Reklama

Reklama

Domowe sposoby na obniżenie cholesterolu. Przyprawy i zioła czynią cuda

Wysoki cholesterol kojarzy się nam najczęściej z miażdżycą, chorobą wieńcową i tętnic obwodowych, a nawet udarem. Rzeczywiście, im większe stężenie "złego cholesterolu" we krwi, tym większe ryzyko śmierci z powodu chorób sercowo-naczyniowych. Jak się przed nimi bronić i jak skutecznie obniżyć poziom cholesterolu?


Wysoki cholesterol - kiedy się martwić?

Jeśli podejrzewamy u siebie podwyższony poziom cholesterolu w organizmie, w pierwszej kolejności powinniśmy wykonać lipidogram, czyli badanie krwi, oznaczające stężenie cholesterolu wraz z jego frakcjami. Badanie to sprawdza: 

  • stężenie cholesterolu całkowitego
  • stężenie cholesterolu LDL
  • stężenie cholesterolu HDL
  • stężenie trójglicerydów 

Normy dla stężenia cholesterolu we krwi wyglądają następująco:

Reklama

  • stężenie cholesterolu całkowitego we krwi - poniżej 200mg/dL
  • stężenie cholesterolu LDL - poniżej 100 mg/dL
  • stężenie cholesterolu HDL - powyżej 35 mg/dL u mężczyzn i 40 mg/dL u kobiet
  • stężenie trójglicerydów - poniżej 150 mg/dL. 

Nasz niepokój wzbudzić powinien szczególnie wysoki poziom "złego cholesterolu" LDL. Jeśli jest go w organizmie zbyt dużo, zaczyna on odkładać się w naczyniach tętniczych, a jego złogi tworzą tzw. blaszkę miażdżycową, odpowiedzialną m.in. za rozwój miażdżycy. 

Za szczególnie niebezpieczny lekarze uznają poziom cholesterolu całkowitego, który przekracza 240 mg/dL oraz LDL powyżej 160 mg/dL. Tak wysokie stężenia cholesterolu, zarówno całkowitego, jak i LDL powinny skłonić nas do jak najszybszego wdrożenia leczenia, ale także zmiany diety i trybu życia. 

Polecamy także: Cholesterol HDL to ten dobry. Za co odpowiada?

Wysoki cholesterol: uważaj na te objawy

Wysoki poziom tzw. "złego cholesterolu" (LDL) początkowo nie daje żadnych objawów. Dopiero gdy w organizmie odłoży się go już naprawdę sporo i zaczyna rozwijać się miażdżyca, znać o sobie dają pierwsze dolegliwości, świadczące o chorobach układu krążenia. Należą do nich np.:

  • żółte zgrubienia w okolicy powiek i zgięciu łokcia
  • tworzenie guzków na ścięgnach
  • kłopoty z koncentracją i zapamiętywaniem
  • skurcze łydek i błyszcząca, naciągnięta skóra na stopach
  • szybkie męczenie się
  • bóle nóg
  • bóle w klatce piersiowej i choroba wieńcowa

Ponieważ można mieć wysoki poziom cholesterolu w organizmie i latami nie mieć o tym pojęcia, ważne jest by regularnie, szczególnie po 50. roku życia badać poziom jego stężenia we krwi, by zapobiec poważnym chorobom. 

Jakie produkty podnoszą poziom cholesterolu? Lepiej ich unikaj!

W profilaktyce cholestrolowej główną rolę odgrywa właściwa dieta. Wszystkie pokarmy zawierające tłuszcze nasycone oraz produkty mocno przetworzone mają fatalny wpływ na nasze zdrowie i sprzyjają rozwojowi miażdżycy. Tłuszcze nasycone to przede wszystkim tłuszcze pochodzenia zwierzęcego, choć istnieje wśród nich wyjątek, a jest nim wciąż budzący kontrowersje olej kokosowy. Produkty, które najszybciej i najmocniej podnoszą poziom cholesterolu w organizmie to:

  • tłuste wędliny, boczek, kiełbasy i pasztety, słonina
  • sery topione, tłuste mleko i tłusta śmietana 
  • produkty z olejem palmowym w składzie 
  • fastfoody takie jak tłuste frytki czy burgery mięsne 
  • dania gotowe
  • sery żółte
  • ciastka, szczególnie te z olejem palmowym w składzie
  • chipsy 
  • potrawy smażone 

Na drugim krańcu znajdują się natomiast produkty, które obniżają poziom cholesterolu we krwi. Jest to jednocześnie żywność, po którą generalnie powinniśmy sięgać jak najczęściej, ze względu na jej wartości odżywcze i pozytywny wpływ na zdrowie. W tej grupie znajdują się:

  • jajka, szczególnie na twardo lub w formie lekkiej jajecznicy
  • chude jogurty oraz kefir
  • pieczywo razowe
  • kasze - gryczana, jaglana, pęczak
  • brązowy ryż 
  • świeże warzywa i owoce
  • chude mięso, najlepiej indyk i cielęcina, chude wędliny 
  • sałatki owocowe, desery i soki bez cukry
  • z alkoholi dopuszcza się wino, najlepiej wytrawne 

Zobacz również: Zły cholesterol: Skąd się bierze i jak można go obniżyć?

Jak szybko obniżyć cholesterol? Kluczowa jest dieta

Osoby, u których stwierdzono podwyższony poziom cholesterolu w organizmie, szukają często szybkich i prostych rozwiązań, które pozwolą im skutecznie go obniżyć. Nie ma oczywiście drogi na skróty i nie da się zrobić tego w dwa dni, ale już kilka tygodni wystarczy, by zmienić dietę oaz styl życia i poprawić swoje wyniki badań. 

Lekarze i dietetycy przekonują, że ważna w zapobieganiu miażdżycy jest właściwa dieta. Jeśli więc twoje wyniki badań nie nastrajają optymistycznie, warto już dziś wprowadzić kilka istotnych zmian. Kluczowa jest całkowita rezygnacja z czerwonego mięsa, a najlepiej mięsa w ogóle, przynajmniej na tych kilka tygodni. Lekarze dopuszczają oczywiście spożywanie chudej cielęciny czy indyka, ale trzeba pamiętać, że to właśnie tłuszcze pochodzenia zwierzęcego najszybciej podnoszą poziom "złego cholesterolu". 

Kolejnym krokiem powinno być wprowadzenie do diety świeżych warzyw i owoców, a jeśli przysparza to trudności, spożywanie zielonych soków np. z pietruszki, szpinaku, jarmużu, jabłek, gruszek czy marchwi. Biały chleb należy zamienić na ciemne, pełnoziarniste pieczywo, a biały ryż na kasze oraz dania na bazie soczewicy czy ciecierzycy. Niezdrowe przekąski takie jak ciastka czy chipsy należy zamienić na orzechy i owoce takie jak truskawki i jagody. Bez ograniczeń stosować możemy także jabłka, brokuły, marchew czy oliwki. Posiłki najlepiej przyrządzać na parze, pieczone w folii lub gotowane.

Kluczowe znaczenie w walce z podwyższonym cholesterolem ma także zmiana stylu życia na zdrowszy i bardziej aktywny. Palacze powinni zrobić wszystko, by jak najszybciej pożegnać się z nałogiem, a osoby spędzające każdą wolną chwilę przed telewizorem, znaleźć aktywność, która będzie sprawiać im przyjemność i której oddawać się będą regularnie. Sport jest bowiem bardzo silną bronią w walce z cholesterolem. 

Zobacz również: Skuteczne sposoby na obniżenie poziomu cholesterolu

Zioła na obniżenie cholesterolu. Oczyszczają i pomagają schudnąć

Skutecznym sposobem na obniżenie poziomu cholesterolu w organizmie jest, obok właściwej diety i aktywności fizycznej, spożywanie suplementów i ziół, które usprawnią i przyspieszą ten proces. Niektóre z roślin mają bowiem zbawienny wpływ na nasz organizm i pomagają osiągnąć mu równowagę. 

Produktem, który warto wprowadzić do diety obniżającej cholesterol, jest wyciąg z karczocha. Badania wykazały, że działa on żółciotwórczo i żółciopędnie, dzięki czemu znacznie ułatwia trawienie tłustych pokarmów. Karczoch chroni także wątrobę i usprawnia pracę woreczka żółciowego. Wyciąg z karczocha obniża cholesterol i reguluje poziom cukru we krwi. Karczoch ma również działanie odtruwające i wspomaga oczyszczanie organizmu ze szkodliwych produktów przemiany materii.

Podobnie działa również wyciąg z ostropestu plamistego, który chroni wątrobę i regeneruje jej komórki, zapobiegając chorobom. 

Zobacz również: Masz za wysoki cholesterol? Wykonuj prosty test ręki

Obniżenie cholesterolu: Jakie przyprawy stosować?

By naturalnie i w miarę szybko obniżyć poziom cholesterolu we krwi, warto dodawać do ulubionych potraw przyprawy, korzystnie oddziałujące na pracę układu krwionośnego i oczyszczające organizm. Do grupy tej należą:

  • kurkuma
  • suszony imbir
  • pieprz cayenne
  • cynamon cejloński

Sposób babci na obniżenie cholesterolu. Wyjątkowo prosty!

Istnieje też prosty, babciny sposób na obniżenie cholesterolu, a jest nim napój z siemienia lnianego. Wystarczy zalać wieczorem jedną łyżkę ziarenek gorącą wodą (mniej niż 200 ml), przykryć kubek i odstawić na noc. Rano należy wypić na czczo powstały płyn wraz z ziarenkami. Siemię lniane nie tylko obniża poziom złego cholesterolu, ale także usprawnia pracę układu pokarmowego, jest bogate w witaminy, błonnik i minerały, oczyszcza jelita oraz wspomaga proces odchudzania. 

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy