym szkodom, szefowie największych koncernów odzieżowych podpisali niedawno Fashion Climate Charter - zobowiązanie do wspólnych działań na rzecz zrównoważonej, bardziej przyjaznej środowisku mody.
Do porozumienia w ramach karty działań przemysłu modowego w dziedzinie klimatu niedawno dołączyła pierwsza firma medialna - Conde Nast, której dyrektorem artystycznym jest Anna Wintour. Ten krok z zadowoleniem przyjęła Patricia Espinosa, sekretarz wykonawczy ONZ ds. zmian klimatu. Stwierdziła ona, że zaangażowanie Conde Nast będzie "bardzo cenne w rozpowszechnianiu informacji o wysiłkach na rzecz zrównoważonego rozwoju i osiągnięciach branży modowej, a także informowaniu świata o potrzebie rozszerzenia i przyspieszenia działań dotyczących klimatu". Jak podaje ONZ, zgodnie z tą deklaracją Conde Nast ma zachęcać konsumentów do ponownego używania ubrań, wspierania idei zrównoważonej mody oraz korzystania z pionierskich, przyjaznych środowisku materiałów.