Ostatnia szansa na dofinansowanie zbiornika na deszczówkę! Wiele zyskasz

Wiemy kiedy rozpocznie się nowy nabór wniosków do programu Moja Woda 2023! Wiele osób zastanawiało się, czy kolejna edycja w ogóle dojdzie do skutku, po odwołaniu naboru w zeszłym roku. To prawdopodobnie ostatnia szansa na dofinansowanie zbiornika na deszczówkę, zakończenie programu jest przewidziane na czerwiec 2024.

Dofinansowanie do deszczówki. Program Moja Woda to nawet 80 proc. dofinansowania do systemu zbierania wody opadowej.
Dofinansowanie do deszczówki. Program Moja Woda to nawet 80 proc. dofinansowania do systemu zbierania wody opadowej.©123RF/PICSEL

Moja Woda 2023. Kiedy rusza nowy nabór do programu?

Cały program został przewidziany na lata 2020-2024, w pierwotnej wersji zapisy miały być prowadzone każdego roku. W 2022 nabór jednak nie wystartował. W tym roku pierwsze informacje potwierdzały plany kolejnej tury przyjmowania wniosków, jednak do tej pory brakowało konkretów.

Rzeczniczka NFOŚiGW, pani Ewelina Steczkowska, w wypowiedzi dla Interii informuje, że planowany termin rozpoczęcia kolejnego naboru wniosków w ramach programu „Moja Woda” to IV kwartał 2023 roku. 

Kolejne informacje dotyczące konkretnych dat będą przekazywane na bieżąco po zapadnięciu ostatecznych decyzji w kierownictwie Funduszu. Po ogłoszeniu terminu, wnioski będzie można składać w formie papierowej lub elektronicznej.

Program Moja Woda. Na co można dostać dofinansowanie?

W ramach programu, na dofinansowanie mogą liczyć właściciele lub współwłaściciele domów jednorodzinnych. W praktyce są to pieniądze na zakup i instalację zbiornika na deszczówkę. 

Na liście sprzętów i usług, które można sfinansować z pomocą programu „Moja Woda”, znajduje się budowa, montaż, instalacja i zakup:

  • przewodów odprowadzających wodę opadową zebraną z rynien, wpustów do zbiornika nadziemnego; podziemnego, otwartego lub zamkniętego, szczelnego lub infiltracyjnego;
  • zbiornika retencyjnego i instalacji rozsączającej;
  • elementów do nawadniania lub innego wykorzystania zatrzymanej wody;
  • elementów pozwalających na zagospodarowanie wód opadowych lub roztopowych na terenie nieruchomości objętej przedsięwzięciem (np. oczek wodnych).

Na dofinansowanie mogą liczyć ci, którzy zdecydują się na instalację zbiornika retencyjnego o objętości co najmniej 2 m3. W przypadku instalacji naziemnej można zdecydować się na dwa zbiorniki po 1m3 każdy. Po otrzymaniu dofinansowania musimy korzystać z danego przedsięwzięcia przez co najmniej 3 lata od daty ukończenia, aby uniknąć zwrotu kosztów w przypadku kontroli.

Warto też dodać, że do tzw. kosztów kwalifikowanych, czyli tych, które obejmuje dofinansowanie, nie należą opłaty za projekt czy sporządzenie niezbędnej dokumentacji.

Ile pieniędzy można dostać z programu Moja Woda?

Nie znamy jeszcze szczegółów tegorocznej edycji programu. Na początku roku pojawiały się informacje o możliwym zwiększeniu budżetu, a być może także zmianach w kształcie programu. Wtedy aktualizacji może wymagać także lista z powyższego akapitu.

W poprzednich latach można było dostać maksymalnie 5000 zł na jedno przedsięwzięcie, a sama kwota nie mogła przekraczać 80 proc. kosztów kwalifikowanych całej instalacji. Minimalna wartość inwestycji musiała wynosić co najmniej 2000 zł.

Gdzie należy składać wnioski o dofinansowanie?

Po otwarciu naboru, wnioski będzie można składać zarówno elektronicznie, jak i drogą tradycyjną — osobiście lub za pośrednictwem poczty do właściwego Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Wzór wniosku do wypełnienia można pobrać po zalogowaniu się na Portal Beneficjenta danego oddziału. Dla każdego województwa powstały oddzielne systemy, najłatwiej odnaleźć je wpisując w wyszukiwarce „portal beneficjenta” i nazwę większego miasta najbliższego naszemu miejscu zamieszkania.

Oprócz wniosku pobranego ze strony może być także konieczne przygotowanie innych dokumentów:

  • zgoda współwłaściciela (jeżeli dotyczy);
  • zgoda współmałżonka wnioskodawcy;
  • zakres rzeczowo-finansowy;
  • oświadczenie o samodzielnym montażu instalacji (jeżeli się na to zdecydujemy).

Jeżeli chcemy złożyć wniosek online, zrobimy to przez tę samą platformę. Dopuszcza się także wysłanie załącznika z wypełnionym i podpisanym wnioskiem za pomocą skrzynki e-mail na adres odpowiedniego wojewódzkiego oddziału Funduszu.

Czytaj również:

Zobacz też:

INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd na stronie?
Dołącz do nas