Pęknięte pokolenie rewolucjonistów? „Czują się niezrozumiani i ignorowani”

Stosunek do miejsca religii w życiu publicznym, stosunek do zadań państwa oraz do roli mediów społecznościowych, to tylko niektóre kwestie będące przedmiotem badania autorów raportu „Młodzi wobec sytuacji w Polsce w 2021 roku”. Jego wyniki są zaskakujące. „Raport pokazał pęknięcie między poglądami i postawami życiowymi młodych kobiet i mężczyzn” – czytamy. Co więcej, młodzi czują się niezrozumiani i ignorowani.

„Raport pokazał pęknięcie między poglądami i postawami życiowymi młodych kobiet i mężczyzn”
„Raport pokazał pęknięcie między poglądami i postawami życiowymi młodych kobiet i mężczyzn” 123RF/PICSEL

Centrum im. Ignacego Daszyńskiego przeprowadziło kompleksowe badanie poglądów młodego pokolenia. W raporcie podsumowano wyniki, które mogą zaskakiwać. "Pokolenie Z nie jest jednorodne - istnieją dwa czynniki, które w największym stopniu różnicują opinie i postawy badanych osób w wieku 18-24 lat: płeć i poglądy polityczne" - czytamy.

Czego chcą młode Polki i Polacy?

Opracowany przez ekspertów fundacji raport zawiera także odpowiedzi na pytania, jakiego systemu podatkowego chcą młodzi Polacy, jaka polityka mieszkaniowa odpowiadałaby ich potrzebom oraz jaką rolę w ich życiu odgrywają kwestie prawnej regulacji przerywania ciąży i statusu prawnego osób LGBT. Jego autorami są dr Przemysław Potocki i dr Bartosz Machalica.

Młode pokolenie stanęło przed wyzwaniami cywilizacyjnymi, które nie były udziałem ich rodziców - ewolucja systemu politycznego w stronę systemu autorytarnego, transformacja technologiczna rynku pracy, wyraźnie odmienne aspiracje aksjologiczne młodych kobiet i mężczyzn, ryzyko zdrowotne wywołane przez pandemię COVID-19.

"Z jednej strony młode kobiety chcą bronić swojej podmiotowości obywatelskiej i realizować aspiracje edukacyjno-zawodowe, a z drugiej strony młodzi mężczyźni nie posiadają do końca sprecyzowanej wizji swojej podmiotowości w tych nowych ekonomiczno-społecznych warunkach" - czytamy w raporcie.

Blisko 36 proc. młodych Polek i Polaków nie uczestniczy w praktykach religijnych

Młode pokolenie Polek i Polaków stało się w ostatnich kilkunastu miesiącach przedmiotem pogłębionego zainteresowania opinii publicznej. Jak wygląda ich nastawienie do polityki, kraju i kościoła? W raporcie dokładnie zdefiniowano wyniki badań.

Z raportu wynika między innymi, iż dzieci zdecydowanie częściej deklarują poglądy lewicowe, niż ich rodzice. Co więcej, blisko 36 proc. młodych Polek i Polaków w ogóle nie uczestniczy w praktykach religijnych. 4,5 proc. badanych pojawia się na mszach, nabożeństwach lub spotkaniach religijnych kilka razy w tygodniu. 25,4 proc. robi to raz w tygodniu, zaś 20,6 proc. kilka razy w roku.

Blisko połowa młodych Polek i Polaków chce progresywnego systemu podatkowego. 49,7 proc. zadeklarowało, iż praca osób mniej zarabiających powinna być niżej opodatkowana, zaś więcej zarabiających - wyżej opodatkowana. 31,7 proc. badanych wskazało, że poziom opodatkowania powinien być podobny.

Młodzi preferują pracę na etacie

Blisko 2/3 młodych Polek i Polaków preferuje pracę na etacie. Na pytanie "Gdyby miał/a Pan/i podjąć nową pracę, jaki rodzaj umowy by Pan/i preferował/a?" umowę o pracę wskazało aż 65,5 proc. badanych. 11,8 proc. postawiło na umowę zlecenie.

Co więcej, liczba młodych Polek i Polaków, którzy preferują wzięcie kredytu mieszkaniowego cały czas przeważa nad grupą skłaniającą się ku wynajęciu mieszkania. Taką odpowiedź wskazało ponad 29,3 proc. badanych. Dodatkowo, młodzi są skłonni płacić wyższą składkę zdrowotną, jeśli zapewni im to lepszą jakość ochrony zdrowia.

Młode pokolenie Polek i Polaków stało się w ostatnich kilkunastu miesiącach przedmiotem pogłębionego zainteresowania opinii publicznej
Młode pokolenie Polek i Polaków stało się w ostatnich kilkunastu miesiącach przedmiotem pogłębionego zainteresowania opinii publicznej123RF/PICSEL

Pozytywny stosunek do szczepień

Młodzi Polacy odrzucają postulat wprowadzenia płatnych studiów. Dla przeważającej grupy młodych istotne lub bardzo istotne są również zmiany klimatyczne.

W badaniu pojawiło się także pytanie dotyczące pandemii koronawirusa. 46,2% młodych Polek i Polaków nie obawia się zachorowania na COVID-19. Taką obawę wyraża 32,8% badanych. Sytuacja wygląda odmiennie w przypadku obawy o zachorowanie jednej z osób bliskich. Strach z tego powodu wyraża 50,3% badanych.

Dodatkowo młodzi Polacy mają raczej pozytywny stosunek do skuteczności szczepień przeciwko COVID-19. W badanej grupie zaszczepienie przeciwko COVID-19 zadeklarowało 51,9% badanych. 39,5% zadeklarowało, że nie poddało się procedurze szczepienia. 8,6% odmówiło odpowiedzi. Jako główne powody odmowy szczepienia wskazano następujące twierdzenia: "Szczepionki są nieprzetestowane, nie znamy długofalowych skutków" (34,4%), "Obawiam się skutków ubocznych, powikłań" (24,7%) i ogólny brak wiary w skuteczność szczepionki (15,1%).

"Czują się niezrozumiani i ignorowani"

Raport pokazał pęknięcie między poglądami i postawami życiowymi młodych kobiet i mężczyzn. Dotyczy ono nie tylko sfery opisywanej w dyskursie publicystycznym jako "światopoglądowa" lub "obyczajowa", ale również obejmuje postrzeganie funkcji państwa i własnej pozycji na rynku pracy
piszą autorzy.

W raporcie czytamy jednocześnie, iż "zaangażowani wojownicy/wojowniczki: zamieszkują duże miasta, odznaczają się wysokim poziomem wiedzy politycznej, rozbudowanymi aspiracjami edukacyjnymi i zawodowymi". Zwrócono także uwagę na młodych "zdystansowanych", którzy rozważają emigrację zarobkową, charakteryzują się podwyższonym poziomem lęku społecznego oraz są apolityczni i nie są ukierunkowani na słuchanie autorytetów.

W raporcie opisano również, iż "zamknięte na świat" młode osoby mieszkają w małych lub średnich miastach, a bliższy jest im tradycyjny system wartości. Nie angażują się w protesty, będąc skupionymi na pracy.

Młodzi czują się niezrozumiani i ignorowani przez starsze pokolenie. Realizacja aspiracji edukacyjnych jest traktowana przez większość z nich jako warunek konieczny uzyskania dobrej pozycji startowej na rynku pracy
piszą autorzy raportu Młodzi wobec sytuacji w Polsce w 2021 roku.
Sigrid - kocia influencerka, która jeździ na rowerze© 2022 Associated Press
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd na stronie?
Dołącz do nas