Jak zyskać czas na sport? Uprawiaj go w pracy
Materiał promocyjny
„Zwalniamy was!” – mówi Decathlon swoim pracownikom. Nie, nie chodzi o redukcję etatów. Znana firma ze sprzętem sportowym wprowadza nowy benefit. O co chodzi? Czy inni pracodawcy pójdą jej śladem?
Niechlubne podium
Dlaczego nie uprawiamy sportów? Nie mamy czasu - za dużo pracy. Tak usprawiedliwiają się Polacy. I nie są to argumenty wyssane z palca. Statystyki potwierdzają, że jesteśmy jednym z najbardziej zapracowanych narodów w Europie. Według danych Eurostatu z maja 2024 roku mieszkańcy Polski są na trzecim miejscu w Unii Europejskiej pod względem liczby przepracowanych godzin tygodniowo. Pracujemy średnio 39,3 godziny tygodniowo. Wyprzedzają nas jedynie Grecy (39,8 godziny) oraz Rumuni (39,5 godziny). Dla porównania najkrótszą liczbą przepracowanych godzin mogą pochwalić się Holendrzy, którzy spędzają w pracy jedynie 32,2 godziny tygodniowo.
Statystyki te są dla nas alarmujące - trzecie miejsce Polski w UE pod względem liczby przepracowanych godzin tygodniowo to sygnał, że musimy działać na rzecz lepszego balansu między pracą a życiem prywatnym
- W DNA Worksmile leży troska o ludzi oraz dostarczanie narzędzi wspierających zaangażowanie pracowników, dlatego poprzez nasze rozwiązania budujemy pozytywne doświadczenia pracowników, co przekłada się na korzyści zarówno dla nich, jak i dla firm. Wierzymy, że lepsze samopoczucie prowadzi do wyższej efektywności, co jest kluczowe dla sukcesu w dzisiejszym świecie pracy - dodaje Tomasz Chaciński, CEO w Worksmile.
Work-Sport Balance
Nadgodziny nie sprzyjają regularnej aktywności fizycznej. Zbyt długa praca odbiera nam czas, który moglibyśmy przeznaczyć na odpoczynek, rodzinę czy właśnie sport. Ten brak balansu pomiędzy pracą a życiem prywatnym negatywnie wpływa na nasze samopoczucie, a długofalowo - na zdrowie. Decathlon postanowił zatem wesprzeć swoich pracowników i zmotywować ich do ruchu wprowadzając w pełni płatną godzinę raz w tygodniu, w której pracownicy zostają zwolnieni z obowiązku świadczenia pracy na rzecz oddania się aktywności fizycznej. Program jest elastyczny - pracownicy sami decydują, kiedy i jak chcą ćwiczyć. Mogą również zsumować godziny z dwóch tygodni i wykorzystać dwie godziny jednorazowo. Co ważne, czas przeznaczony na sport jest w pełni płatny.
- Przyjemność z pracy to wskaźnik, który zawsze był dla nas ważny - mówi Paweł Krawczyk, CEO w Decathlon Polska. - Widząc alarmujące dane pod kątem przepracowania Polaków, postanowiliśmy od razu przejść do działania. Wiemy, jak ważny dla pracowników Decathlon jest sport - dla większości z nas to ogromna pasja. Coś, bez czego nie wyobrażamy sobie życia. Dlatego zdecydowaliśmy się stworzyć benefit pracowniczy, którego na polskim rynku jeszcze nie było - w ramach programu Work-Sport Balance umożliwiliśmy naszym pracownikom uprawianie sportu w czasie pracy. Wierzymy, że ten program to benefit zarówno dla pracowników, jak i dla pracodawcy.
Prosty sposób na stres i wypalenie zawodowe
Inicjatywa Decathlonu spotkała się z pozytywnym odbiorem zarówno wśród pracowników, jak i ekspertów. Aktywność fizyczna w pracy ma wiele zalet.
- W czasach, kiedy coraz więcej pracowników doświadcza przepracowania i wypalenia zawodowego, dbanie o dobrostan pracowników staje się kluczowe. Aktywność w czasie pracy pomaga minimalizować stres, ale także zwiększa kreatywność i efektywność zawodową - podkreśla Piotr Majchrzak, Brand Manager w Pracuj.pl.
Regularna aktywność fizyczna ma pozytywny wpływ nie tylko na zdrowie, ale i relacje międzyludzkie. Prof. Bartosz Molik, Rektor AWF Warszawa, zaznacza: "Sport nie tylko poprawia kondycję fizyczną, ale również pomaga w radzeniu sobie ze stresem, zwiększa koncentrację i motywację, a także sprzyja tworzeniu pozytywnych relacji w zespole". Program Work-Sport Balance wpisuje się więc w potrzeby współczesnych pracowników, dla których zachowanie równowagi między pracą a życiem prywatnym jest niezwykle ważne.
Decathlon zachęca do kopiowania swojego pomysłu
Czy inicjatywa Decathlonu zyska na popularności? Marka stawia sobie za cel inspirowanie innych przedsiębiorstw do wprowadzania podobnych rozwiązań. Wspólnie z partnerami, takimi jak Pracuj.pl, AWF Warszawa oraz Worksmile, Decathlon promuje program Work-Sport Balance jako wzór do naśladowania dla innych firm w Polsce.
- Prowadzenie działań na rzecz angażowania pracowników i poprawy ich doświadczeń w firmie korzystnie wpływa na ich samopoczucie, kreatywność i produktywność - tłumaczy Tomasz Chaciński, CEO w Worksmile. - Te działania poprawiają również atmosferę w pracy, co pozytywnie przekłada się na wizerunek firmy. Wierzymy, że połączenie inicjatyw pro-pracowniczych, takich jak Work-Sport Balance, z działaniami mającymi na celu rozwój firmowej komunikacji oraz dopasowanie benefitów do potrzeb pracowników, przynosi natychmiastowe korzyści w postaci większego zadowolenia pracowników, a długofalowo pomaga w ich zatrzymaniu w firmie.
Decathlon opracował szczegółową instrukcję wprowadzenia programu Work-Sport Balance dla każdej firmy. Dokument jest dostępny bezpłatnie i ma pomóc innym przedsiębiorstwom - zarówno dużym korporacjom, jak i małym firmom - wprowadzić ten nowatorski benefit u siebie.
Materiał promocyjny