Nie daj się oszukać w Black Friday i Cyber Monday. UOKiK przestrzega

Podczas Black Friday można znaleźć naprawdę świetne okazje. Płaszcze, buty, sukienki - to wszystko będziemy kupować po okazyjnych cenach już w ten piątek! Niestety jednak łatwo wtedy również dać się oszukać. Rzekomy brak możliwości reklamacji czy sztucznie podwyższane ceny to niejedyne sztuczki. Jak tego uniknąć?

Już w ten piątek czeka nas zakupowe szaleństwo - nadchodzi Black Friday
Już w ten piątek czeka nas zakupowe szaleństwo - nadchodzi Black Friday123RF/PICSEL

Black Friday to dzień dla łowców promocji, który w tym roku wypada 26 listopada. Dotarł do nas ze Stanów Zjednoczonych, gdzie tradycyjnie w piątek po Święcie Dziękczynienia Amerykanie od rana wyczekują w gigantycznych kolejkach, aby kupić mniej lub bardziej przydatne rzeczy w teoretycznie świetnych cenach.

Dlaczego teoretycznie? Niestety, zdarza się, że producenci nas oszukują i kilka dni lub tygodni przed Black Friday sztucznie podnoszą ceny produktów, by potem móc przyciągać klientów „olbrzymimi” promocjami. Podobnie sprawa ma się z Cyber Monday (29 listopada), kiedy to okazje oferują nam sklepy internetowe.

Black Friday: W jaki sposób oszukują nas sklepy?

Jak co roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przestrzega przed oszustwami. Jakimi konkretnie?

  • żonglerka cenami – czyli właśnie wcześniejsze podwyższanie cen, by potem je spektakularnie obniżyć
  • promocyjne przynęty – zachęcanie wysoką obniżką, żeby klient wszedł do sklepu, gdzie z kolei okazuje się, że promocja dotyczy tylko wybranych produktów lub jest jakiś haczyk
  • niejasne naliczanie rabatów – podobne do poprzedniego, lecz z jakiegoś powodu okazuje się po prostu, że przy kasie nie nalicza się tak wysoki rabat, o jakim informowano na plakatach
  • anulowanie opłaconych zamówień – na przykład z powodu rzekomego błędu systemu

Black Friday: Jak nie dać się oszukać?

Aby tego uniknąć, najlepiej wcześniej rozeznać się w cenach artykułów, które nas interesują. Należy też mieć świadomość, że towary przecenione wciąż podlegają reklamacji, której producenci czasami niesłusznie odmawiają.

Jeśli chodzi natomiast o zwroty, to w przypadku sklepów stacjonarnych polityka w tej kwestii zależy od konkretnego sprzedawcy. Warto zatem przed zakupem zapytać, jak wygląda to w danym sklepie i przemyśleć nasz zakup. Z kolei w sklepach internetowych zawsze obowiązuje prawo do zwrotu w ciągu 14 dni od daty zakupu.

* * *

Katarzyna Figura o atmosferze na planie "Dziewczyn z Dubaju"INTERIA.PL
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas