Cena przy kasie różni się od tej na półce? Zrób to koniecznie
Galopująca inflacja, a co za tym idzie - coraz wyższe ceny w sklepach spowodowały, że większość konsumentów przed wydaniem pieniędzy każdą złotówkę ogląda z dwóch stron. Wszechobecna drożyzna zmusza nas do bacznego śledzenia cen na sklepowych pułkach i wybierania produktów, za które możemy zapłacić mniej. Jednak co zrobić w sytuacji, kiedy cena umieszczona na regale różni się od tej zeskanowanej przy kasie?
Cena przy kasie różni się od tej na półce
Prawdopodobnie każdy z nas choć raz znalazł się w sytuacji, kiedy podczas płacenia za zakupy okazywało się, że produkt, po który sięgnęliśmy, ma inną cenę na paragonie, choć w rzeczywistości zupełnie inna wartość widnieje na plakietce przyczepionej do sklepowej półki. W zdecydowanej większości przypadków różnica w cenie działa na niekorzyść zaskoczonego takim obrotem sprawy klienta.
Gdy dopytujemy kasjera lub kierownika sklepu o taki stan rzeczy, najczęściej słyszymy, że za zmianę cen odpowiedzialny jest system i personel marketu nie ma na to wpływu. To oczywiście naturalne i zrozumiałe, że ceny danych produktów nawet co kilka dni mogą być ruchome, jednakże nie ulega wątpliwości, że to bez wątpienia wprowadzanie klienta w błąd.
Czasami różnica w cenie na regale i tej "nabitej" na kasie wynosi kilka, a czasami kilkanaście lub kilkadziesiąt złotych. Bez względu na to, jaka by ona nie była, każdy konsument w takim przypadku ma możliwość dochodzić swoich praw.
Różnica między ceną towaru w kasie a na półce - co zrobić?
Zacznijmy od tego, że przed dokonaniem zakupu klient ma prawo zapoznać się z ceną każdego towaru i usługi, a sprzedawca ma obowiązek o niej informować w jednoznaczny sposób i umieszczać ją w widocznym miejscu. Jeśli sprzedawca podaje cenę wyłącznie ustnie - łamie prawo.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ma jasne stanowisko w przypadku rozbieżności między ceną towaru w kasie a na półce. Warto zatem wiedzieć, co jako klienci możemy zrobić, jeśli cena na regałach nie jest na bieżąco aktualizowana.
Jeśli cena wyświetlona w kasie jest wyższa od tej na towarze lub na półce, masz prawo kupić daną rzecz po niższej cenie. Gdy różnicę zauważysz dopiero na paragonie, domagaj się zwrotu nadpłaconej kwoty
W przypadku, kiedy nasze żądanie do uiszczenia zapłaty zgodnej z niższą ceną zostanie odrzucone przez kierownika sklepu lub personel, możemy złożyć do Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej wniosek o wszczęcie postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązania sporów konsumenckich.
Ponadto UOKiK przypomina, że podana cena musi być zawsze ostateczna - tzn. brutto, czyli taka, jaką klient powinien zapłacić w kasie. Podawanie niższych, nieuwzględniających podatku cen w reklamach czy gazetkach promocyjnych, a następnie doliczanie dodatkowych należności w momencie płacenia przez klienta, jest dzianiem niezgodnym z prawem.