"Kobiety 2003" - raport "Elle"
Jaka jest współczesna kobieta? Jak postrzega siebie, swoje pragnienia, mężczyzn, szanse na karierę zawodową i rozwój swoich zainteresowań?
Badania prowadzono w dwóch głównych wymiarach: wartości i aspiracji (postrzeganie siebie, wolność, otwartość, optymizm, kreatywność) oraz stylu życia (związki, rodzina, czas wolny, życie zawodowe). Pod uwagę wzięto także zachowania konsumenckie (zakupy, wygląd itp.) oraz czytelnictwo i to zarówno "Elle", jak i miesięczników konkurencyjnych.
Jaki obraz kobiety wyłania się z tych badań? Kim są respondentki "Elle"?
Można to przedstawić w kilku punktach. Są to kobiety z silną potrzebą własnego rozwoju, zadowolone i dumne z własnej kobiecości, mające wysokie wymagania i poczucie kontroli nad życiem. Pytane o priorytety na najbliższe dwa lata większość badanych Polek odpowiada, że najważniejszy dla nich jest własny rozwój i praca zawodowa. Polki są także najbardziej ze wszystkich respondentek otwarte i ciekawe świata. Ten wynik zaskoczył specjalistów, Polki okazały się tu lepsze nawet od Amerykanek! Polki są także szczęśliwe, nawet jeśli czują się przeciążone w życiu codziennym. Potrzeba zadwolonenia z siebie jest ważniejsza niż potrzeba bycia podziwianą. Aż 94 proc. Polek odpowiedziało, że czuje się atrakcyjna, gdy czuje się dobrze. To także spora zmiana w porównaniu z badaniami z 1994 roku, gdzie na pierwszym miejscu Polki starały się dobrze wyglądać dla mężczyzn.
Pytane o sytuację materialną w porównaniu z mężczyznami, aż 82 proc. Polek wskazuje na poczucie nierówności w zarobkach, przy czym wskazują także, że praca ma ogromne znaczenie dla własnego spełnienia i niezależności.
Natomiast w związkach Polki czują równość z mężczyznami (84 proc.), co świadczy o odrzuceniu tradycyjnej roli kobiety w związku i wymaganiu równości praw i obowiązków. Co więcej, dla 62 proc. własne spełnienie jest ważniejsze niż spełnienie w związku. Ale jeśli już do czegoś dochodzi, to
najważniejsza jest miłość! Polki to prawdziwe romantyczki. Dla 95 proc. badanych Polek (rekord wśród badanych) miłość to główny powód dla kórego chcą dzielić z kimś życie. Ponadto wskazują na seksualność jako jeden z aspektów niezależności i tożsamości.
Wierność jest niezbędna w związku dla 93 proc. badanych Polek, to także jeden z najwyższych wyników na świecie. Macierzyństwo natomiast to własny, świadomy wybór. Bycie matką jest najważniejsze tylko dla 26 proc. badanych Polek. Ten wynik pokrywa się ze średnią dla Europy Zachodniej. Wynika z tego,że zanika archetyp "Matki-Polki".
Ciekawe jest także postrzeganie roli mężczyzn. Dla 94 proc. badanych w naszym kraju mężczyźni powinni przystosować się do nowych ról kobiet. I jest to najwyższy wskaźnik w Europie. Dla socjologów to dowód na umacnianie pozycji kobiet i jednocześnie ucieczkę mężczyzn przed odpowiedzialnością
życia w związku z kobietą, która wie czego chce! Powoli jesteśmy świadkami tworzenia się sytuacji, gdy mamy więcej nowoczesnych, świadomych i wymagających kobiet, a jednocześnie coraz mniej mężczyzn, którzy byliby równymi i odpowiedzialnymi dla nich partnerami.
Wnioski? Czytelniczki "Elle" na świecie należą do generacji kobiet nowoczesnych, która przejawia się przez niezależność i równouprawnienie. Mają własne wizje przyszłości i nowe wyzwania: pogodzenie aspiracji we wszystkich sferach życia. Bardziej umacniają własną kobiecość niż ją odkrywają.
Czytelniczki "Elle" w Polsce podchodzą do życia jednocześnie praktycznie i optymistycznie. Nowoczesność i kobiecość to główne cechy współczesnej kobiety. Życie zawodowe to źródło spełnienia i niezależności. Miłość i życie w związku ważniejsze niż rodzicielstwo. Silna potrzeba satysfakcjonującego życia seksualnego. Poszukiwanie stabilizacji i poczucia bezpieczeństwa. Główne wyzwanie: spełnienie własnych aspiracji mimo poczucia nierówności płci.