Pięć przykazań zakupów w sieci
Z pewnością niejednokrotnie słyszałaś, że zakupy przez internet są niebezpieczne. Domniemanych powodów jest wiele – nie znasz sprzedawcy, nie możesz wcześniej zobaczyć towaru, przesyłki giną po drodze do klienta. Sprawdź swoje prawa, zanim klikniesz w „Kup” lub „Dodaj do koszyka”.
Jakie mamy prawa kupując w internecie?
1. Podczas zakupów w sieci mamy więcej praw niż podczas zakupów w sklepie tradycyjnym. Dlatego, że możemy oddać rzecz w ciągu 10 dni od zakupu, nawet gdy po prostu przestała nam się podobać. Wystarczy złożyć odpowiednie oświadczenie na piśmie i przesłać je w ciągu 10 dni do przedsiębiorcy. Ma on z kolei 14 dni na zwrot wpłaconych przez nas pieniędzy. 30 dni - to termin na powiadomienie o tym, że zamówienie nie może być zrealizowane.
2. Nie wszystkie zamówione rzeczy możemy oddać. Prawo to nie dotyczy np. gier, płyt CD, DVD, programów komputerowych, gdy usuniemy ich oryginalne opakowanie (ochrona przed skopiowaniem). Również nie możemy oddać kupionych w Internecie wycieczek , biletów na imprezy, do kina, teatru, na koncert.
3. Prawo do zwrotu dotyczy tylko zakupów od przedsiębiorcy. Nie mamy takiego prawa, gdy kupujemy od os. prywatnej - chyba że wynika to z jej dobrej woli. Również wtedy nie możemy liczyć na pomoc organizacji konsumenckich czy rzeczników konsumentów - udzielają porad tylko w sporach między przedsiębiorcą a konsumentem. Odzież czy obuwie, możemy więc na platformach handlowych takich jak Allegro kupować bez obaw, bo jeśli coś nie pasuje, możemy zakupiony produkt oddać.
4. Kup teraz a licytacje - rzecz kupioną od przedsiębiorcy w opcji "kup teraz" możemy zwrócić w ciągu dni 10, a w drodze licytacji niestety nie.
5. Kupując w sieci także przysługuje nam gwarancja, jeżeli sklep jej udziela, oraz prawo do reklamacji (zagwarantowane prawnie). Reklamować możemy w ciągu 2 lat od zakupu, nie później niż w ciągu 2 miesięcy od stwierdzenia wady. Oczywiście konieczny jest dowód zakupu - paragon, potwierdzenie płatności kartą, wyciąg z konta itp.