Nie daj się oszukać w Black Friday i Cyber Monday. UOKiK przestrzega
Podczas Black Friday można znaleźć naprawdę świetne okazje. Płaszcze, buty, sukienki - to wszystko będziemy kupować po okazyjnych cenach już w ten piątek! Niestety jednak łatwo wtedy również dać się oszukać. Rzekomy brak możliwości reklamacji czy sztucznie podwyższane ceny to niejedyne sztuczki. Jak tego uniknąć?
![Już w ten piątek czeka nas zakupowe szaleństwo - nadchodzi Black Friday](https://i.iplsc.com/000DR2HB7X62PH8R-C322-F4.webp)
Black Friday to dzień dla łowców promocji, który w tym roku wypada 26 listopada. Dotarł do nas ze Stanów Zjednoczonych, gdzie tradycyjnie w piątek po Święcie Dziękczynienia Amerykanie od rana wyczekują w gigantycznych kolejkach, aby kupić mniej lub bardziej przydatne rzeczy w teoretycznie świetnych cenach.
Dlaczego teoretycznie? Niestety, zdarza się, że producenci nas oszukują i kilka dni lub tygodni przed Black Friday sztucznie podnoszą ceny produktów, by potem móc przyciągać klientów „olbrzymimi” promocjami. Podobnie sprawa ma się z Cyber Monday (29 listopada), kiedy to okazje oferują nam sklepy internetowe.
Black Friday: W jaki sposób oszukują nas sklepy?
Jak co roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przestrzega przed oszustwami. Jakimi konkretnie?
- żonglerka cenami – czyli właśnie wcześniejsze podwyższanie cen, by potem je spektakularnie obniżyć
- promocyjne przynęty – zachęcanie wysoką obniżką, żeby klient wszedł do sklepu, gdzie z kolei okazuje się, że promocja dotyczy tylko wybranych produktów lub jest jakiś haczyk
- niejasne naliczanie rabatów – podobne do poprzedniego, lecz z jakiegoś powodu okazuje się po prostu, że przy kasie nie nalicza się tak wysoki rabat, o jakim informowano na plakatach
- anulowanie opłaconych zamówień – na przykład z powodu rzekomego błędu systemu
Black Friday: Jak nie dać się oszukać?
Aby tego uniknąć, najlepiej wcześniej rozeznać się w cenach artykułów, które nas interesują. Należy też mieć świadomość, że towary przecenione wciąż podlegają reklamacji, której producenci czasami niesłusznie odmawiają.
Jeśli chodzi natomiast o zwroty, to w przypadku sklepów stacjonarnych polityka w tej kwestii zależy od konkretnego sprzedawcy. Warto zatem przed zakupem zapytać, jak wygląda to w danym sklepie i przemyśleć nasz zakup. Z kolei w sklepach internetowych zawsze obowiązuje prawo do zwrotu w ciągu 14 dni od daty zakupu.
* * *
Zobacz także:
Black Friday a Cyber Monday - jaka jest różnica? Kiedy wypadają?
Black Friday 2021. Ile trzeba będzie czekać na dostawę zakupów?
Plaga fałszywych sklepów przed Black Friday. Jak nie dać się oszukać?