Reklama

Reklama

Oto jakiej kawy nie powinny pić osoby starsze. Może skończyć się fatalnie

Mało kto wie, ale kawa nie tylko działa pobudzająco na układ krążenia. Ma również wpływ na jasność umysłu, może poprawić nastrój, na niektórych działa jak antydepresant. Jak się okazuje, ogromne znaczenie ma sposób parzenia kawy – na tę kwestię powinny zwrócić uwagę przede wszystkim osoby starsze. Dlaczego?

Kiedy kawa ma najwięcej kofeiny

Jeśli chcemy po wypiciu kawy czuć momentalne pobudzenie, sięgamy po kawę ze sporą ilością kofeiny - np. espresso. Kawa parzona tą metodą jest najbardziej skoncentrowana - może zawierać do 4,2 mg/ml kofeiny. Inne metody parzenia wiążą się nawet z trzy razy mniejszą zawartością kofeiny (np. moka).

To jak długo kawa jest parzona, nie ma większego znaczenia. Kofeina przechodzi do wody już na początku procesu, ponieważ łatwo się rozpuszcza.

To jaką ilość "pobudzacza" sobie dostarczymy, zależy tak naprawdę od wielkości porcji. Każdy rodzaj kawy serwowany jest w innej formie - espresso w maleńkich filiżankach, a kawę parzoną na zimno podaje się w dużo większych. Taka ilość może zasilić organizm nawet o 150 mg kofeiny.

Czytaj też: Kawa: tych produktów nigdy z nią nie łącz!

Reklama

Kawa to nie tylko kofeina

Na moc kawy składa się nie tylko kofeina - jej ziarna to ponad 1000 różnych związków, zatem na moc i smak tego napoju mają wpływ setki substancji. Zebrane razem dają niepowtarzalny zapach i smak, który tak uwielbiamy.

Nie każdy zdaje sobie sprawę, ale kawa to także tłuszcze, za sprawą których na powierzchni świeżo zaparzonego napoju tworzy się apetyczna, brązowa pianka. 

To jak i czy w ogóle zasmakuje nam kawa, zależy od osobistych preferencji a także genów. Każdy ma bowiem inną specyfikę receptorów wykrywających gorzki smak. Tak samo jak u każdego kofeina zadziała na organizm w nieco inny sposób.

Zobacz też: Pijesz kawę na pusty żołądek? Lepiej przestań to robić

Jaka kawa jest najzdrowsza dla osób starszych?

Eksperci przekonują, że kawa pita w racjonalnych ilościach może przynieść wiele korzyści zdrowotnych. Nie mam jednak absolutnej pewności, czy i jaka kawa jest najkorzystniejsza. Niektórzy specjaliści uważają, że najpewniej filtrowana, ponieważ jest w niej mniej diterpenów, którym przypisuje się wpływ na podwyższony cholesterol (LDL). Oznaczałoby to, że dla osób starszych taki rodzaj kawy będzie najlepszym wyborem.

Wnioski te wysnuli naukowcy z Norweskiego Instytutu Zdrowia Publicznego, po przeprowadzonych badaniach. Obserwacje prowadzono przed dwie dekady, a wzięło w nich udział aż 508 tys. mężczyzn oraz kobiet w wieku 20-79 lat.

Zobacz także: Amerykańscy naukowcy: kawa sprzyja wydawaniu pieniędzy

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: kawa | parzenie kawy

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy