Black Friday a Cyber Monday - jaka jest różnica? Kiedy wypadają dni wyprzedaży?
Black Friday 2022 - fani wyprzedaży i promocji nie mogą się doczekać tego dnia. Sklepy już zaczynają kusić pierwszymi specjalnymi ofertami, zaznaczając, że największe niespodzianki zostawili na noc zakupów. Święto łowców okazji wypada w ostatni piątek listopada, ale nie trwa tylko jeden dzień. Promocje sięgające nawet do 60 proc. obowiązują często również przez weekend. A w poniedziałek, czyli Cyber Monday na klientów czekają nowe oferty.
Spis treści:
Black Friday a Cyber Monday. Czym się różnią?
Black Friday, czyli Czarny Piątek to dla wielu osób najlepszy dzień na zakupy. To właśnie wtedy sklepy organizują wyprzedaże i jest szansa na zrobienie zakupów w znacznie niższej cenie. Black Friday dotarł do Polski ze Stanów Zjednoczonych, gdzie ostatni piątek listopada rozpoczyna okres zakupów świątecznych. Zatem Czarny Piątek to dobry czas na wybór prezentów. W tym dniu można liczyć promocje.
Jeśli jednak nie przepadamy za staniem w kolejkach oraz tłumem ludzi w sklepie, to nic straconego. Wystarczy poczekać na Cyber Monday, czyli Cyber Poniedziałek. W tym dniu można liczyć na obniżki cen w sklepach internetowych i często darmową wysyłkę.
Black Friday i Cyber Monday - kiedy wypadają?
Black Friday to zawsze ostatni piątek przedostatniego miesiąca. W tym roku wypada on 25 listopada. Natomiast Cyber Monday jest już trzy dni później, czyli 28 listopada.
Zatem przed nami dwa dni wyprzedaży i niskich cen. Jeśli jednak nie uda się nam nic upolować w tym czasie, to nie ma się czym przejmować.
Coraz częściej promocje trwają znacznie dłużej i obowiązują także w kolejnych dniach. Warto jednak pamiętać, by nie odkładać zakupów na później. Towar ze sklepowych półek znika bardzo szybko. Na obniżki cen można się natknąć zarówno w tych dużych, jak i małych sklepach.
Na co uważać podczas Black Friday i Cyber Monday?
Co roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów otrzymuje skargi dotyczące promocji, wyprzedaży i specjalnych okazji. Stanowią one ok. 10 proc. wszystkich zgłaszanych nieprawidłowości. Oto, zjakimi problemami najczęściej mierzą się konsumenci*:
- Żonglerka cenami - czyli stwarzanie pozoru, że promocja jest atrakcyjna poprzez podnoszenie cen kilka dni wcześniej, by tuż przed słynnym świętem zakupowym je obniżyć.
- Promocyjne "przynęty" - czyli zachęcanie rzekomo wysoką obniżką do zakupu różnych artykułów, podczas gdy w rzeczywistości promocja dotyczy jedynie wybranych produktów. Klient widzi informację "drugi produkt za -50%", po czym okazuje się, że chodzi wyłącznie o towary konkretnej marki a nie cały asortyment sklepu.
- Niejasne naliczanie rabatów - zamiast deklarowanej wysokiej obniżki ceny, klient otrzymuje mniejszy upust.
- Anulowanie opłaconych zamówień - najczęściej z powodu "błędu systemu".
*żródło danych: UOKiK
***
Zobacz także: