Reklama

Reklama

Błonnik - pomaga zapobiegać przewlekłym chorobom?

Błonnik w diecie znacznie obniża ryzyko wystąpienia przynajmniej czterech chorób - to wnioski płynące z najnowszych badań, opublikowanych w "Lancet". Eksperci wskazują, że codzienna porcja błonnika powinna wynosić przynajmniej 25 gramów.

Uznaje się, że błonnik odgrywa istotną rolę w zachowaniu naszego zdrowia - zmniejszenia ryzyka chorób serca, pozwala utrzymać układ trawienny w dobrej kondycji. Aby zwiększyć zawartość błonnika w codziennej diecie, nie trzeba wielkiego wysiłku, gdyż jego źródeł możemy znaleźć wiele. Zaczynając od warzyw i owoców, które są doskonałym źródłem błonnika, poprzez produkty pełnoziarniste, nasiona roślin strączkowych i wodorosty. Również orzechy i nasiona zawierają pewne ilości błonnika. Doskonałym źródłem błonnika jest również siemię lniane.

Reklama

Najnowsze badania opublikowane na łamach "Lancet" dostarczają kolejnych powodów, dla których warto zadbać o odpowiednią ilość błonnika w diecie. Naukowe doniesienia wskazują, że ten składnik pokarmowy znacznie obniża ryzyko wystąpienia, co najmniej czterech chorób - udaru mózgu, cukrzycy typu 2, raka okrężnicy i chorób serca. Na każde dodatkowe 8 gramów dostarczonego w diecie błonnika ryzyko chorób serca, cukrzycy typu 2 i raka jelita grubego spada o 5 proc. do 27 proc.

Według danych osoby spożywające dziennie 25-29 gramów błonnika z pokarmów, takich jak owoce i warzywa, wykazywały najsilniejsze zmniejszenie ryzyka występowania różnych chorób. Badacze dostrzegli podobne korzyści u ludzi, którzy jedli produkty pełnoziarniste.

"Nasze badania wskazują, że ludzie powinni dostarczać, co najmniej 25-29 gramów błonnika z pokarmów dziennie" - mówi Andrew Reynolds, główny autor badania i badacz z Uniwersytetu Otago w Nowej Zelandii. "Obecnie większość ludzi spożywa mniej niż 20 gramów błonnika dziennie" - dodaje.

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca kobietom spożywanie 25 gramów błonnika dziennie, podczas gdy mężczyźni powinni spożywać 38 gramów dziennie. American Heart Association zaleca, aby osoby dorosłe dziennie spożywały od 25 do 30 gramów błonnika, co jest zgodne z najnowszymi danymi. (PAP Life)

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje