Naukowcy potwierdzają: Dbanie o wygląd poprawia morale
Dla jednych to uciążliwe i pozbawione znaczenia zabiegi, dla innych codzienna rutyna, a dla naukowców to czynność, która ma wpływ na pewność siebie i asertywność. Mowa o szeroko pojętym dbaniu o siebie.
Najnowsze badania wskazują, że pielęgnacja, makijaż, czy strój mają zbawienne psychologiczne działanie.
- Niektóre kobiety twierdzą, że zabiegi upiększające są aktem pozbawionym znaczenia, wręcz uciążliwym - przyznaje na łamach "Psychology Today" kierowniczka badania Khandis Blake z University of New South Wales w Australii.
- Jednak odkryliśmy, że zabiegi upiększające bardzo wyraźnie wpływają na asertywność kobiet - dodała.
Badanie zostało przeprowadzone na podzielonych na dwie grupy dorosłych kobietach. Jedna z grup została poproszona o pełną metamorfozę - założenie "atrakcyjnej" garderoby uzupełnionej o dodatki i biżuterię, wykonanie makijażu.
Druga miała przygotować swobodny strój, taki, który założyłaby na relaksujące spotkanie z przyjaciółmi.
***Zobacz także***
Po tym, jak każda grupa przebrała się w strój (zarówno atrakcyjny, jak i swobodny), naukowcy poprosili uczestniczki o wskazanie na skali tego, jak oceniają swoją asertywność, atrakcyjność, pewność siebie. W porównaniu z kobietami z drugiej grupy kontrolnej, panie w grupie, która szczególnie zadbała o swój wizerunek, deklarowały większą asertywność.
Doniesienia te potwierdzają jedynie wcześniejszy pogląd, że atrakcyjny wygląd wpływa na pewność siebie. Do takich wniosków doszli wcześniej badacze z University of Chieti we Włoszech i Harvard Medical School w USA, badając tzw. "efekt szminki".
Jest to zjawisko często obserwowane w chwilach kryzysowych (na przykład podczas okupacji), kiedy to kobiety dbały o swój wygląd szczególnie, dodając sobie w ten sposób animuszu, pewności siebie, siły.
W tym badaniu naukowcy doszli jednak do znacznie bardziej kontrowersyjnych wniosków. Sugerują, że noszenie makijażu może zapewnić wyższe poczucie własnej wartości.
A to z kolei, ich zdaniem, może przynieść pozytywny wpływ na zdolności poznawcze jednostki.
***Zobacz także***