Reklama

Reklama

​Aby mieć zdrowe serce, zamień mięso na soję

Coraz więcej osób decyduje się na eliminację mięsa z jadłospisu i zastępuje go roślinnymi zamiennikami, takimi jak tofu. Doniesienia ze świata nauki potwierdzają słuszność tej decyzji. Nowe badanie wykazało, że regularne spożywanie produktów na bazie soi, pozytywnie wpływa na zdrowie serca, obniżając ryzyko choroby wieńcowej.

Szereg badań wskazuje na pozytywny wpływ jarskiego menu na kondycję - od utraty uwagi, poprzez obniżenie poziomu złego cholesterolu, aż po wzmocnienie odporności. Najpopularniejszą alternatywą mięsa jest soja. Najnowsze doniesienia ze świata nauki z pewnością ucieszą amatorów sojowych rarytasów - jak przekonują uczeni z Uniwersytetu Harvarda, regularne spożywanie produktów na bazie soi, takich jak tofu, może uchronić nas przed chorobą wieńcową.

Reklama

W badaniu wykorzystano dane pozyskane z trzech oddzielnych badań, w których udział wzięło łącznie 168 474 kobiet i 42 226 mężczyzn. Uczeni monitorowali wyniki uczestników przez 20 lat. Co kilka lat otrzymywali oni do wypełnienia ankietę żywieniową. Autorzy badania uwzględnili również czynniki związane ze stylem życia badanych, które mogły mieć wpływ na ich stan zdrowia. Rezultaty dociekań naukowców sugerują, że zawarte w soi izoflawony pozytywnie wpływają na zdrowie serca, obniżając ryzyko choroby wieńcowej. Spożywanie sojowych produktów, takich jak tofu, przyniosło najwięcej korzyści kobietom przed menopauzą. Uczeni dostrzegli również wyraźną korelację między redukcją ryzyka wystąpienia chorób serca u pań, które w czasie menopauzy nie stosowały hormonalnej terapii zastępczej.

Główny autor badania, dr Qi Sun z Uniwersytetu Harvarda, zaleca umiarkowany optymizm w interpretacji wyników. 

- Soja może pozytywnie wpływać na zdrowie serca, jednak nie sądzę, aby była magicznym środkiem, który stanowi rozwiązanie wszelkich problemów zdrowotnych - wyjaśnia. I dodaje, że najskuteczniejszym sposobem na zachowanie zdrowia - nie tylko układu sercowo-naczyniowego - jest zrównoważony jadłospis. 

- Kluczowa pozostaje zbilansowana dieta. Zdecydowanie warto natomiast zrezygnować z czerwonego mięsa i zastąpić go takimi produktami, jak tofu. Polecam także wyeliminować z jadłospisu słodzone napoje i rafinowane węglowodany. Produkty sojowe są świetnym źródłem białka, dlatego śmiało zastępujmy nimi mięso - konkluduje. 

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje