Reklama

Reklama

Co pić wieczorem, aby dobrze i głęboko zasnąć?

Osoby zmagające się z bezsennością stale poszukują nowych sposobów na uporanie się z tym uciążliwym problemem. Warto tymczasem wrócić do dobrze nam znanych, cenionych od wieków metod i zamiast po tabletki nasenne sięgnąć po aromatyczny napój.

Rumianek, ajurwedyjska herbata Ashwagandha oraz napar z kozłka lekarskiego - oto sprawdzone sposoby na spokojniejszy i dłuższy sen.

Reklama

Wpływ na jakość snu ma wiele czynników. Jednym z nich jest dieta. Choć doskonale wiemy, że nie należy jeść przed snem ciężkostrawnych potraw ani pić wieczorem kawy, pozostaje pytanie, czy istnieją dietetyczne triki pozwalające przyspieszyć nieco proces zasypiania. Okazuje się, że tak.

Sekret regenerującego nocnego wypoczynku kryje się bowiem nie w potrawach, a w napojach. Aby lepiej i spokojniej spać, warto udać się przed snem po filiżankę ziołowego naparu lub soku, który ukoi nerwy, złagodzi napięcie i pomoże nam się zrelaksować.

Napar z kozłka lekarskiego

Kozłek lekarski znany jako waleriana to jeden z najpopularniejszych naturalnych środków na uspokojenie. Obniża on aktywność ośrodkowego układu nerwowego, dzięki czemu niweluje niepokój, lęk i napięcie. 

Stosowany jest również jako remedium na problemy żołądkowe oraz bóle menstruacyjne. Jak wykazało badanie niemieckich uczonych, napar z kozłka lekarskiego może posłużyć również za alternatywę dla leków nasennych. Rezultaty ich eksperymentu dowiodły, że picie naparu z waleriany poprawia jakość snu, sprawiając, że jesteśmy nazajutrz dużo bardziej wypoczęci. 

Wystarczy wsypać do filiżanki łyżeczkę korzenia kozłka i wlać 150 ml gorącej wody. Całość należy parzyć pod przykryciem przez około 15 minut.

Rumiankowa herbata

Herbata rumiankowa wspomaga trawienie, niweluje mdłości, łagodzi skurcze mięśni i objawy przeziębienia, a także obniża poziom cukru we krwi. Ponadto jest sprawdzonym środkiem uwalniającym od problemów z zasypianiem.

Rezultaty badania naukowego przeprowadzonego w 2017 roku wskazują, że ekstrakt z rumianku poprawia jakość snu oraz zwiększa naszą wydajność następnego dnia. 

Wyjątkowe działanie rumianku wynika z obecności flawonoidów, które wiążą się z receptorami benzodiazepinowymi w mózgu, a w konsekwencji uspokajają i ułatwiają zasypianie. Aby przygotować rumiankową herbatę, należy wsypać do filiżanki łyżeczkę suszu, zalać gorącą, ale nie wrzącą wodą (ok. 120 ml) i parzyć pod przykryciem przez 8 minut.

Sok z kwaśnych wiśni

Jak wynika z badań opublikowanych w 2010 roku na łamach "Journal of Medicinal Food", picie każdego wieczoru kwaśnego wiśniowego soku ułatwia zasypianie. 

Wiśnie są bowiem źródłem tryptofanu - aminokwasu, który stymuluje wydzielanie melatoniny. Jest ona hormonem produkowanym przez szyszynkę, który bywa określany "hormonem snu" lub "hormonem nocy". Reguluje bowiem rytmy dobowe, m.in. snu i czuwania. 

Uczestnicy wspomnianego badania, którzy wypijali codziennie szklankę wiśniowego soku, zasypiali szybciej, a rano budzili się bardziej wypoczęci i mieli lepsze samopoczucie.


Dowiedz się więcej na temat: bezsenność | środki nasenne | zioła | napar

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje