Jak się ubiegać o odszkodowanie za bagaż

Jeżeli straciłaś walizkę z nie swojej winy, powinnaś domagać się rekompensaty od przewoźnika, hotelu bądź organizatora wycieczki.

Za co odpowiada przewoźnik

zawierasz umowę z przewoźnikiem. Jest on zobowiązany do przewozu pasażera oraz ochrony jego bagażu.

Reklama

  • Pociąg: Kolej ponosi odpowiedzialność tylko, gdy szkoda powstała z jej winy (np. jeśli straciłaś bagaż w wypadku pociągu). Jeżeli sama nie dopilnowałaś walizki i została ci ona skradziona, nie licz na rekompensatę. Wyjątkiem jest sytuacja, kiedy umieścisz swój bagaż w miejscu wskazanym przez przewoźnika lub na ten cel przeznaczonym (do którego ma dostęp wyłącznie osoba z obsługi pociągu). Reklamację wraz z biletem należy złożyć w siedzibie PKP.
  • Autobus: Każda firma przewozowa ma swój regulamin, w którym określa, kiedy i w jakiej wysokości odpowiada za utratę lub uszkodzenie bagażu (pod warunkiem, że szkoda nastąpiła z winy przewoźnika). Najczęściej ochronie podlegają rzeczy, które oddajesz (za opłatą) na przechowanie do luku bagażowego. Reklamacji można dokonać tylko przy ich odbiorze. Formularz powinien być wypełniony i podpisany przez obydwie strony: pasażera i kierowcę lub pilota. Jeśli przewozisz wartościowe przedmioty, nie ryzykuj i ubezpiecz swoją walizkę. Gdy dojdzie np. do jej kradzieży, zgłoś sprawę policji. Protokół z opisem zdarzenia i rachunkami należy dostarczyć do ubezpieczyciela.
  • Samolot: W przypadku zagubienia lub zniszczenia walizki powinnaś (ważne!) - zanim opuścisz terminal, udać się do punktu zgłaszania szkód. Informujesz tam o powstałej stracie i wypełniasz formularz nieprawidłowości bagażowej, tzw. PIR (Property Irregularity Report); (często na wielu lotniskach jest on dostępny w rodzimym języku poszkodowanego). Natomiast na napisanie reklamacji masz aż 7 dni licząc od czasu powrotu do kraju (w przypadku uszkodzenia) i 21 dni, gdy twoje rzeczy zaginą lub przylecą później. Ważne, by reklamacja była wypełniona dokładnie tak, jak wymaga tego przewoźnik.

Kiedy hotel pokrywa straty

Bez względu na to, gdzie się zatrzymasz (motel, kemping, kwatera prywatna), możesz być spokojna o swój bagaż.

  • Odpowiedzialność: Od momentu wniesienia swoich rzeczy na teren ośrodka, pieczę nad nimi przejmuje placówka. Żaden zapis w regulaminie czy wywieszka w recepcji nie może jej z tego zwolnić. Dotyczy to bagaży pozostawionych w pokojach (np. ubrania i pieniądze) jak i rzeczy poza nimi (np. rowery). Jeśli podczas pobytu cokolwiek stanie się z twoim bagażem, powinnaś zawiadomić obsługę hotelu i policję.
  • Rekompensata: W przypadku utraty jednej rzeczy, możesz liczyć na pięćdziesięciokrotność ceny doby hotelowej, stukrotność - jeśli straciłaś kilka przedmiotów. Dobrym przykładem może być sytuacja, gdy z pokoju, którego cena za dobę wynosi 30 zł, zginął ci laptop o wartości 4500 zł. Wtedy hotel zwróci 1500 zł. Całą wartość odzyskasz, gdy szkoda została spowodowana przez obsługę (np. sprzątaczka zostawiła otwarte okna, przez które dostał się złodziej lub skradziono ci rzeczy z hotelowego sejfu). Nie możesz domagać się odszkodowania, gdy do straty doszło z twojej winy - bo np. nie zamknęłaś pokoju na klucz.

Obowiązki organizatora

Gdy decydujesz się na zorganizowany wyjazd, opiekę nad twoim mieniem przejmuje organizator wycieczki.

  • Zakres ochrony: Biuro podróży nie odpowiada m.in. wtedy, gdy do utraty bagażu doszło z twojej winy. Jednak jeśli organizator wynajął firmę przewozową, która zgubiła twą walizkę, to do niego należy jej odzyskanie. Jeżeli straciłaś bagaż podczas przelotu, to biuro pośredniczy w jego odzyskaniu. Jednak gdy stało się to podczas podróży koleją, zastosowanie mają tu przepisy przewoźnika.
Agata Mizera

Dowiedz się więcej na temat: wakacje | ubezpieczenia | odszkodowanie | walizka

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje