Trudna rozmowa z szefem

Rozmowy z twoim szefem nie są łatwe. Jesteś spięta, boisz się mówić szczerze o swoich potrzebach. Nie rezygnuj. Podpowiemy ci, jak zadbać o własne interesy.

Do rozmowy z szefem musisz się dobrze przygotować
Do rozmowy z szefem musisz się dobrze przygotowaćPicsel
Do rozmowy z szefem musisz się dobrze przygotować
Do rozmowy z szefem musisz się dobrze przygotowaćPicsel123RF/PICSEL

Pracujesz z dużym zaangażowaniem. Wszystkie polecenia szefa wypełniasz najlepiej jak potrafisz, nie raz zostawałaś po godzinach albo pracowałaś w weekend, gdy było trzeba. A mimo to czujesz, że przełożony cię nie docenia. Nie zawsze chodzi o awans czy podwyżkę, czasami wystarczy dobre słowo powiedziane w porę! Brakuje ci po prostu potwierdzenia, że ktoś docenia twoje wysiłki. Jeśli czujesz, że jesteś coraz bardziej sfrustrowana i niespełniona w pracy, najwyższy czas coś z tym zrobić. Rozmowa z szefem może wydawać ci się trudna: wiele osób nie potrafi występować we własnej sprawie. Podpowiemy ci, jak się do niej odpowiednio przygotować.

I. Gdy zależy ci na pochwale

Psychologowie podkreślają, że dla naszego zaangażowania w pracy wielkie znaczenie ma motywacja pozafinansowa. Każdy lubi być zauważony i doceniony w pracy, wtedy czujemy się potrzebni, ważni. Dlatego prawdziwe cuda potrafi zdziałać pochwała szefa, szczególnie wygłoszona publicznie. Jeżeli szef cię docenia i umie to wyrazić (gratuluje pomysłów, chwali wykonanie zadania, dziękuje za dobrze przygotowany raport), to pracujesz wydajniej, czujesz się spełniona. Jednak nie każdy szef ma świadomość, jak jest to ważne. Może twój milczy, bo uważa, że po prostu dobrze wypełniasz swoje obowiązki...

- Jak to zrobić?

Jeśli myślisz "Z nim to nie można normalnie rozmawiać", "Nie warto nawet próbować", to od razu skazujesz się na niepowodzenie. Zmień strategię. Podejdź do szefa z uśmiechem, jak do każdego człowieka, którego chciałabyś przekonać do swojej osoby. Wybierz odpowiedni moment (patrz ramka obok), to podstawa sukcesu. Zapytaj go wprost: "Klienci byli bardzo zadowoleni z ostatniego wyjazdu/konferencji, który zorganizowałam. Czy pan również?". Jeśli odpowie zdawkowo lub wymijająco, możesz powiedzieć pół żartem, pół serio: "Szefie, jak każda kobieta lubię komplementy. Byłoby miło czasem je usłyszeć".

II. Gdy zależy ci na podwyżce

Niewielu jest szefów, którzy sami z siebie podnoszą pensję, gdy orientują się, że pracownik robi znacznie więcej niż to, co zapisane w umowie. Zwykle trzeba samemu starać się o podwyżkę.

- Jak to zrobić?

W odpowiednim momencie, opierając się wyłącznie na faktach - radzi coach. Co to jest "odpowiedni moment"? Zanim przystąpisz do rozmowy, zorientuj się, w jakiej kondycji finansowej jest twoja firma. Jeśli wiesz, że w innych działach były podwyżki, to dobry znak. Następnie wynotuj sobie wszystkie swoje zasługi, by nic ci nie umknęło. Tak przygotowana, idź na rozmowę.

- Podejdź do sprawy merytorycznie

W rozmowie z szefem unikaj postawy roszczeniowej. Nie mów "chcę" lub "zasługuję". Wymień za to swoje osiągnięcia, powiedz, ile dla firmy zaoszczędziłaś lub zarobiłaś. Podawaj twarde dane, np. "W tym roku sprzedałam nasze produkty za kwotę 100 tys. złotych". Wydruku  maile z podziękowaniami od zadowolonych klientów i współpracowników. Ostatnio powierzono ci nowe obowiązki, z których się dobrze wywiązujesz? To też okazja do tego, by walczyć o podwyżkę.

- Czego unikać?

Informacja o tym, że jest inflacja, a ty masz kredyt do spłacenia, nie będzie przekonująca dla szefa. Przełożony może ci współczuć jako człowiek, ale jako szef bierze pod uwagę interesy firmy.

- Gdy szef odmówi

Masz prawo dowiedzieć się, dlaczego, tym bardziej, jeżeli przygotowałaś wcześniej mocne argumenty. Może dowiesz się, że w tym roku podwyżki nie będą możliwe, ale w grę wchodzą inne bonusy - służbowa komórka czy laptop, ciekawe szkolenia. Negocjuj!

III. Gdy zależy ci na awansie

Potrzebujesz nowych wyzwań. Czujesz się na siłach, by pełnić bardziej odpowiedzialne, nawet kierownicze funkcje, bo właśnie skończyłaś studia podyplomowe lub zrobiłaś dodatkowy kurs? Działaj.

- Jak to zrobić?

Poczekaj na sprzyjającą okazję, np. dowiedziałaś się, że w firmie szukają kogoś na stanowisko szefa działu. Wykorzystaj to. Powiedz przełożonemu o swoich zasługach, kwalifikacjach, stażu pracy, ścieżce rozwoju w firmie. Powiedz: "Chciałabym rozwijać się zawodowo, wiem, że akurat jest ku temu okazja. Byłoby miło, gdyby zechciał pan wziąć pod uwagę moją kandydaturę". To rozmowa partnerska - ty proponujesz rozwiązania, na których ci zależy, szef rozważa, czy awans jest możliwy.

- Gdy szef odmówi

Zapytaj, jakie musisz zdobyć kwalifikacje, by awansować. Może nie wynegocjujesz awansu, ale szef doceni twoje ambicje.

Strategia w pigułce

Co robić

Poproś szefa o wyznaczenie terminu spotkania, tak, abyście oboje mogli się do niego przygotować. Rozmowę przećwicz w domu przed lustrem, a to, co dla ciebie najważniejsze, spisz.

Czego nie robić

Nie zagaduj szefa przypadkiem w windzie! Nie umawiaj się na rozmowę w poniedziałek rano, bo jest zestresowany, że "tyle przed nim", ani w piątek, bo myśli już o weekendzie.

Agnieszka Wilewska, konsultacja Beata Poborska- Kobrzyńska, psycholog, coach

Świat kobiety
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas