Reklama

Reklama

Nie daj się oszukać w Black Friday i Cyber Monday. UOKiK przestrzega

Podczas Black Friday można znaleźć naprawdę świetne okazje. Płaszcze, buty, sukienki - to wszystko będziemy kupować po okazyjnych cenach już w ten piątek! Niestety jednak łatwo wtedy również dać się oszukać. Rzekomy brak możliwości reklamacji czy sztucznie podwyższane ceny to niejedyne sztuczki. Jak tego uniknąć?

Black Friday to dzień dla łowców promocji, który w tym roku wypada 26 listopada. Dotarł do nas ze Stanów Zjednoczonych, gdzie tradycyjnie w piątek po Święcie Dziękczynienia Amerykanie od rana wyczekują w gigantycznych kolejkach, aby kupić mniej lub bardziej przydatne rzeczy w teoretycznie świetnych cenach.

Dlaczego teoretycznie? Niestety, zdarza się, że producenci nas oszukują i kilka dni lub tygodni przed Black Friday sztucznie podnoszą ceny produktów, by potem móc przyciągać klientów „olbrzymimi” promocjami. Podobnie sprawa ma się z Cyber Monday (29 listopada), kiedy to okazje oferują nam sklepy internetowe.

Reklama

Black Friday: W jaki sposób oszukują nas sklepy?

Jak co roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przestrzega przed oszustwami. Jakimi konkretnie?

  • żonglerka cenami – czyli właśnie wcześniejsze podwyższanie cen, by potem je spektakularnie obniżyć
  • promocyjne przynęty – zachęcanie wysoką obniżką, żeby klient wszedł do sklepu, gdzie z kolei okazuje się, że promocja dotyczy tylko wybranych produktów lub jest jakiś haczyk
  • niejasne naliczanie rabatów – podobne do poprzedniego, lecz z jakiegoś powodu okazuje się po prostu, że przy kasie nie nalicza się tak wysoki rabat, o jakim informowano na plakatach
  • anulowanie opłaconych zamówień – na przykład z powodu rzekomego błędu systemu

Black Friday: Jak nie dać się oszukać?

Aby tego uniknąć, najlepiej wcześniej rozeznać się w cenach artykułów, które nas interesują. Należy też mieć świadomość, że towary przecenione wciąż podlegają reklamacji, której producenci czasami niesłusznie odmawiają.

Jeśli chodzi natomiast o zwroty, to w przypadku sklepów stacjonarnych polityka w tej kwestii zależy od konkretnego sprzedawcy. Warto zatem przed zakupem zapytać, jak wygląda to w danym sklepie i przemyśleć nasz zakup. Z kolei w sklepach internetowych zawsze obowiązuje prawo do zwrotu w ciągu 14 dni od daty zakupu.

* * *

Zobacz także:

Black Friday a Cyber Monday - jaka jest różnica? Kiedy wypadają?

Black Friday 2021. Ile trzeba będzie czekać na dostawę zakupów?

Plaga fałszywych sklepów przed Black Friday. Jak nie dać się oszukać?


Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje