Reklama

Reklama

Dieta dobra dla tarczycy

W chorobie Hashimoto ważna jest zmiana nawyków żywieniowych. Co zatem jeść, aby złagodzić objawy?

Autoimmunologiczne zapalenie tarczycy to skutek błędu w pracy układu odpornościowego. Komórki, które powinny zwalczać wirusy, traktują tarczycę jak wroga i atakują ją. Odczuwa to cały organizm.

Rozwija się stan zwany niedoczynnością, który wpływa na przemianę materii. Zaczyna brakować energii i jesteś wiecznie zmęczona. Ciągle ci zimno. Męczą cię zaparcia. Możesz mieć depresyjne nastroje, przybrać na wadze.

Poza kuracją farmakologiczną ważna jest dieta. Posiłki cierpiących na Hashimoto powinny dostarczać składników potrzebnych tarczycy do prawidłowej pracy, czyli produkcji hormonów. Warto, aby w menu znalazły się pokarmy o działaniu przeciwzapalnym. Zadaniem diety jest też zmniejszanie zaparć i dostawa takich kalorii, po których nie będziesz tyła. Tarczyca potrzebuje bardzo konkretnych minerałów. Jakich?

Reklama

Jod

Znajdziesz go oczywiście w soli kuchennej. Bogatym źródłem tego pierwiastka są ryby oraz algi morskie. Pewne ilości znajdują się też w jajach i nabiale. Bądź jednak ostrożna. Za mała ilość jodu w diecie utrudnia pracę tarczycy i bywa przyczyną rozrostu wola, ale za duża może pogłębiać stany zapalne. Zatem: morskie ryby lub sushi nie częściej niż dwa razy w tygodniu.

Selen

Naukowcy z Departamentu Endokrynologii i Chorób Metabolicznych we Francji zauważyli, że ludzie, których dieta obfitowała w ten pierwiastek, mieli mniejszą liczbę przeciwciał atakujących tarczycę. Selen sprzyja zachowaniu równowagi hormonalnej. Znajdziesz go w jajach, wieprzowinie, sardynkach, tuńczyku, grzybach, gryce. Ale najwięcej mają go orzechy brazylijskie - wystarczy jeden, by pokryć 100 proc. naszego dobowego zapotrzebowania.

Cynk

Badania wykazały, że jego wysoka podaż w diecie podnosi poziom hormonów tarczycy we krwi. Jeśli nie chcesz martwić się o jego niedobory, sięgaj po wołowinę, owoce morza, kurczaka, fasolę i soczewicę oraz mleko.

Unikaj warzyw krzyżowych

Należą do nich kalafior, brokuł, jarmuż, brukselka i różne gatunki kapust. Choć są bardzo zdrowe, to mają jeden składnik, którego tarczyca nie lubi: goitrogeny. To substancje, które utrudniają wchłanianie przez ten gruczoł jodu. Unikaj soi, ona też je zawiera, podobnie jak nabiał, bo krowy zwykle karmione są obficie właśnie soją. Jeśli jesz te warzywa tylko od czasu do czasu - nic się nie stanie.

Odstaw tłuszcze zwierzęce

Osoby z Hashimoto często zmagają się z podwyższonym poziomem cholesterolu oraz trójglicerydów, a w konsekwencji chorobami serca i naczyń krwionośnych. Tłuste mięso, masło, żółte sery - to wszystko powinno znaleźć się na cenzurowanym. Wyjątkiem są morskie ryby: ich tłuszcz działa przeciwzapalnie, więc jest w Hashimoto wręcz zalecany.

Pamiętaj o tych zasadach!

Lepiej ograniczyć pokarmy z wysoką zawartością glutenu

Naukowcy z Palermo we Włoszech zauważyli, że nadwrażliwość na niego i schorzenia tarczycy często idą w parze. Uważają, że nietolerancja glutenu może być przyczyną rozwoju chorób z autoagresji - a do takich należy Hashimoto. Spróbuj więc wyeliminować ze swojej diety produkty z mąki pszennej, żytniej i jęczmiennej (czyli makarony, bułki, chleby, ciasta, pierogi, naleśniki). Możesz je zastąpić mąką ryżową, gryczaną i jaglaną - coraz łatwiej je dostać w sklepach.

Jedz dużo warzyw

Są nie tylko źródłem witamin i różnych substancji przeciwzapalnych, ale też dostarczają błonnika koniecznego dla prawidłowej pracy jelit.

Uważaj na kawę

Może osłabiać wchłanianie hormonów tarczycy, gdy je bierzesz w tabletkach. Jeśli lubisz ten aromatyczny napój, możesz go pić, ale upewnij się, że między nim a zażyciem tabletki miną co najmniej dwie godziny! Podobnie działa zielona herbata.

Zobacz również:

Dobry Tydzień

Reklama

Dowiedz się więcej na temat: tarczyca | dieta

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje