Reklama

Reklama

4 proste rady, jak utrzymać cholesterol w normie

Podwyższony cholesterol to epidemia XXI wieku. Gdy tylko nieznacznie przekracza normę, wcale nie trzeba sięgać po leki. Wystarczy kilka drobnych zmian w nawykach żywieniowych, by utrzymać prawidłowe wartości cholesterolu w ryzach.

Chociaż cholesterol nie cieszy się dobrą sławą, tak naprawdę jest on niezbędny. Kluczowe jest utrzymanie prawidłowych proporcji pomiędzy „dobrym” cholesterolem HDL a tym „złym” cholesterolem LDL. Pomaga w tym odpowiednio skomponowane menu.

Reklama

Ogranicz produkty pochodzenia zwierzęcego 

Jeśli chcesz utrzymać cholesterol na odpowiednim poziomie, na cenzurowanym miejscu muszą pozostać produkty pochodzenia zwierzęcego. Mięso, masło, pełnotłuste mleko czy śmietanę należy ograniczyć. Warto zastąpić je odpowiednio rybami, margaryną, mlekiem odtłuszczonym (lub o obniżonej zawartości tłuszczu), jogurtem.

Włącz do diety produkty pełnoziarniste

Chcąc utrzymać w ryzach cholesterol HDL i LDL, w codziennym jadłospisie powinno znaleźć się miejsce dla produktów pełnoziarnistych i tych z błonnikiem. Sięgajmy więc po warzywa i owoce (świeże lub suszone), płatki owsiane czy ciemny ryż.

Są one doskonałym źródłem błonnika, który jest bezwzględny dla frakcji LDL cholesterolu. Powstająca z błonnika substancja żelowa wiąże „szkodliwy” cholesterol oraz kwasy żółciowe, które zostają wydalone z organizmu.

Spożywaj produkty wzbogacane sterolami roślinnymi

Jeśli chcesz zadbać o swój cholesterol HDL, włącz do diety margarynę wzbogacaną sterolami lub stanolami roślinnymi, taką jak Optima Cardio czy Benecol. Przyjmowanie steroli roślinnych przez 2–3 tygodnie w dawce 1,5–3 g dziennie pozwala zmniejszyć poziom cholesterolu nawet o 7–12,5 proc. (według danych opublikowanych w Rozporządzeniu Komisji Europejskiej nr 686/2014, z dnia 20 czerwca 2014 r.).

Polub czosnek

Czosnek nie tylko stoi na straży odporności, lecz także pomaga utrzymać cholesterol na odpowiednim poziomie. Miesiąc po modyfikacji diety wykonaj badanie na poziom cholesterolu i sprawdź, jak zmienił się jego poziom. Zgodnie z rekomendacjami Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego, prawidłowe stężenie całkowitego cholesterolu we krwi u osoby dorosłej nie powinno przekraczać 190 mg/dl.


materiały prasowe

Reklama

Dowiedz się więcej na temat: dieta

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje