Dieta, która osobom w dojrzałym wieku pomoże znieść upał

Gdy panują wysokie temperatury, pocąc się tracimy cenne elektrolity. A zatem nie wystarczy tylko pić wodę – należy też tak komponować posiłki, aby uzupełnić minerały.

Te cenne elektrolity to m.in. potas, sód, krzem. Tracimy je wraz z potem i wypłukujemy, pijąc duże ilości płynów. Ale pić musimy - bo woda jest niezbędna także w procesie rozprowadzania elektrolitów po organizmie.

Po co nam woda?

Reklama

Uczestniczy we wszystkich procesach biochemicznych zachodzących w naszym ciele. Jej kluczowa rola to regulowanie temperatury ciała - m.in. poprzez pocenie schładza organizm. Bez wody nie byłoby możliwe wchłanianie składników odżywczych, prawidłowa praca enzymów trawiennych oraz transport produktów przemiany materii i oczyszczanie z toksyn. Pełni rolę ochronną dla mózgu, rdzenia kręgowego oraz gałek ocznych. Zawarty w wodzie tlen dotlenia tkanki, a wodór działa jak antyoksydant. Reguluje ciśnienie i objętość krwi oraz zapewnia prawidłową pracę płuc.

Co się dzieje, gdy jej brakuje?

Pierwszy objaw to silnie pragnienie. Jeśli zostanie zbagatelizowane, albo ilość dostarczonej wody nie będzie dostateczna, to pojawią się kolejne symptomy: suchość w ustach, ból i zawroty głowy, omdlenia, zmniejszona ilość moczu, uczucie osłabienia i utraty siły, zaburzenia widzenia oraz mowy, nudności, zaparcia, przyspieszony oddech, podwyższenie temperatury ciała, skurcze i ból mięśni.

Ile należy pić?

Na odwodnienie są szczególnie narażone osoby w dojrzałym wieku oraz seniorzy, ponieważ nerki są przepracowane i wolniej usuwają toksyny z organizmu! Zwłaszcza, jeżeli zapominamy o piciu wody. Dwa litry to ilość, która wystarcza. Ile wody potrzebuje dokładnie nasz organizm, możemy wyliczyć sami: 30 ml na każdy kg masy ciała. Zatem osoba ważąca 65 kg powinna wypijać 1980 ml wody.

Nasza rada: Obserwuj kolor moczu - powinien być jasnożółty (słomkowy). Jeśli jego barwa jest ciemniejsza, to znak, że pijesz zbyt mało!

Jak dostosować dietę?

Ważne, by latem, kiedy więcej się pocimy, ograniczyć kawę, herbatę i alkohol. Mają one łagodne działanie diuretyczne, tzn. przyczyniają się do wydalania z moczem większej ilości wody, niż dostarczają. Trzeba więc ją regularnie uzupełniać - dostarczymy ją nie tylko z napojami, ale też z posiłkami. Natura wychodzi nam na przeciw, ponieważ wiele warzyw i owoców zawiera sporo wody.

Ponadto warzywa i owoce to bogate źródła minerałów (potasu, krzemu, magnezu, sód, wapń). To naturalne elektrolity! Bogatą w nie dietę stosujmy podczas upalnych dni, a także profilaktycznie, przez cały rok, jeden-dwa dni w tygodniu... Zwłaszcza osoby przyjmujące leki diuretyczne (np. przy nadciśnieniu tętniczym, niewydolności krążenia i nerek).

Przykładowy jadłospis

I śniadanie

Propozycja 1: Płatki owsiane na wodzie z truskawkami, poziomkami i borówką amerykańską. Woda z cytryną i miętą.

Propozycja 2: Jajko sadzone, miks sałat pokropionych oliwą i posypanych mieszanką ziołową. Herbata ziołowa.

II śniadanie

Propozycja 1: Porcja placka ze śliwkami, szklanka mleka.

Propozycja 2: Kefir zmiksowany z bananem.

Obiad

Propozycja 1: Ryż brązowy z gulaszem wołowym, sałatka z brokułów, szpinaku i ogórka.

Propozycja 2: Ziemniaki z wody, porcja mięsa przygotowanego na parze, surówka z marchewki i jabłka.

Podwieczorek

Propozycja 1: Sałatka owocowa ze śliwek, winogron, melona i truskawek.

Propozycja 2: Dwie dojrzałe gruszki i porcja arbuza.

Kolacja

Propozycja 1: Leczo z cukinii i innych warzyw sezonowych.

Propozycja 2: Papryka faszerowana serkiem ze szczypiorkiem.

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje