Dlaczego ładni ludzie mają łatwiej?

Jeśli ktoś jest atrakcyjny fizycznie, nasz mózg automatycznie przypisze tej osobie pozytywne cechy - to tak zwany efekt aureoli - wyjaśnia dr Kevin Dutton. Dzięki tej drodze na skróty i generalizowaniu nasz mózg szybciej podejmuje decyzje.

PAP Life: Dlaczego ładni ludzie mają łatwiej?

Reklama

Kevin Dutton: Wyjaśnienie jest bardzo proste, w psychologii istnieje taki termin jak "efekt aureoli". Ponieważ nasz mózg za każdym razem nie może analizować każdej sytuacji od zera, posługując się pewnymi skrótami, możemy szybciej podejmować decyzje czy dochodzić do pewnych wniosków.

Jeden z takich skrótów dotyczy osób atrakcyjnych. Nasz mózg generalizuje - jeśli jesteśmy w czymś dobrzy, istnieje duże prawdopodobieństwo, że w innych rzeczach również jesteśmy dobrzy. Jak to się ma do wyglądu? Jeśli ktoś jest atrakcyjny fizycznie, nasz mózg automatycznie przypisze tej osobie pozytywne cechy. Ciekawie przedstawia to pewien eksperyment. Wyobraź sobie, że dawniej obsługa samolotu musiała być atrakcyjna, ponieważ osoby, które bały się latać czuły się przy niej bezpieczniej - podróżując w towarzystwie atrakcyjnych osób myśl o katastrofie lotniczej była mniejsza. Tak jakby wypadki nie dotyczyły osób atrakcyjnych.

Istnieje również wiele badań, które wskazują, że w restauracjach, w których klientów obsługują atrakcyjni kelnerzy i kelnerki, jedzenie smakuje bardziej. Zatem, wszystko co łączy się z atrakcyjnością oznacza coś lepszego. To również jeden z powodów, dla których osoby atrakcyjniejsze szybciej osiągają sukces.

Niedawno pojawiły się badania, które wskazują, że oceniając czyjąś sylwetkę, budowę ciała, automatycznie przypisujemy tej osobie pewne cechy charakteru.

- Tu również działa wspomniany wcześniej efekt aureoli. Jeśli jesteś smukły, wysportowany, dziś powiedzielibyśmy fit, to pokazuje, że masz nad sobą kontrolę. Osobom otyłym przypisuje się takie cechy jak lenistwo, brak kontroli.

Chociaż w tym przypadku istotny jest również język, jakim się posługujemy. Chudy, w jakimś sensie przywodzi na myśl osobę słabą; szczupły, smukły częściej kojarzony jest z osobą dbającą o siebie, zdrową, prowadzącą zdrowy styl życia. Zatem można pokazać dokładnie tę samą osobę grupie badanych i określić ją mianem chudy, tę samą osobę zaprezentować drugiej grupie i posłużyć się określeniem smukły. Założę się, że osoba chuda będzie gorzej postrzegana niż osoba smukła. Podobnie będzie w przypadku osób otyłych i pulchnych.

Ale na wygląd często nie mamy wpływu.

- A kto powiedział, że życie jest sprawiedliwe. Choć ja należę do optymistów i wierzę w pewną sprawiedliwość. Cóż, niezależnie od tego jak bardzo atrakcyjna jesteś, pokładam dużą wiarę w umiejętności, jeśli jesteś w czymś dobra i tak osiągniesz sukces. Jeśli nie posiadasz koniecznych umiejętności, wiedzy, nie ma znaczenia twoja atrakcyjność, w końcu i tak możesz stracić swoją pozycję.

Czy nasz wygląd może być elementem manipulacji?

- Doskonały wygląd, nienaganne ubranie i prezencja wpływają na poczucie pewności siebie, niezwykle ważne we flipnozie. Pamiętajmy jednak, że chcąc kogoś przekonać do czegoś musimy być wiarygodni, musimy wcielić się w rolę. Opowiedziałaś mi historię swojego przyjaciela, który chciał przekonać innych, że nie ma wystarczających funduszy, jednocześnie wyglądał doskonale, miał na sobie modne ubranie. Jeśli chcesz przekonać kogoś, że nie masz pieniędzy, musisz wyglądać jak osoba, która ich nie ma. Musisz prezentować wiarygodny obraz.

Inny klasyczny przykład - zauważ, że w trakcie wywiadów ekspertów zawsze sadza się na tle książek; lekarz musi siedzieć w białym kiltu. To wpływa na to, jak są odbierani, zwiększa ich wiarygodność. Wyobraźmy sobie sytuację, w której trafiamy do szpitala, podchodzi do nas lekarz w jeansach, tenisówkach i koszulce, jest młody i za chwilę przeprowadzi na nas poważną operację. Osobiście sam wolałbym sobie wyciąć nerkę niż oddać się w ręce tak wyglądającego lekarza.

Zatem, kiedy starasz się kogoś przekonać do zrobienia czegoś, tym silniejsza będzie siła perswazji, im więcej czynników będzie spójnych. (PAP Life)


Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje