Jak działa muzeum? Dlaczego niektórzy kochają wystawy muzealne, a inni je nienawidzą?
Na wystawie „ MOC MUZEUM” w Gmachu Głównym Muzeum Narodowego w Krakowie jest wiele wspaniałych dzieł sławnych artystów, m.in. Olgi Boznańskiej, Aliny Szapocznikow, Jana Matejki, Aleksandra Gierymskiego, Jacka Malczewskiego, Wojciecha Kossaka, Józefa Pankiewicza, Tadeusza Kantora, Jerzego Nowosielskiego, lecz są one postawione na głowie…
Są tam też inne rzeczy: rzeźby, instalacje, tkaniny, ceramika, szkło, ubiory. Precjoza i kurioza, wszystko z kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie. Umieszczono je tam, by pokazać, jaki wpływ mają na nasze zmysły i ciało, czego doświadczamy na wystawach, jak nasze zanurzenie w kulturze wpływa na odbiór sztuki. Przecież nie raz czuliśmy się zagubieni, oszołomieni, wprowadzeni w błąd, zmęczeni nadmiarem, spragnieni i marzący, by wreszcie ustąpił ból krzyża i nóg.
I o tym jest „MOC MUZEUM”.
- Zrezygnowano z jakiejkolwiek hierarchizacji dzieł sztuki według kryteriów takich jak autorstwo, treść, technika, oryginalność etc. etc., które zazwyczaj stosowane są do porządkowania i analizowania kolekcji muzealnych. W zamian pojawiają się inne kategorie, np. ironicznie potraktowany kolor, zwracanie uwagi na ramę, a nie widniejący w niej obraz, albo eksponowanie kuriozów takich jak guziki, które z muzeum sztuki raczej się nie kojarzą. Działanie to jest podejmowane w imię przełamywania muzealnych schematów i wezwania do tego, aby na wystawie dobrze się bawić, na przekór implikowanej powadze i nudzie innych ekspozycji, a nawet samej instytucji. W efekcie wystawa pokazuje jednak, co stałoby się z kolekcją muzealną, gdyby zrezygnować z tradycyjnych kryteriów i specjalistycznej wiedzy, na których się ona opiera. Bez tej wiedzy w istocie nie byłoby większej różnicy między eksponatami ważnymi i mniej ważnymi, a wszystkie wyglądałyby jak elementy osobliwości albo towar na targu staroci. - pisze w przekornym "Antywstępie" do wystawy prof. dr hab. Andrzej Szczerski, Dyrektor MNK.
Pomysł wystawy "MOC MUZEUM" narodził się w zespole Działu Edukacji Muzeum Narodowego w Krakowie. Przez wiele lat edukatorzy pracowali wspólnie z widzami i obserwowali, jak sposób eksponowania dzieł na wystawach oddziałuje na ich odbiór. Na swojej wystawie postanowili przyjrzeć się dokładniej, jak zmienia się percepcja w zależności od predyspozycji, umiejętności poznawczych i wrażliwości zwiedzających. Zastanowiła ich również rola sposobu prezentacji dzieł - ich zestawienia, oświetlenia, a nawet liczby obiektów prezentowanych na wystawach.
Postawili pytania m.in. o to, czym jest arcydzieło, w jaki sposób różne rodzaje muzyki wpływają na odbiór sztuki, jak oświetlenie manipuluje percepcją, czy zapachy też wpływają na nią, a sposób eksponowania przekłada się na nasz komfort, gdy trzeba się wspinać, podpierać, przyklękać? W tym celu m.in. sfałszowali „Ucztę u Wierzynka” Bronisława Abramowicza, odtworzyli „Mój uroczy pokoik” Marii Pinińskiej-Bereś, zaproponowali wąchanie obrazów, inne umieścili na suficie lub w ciemności, zadali widzom pytanie co sądzą o pewnym dziele. Zaproponowali nam doświadczenie i eksperyment, który może wiele zmienić. Zresztą przekonajcie się sami! Poznajcie moc muzeum.
Wystawa "MOC MUZEUM" - informacje dla zwiedzających:
Gmach Główny, al. 3 Maja 1, 30-062 Kraków
Wystawa potrwa do 16 maja 2021 roku.
poniedziałek: nieczynne
wtorek: 10.00 - 18.00, przerwa techniczna: 13.00 - 14.00
środa - sobota: 10.00 - 17.00, przerwa techniczna: 13.00 - 14.00
niedziela: 10.00 - 16.00, przerwa techniczna: 13.00 - 14.00
Zespół kuratorski: Anna Grzelak, Dorota Jędruch, Danuta Macheta, Katarzyna Mrugała, Filip Skowron, Joanna Zaguła (współpraca: Marta Graczyńska, Izabela Stawarz)
Projekt aranżacji wystawy: LATAŁA design studio (Dagmara Latała, Jacek Latała, Szymon Zakrzewski)
Koordynator: Katarzyna Pawłowska
Organizator: Muzeum Narodowe w Krakowie
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Mecenas Muzeum Narodowego w Krakowie: PZU
Partner Strategiczny Muzeum Narodowego w Krakowie: LOTTO
Partnerzy wystawy: KBF, AMS, Bogac - Bobrowski Gacek Sp. J.
Patroni medialni: TVN, RMF Classic, Gazeta Wyborcza, Co Jest Grane 24, Karnet, Interia, In Your Pocket