Reklama

Reklama

Dziewięć nawyków, które opóźnią menopauzę

Nie tylko geny decydują o tym, kiedy zaczynamy przekwitać. Naukowcy dowiedli, że również styl życia ma ogromne znaczenie, jeśli chcemy zachować młodość na dłużej.

Wybieraj białko roślinne

Kobiety, które zastępują białko zwierzęce roślinnym, o kilka lat później przechodzą menopauzę - do takich wniosków doszli amerykańscy naukowcy po dwóch dekadach badań. Dzieje się tak dlatego, że białko roślinne ma inną formę niż białko zwierzęce, dzięki czemu chroni jajniki i spowalnia proces wyczerpywania się puli komórek jajowych. By tak zbawienny efekt uzyskać, trzeba dostarczyć organizmowi ok. 30 gramów roślinnego białka dziennie. Najwięcej znajdziemy go w roślinach strączkowych (soczewicy, cieciorce, groszku, fasoli). Najlepsza pod tym względem jest dieta wegetariańska, ale duże korzyści przynosi też tzw. dieta fleksitariańska, w której przeważają zboża i warzywa, a mięso jemy 1-2 razy w tygodniu.

Reklama

Ogranicz chemię

Pestycydy, dioksyny, ftalany i inne związki stosowane w produktach codziennego użytku, mogą szkodliwie oddziaływać na pracę jajników i skracać okres płodności o cztery lata. Unikaj plastikowych opakowań, nie odgrzewaj jedzenia w mikrofali w pojemnikach czy folii spożywczej - przekładaj je na talerz. Nie używaj garnków i patelni ze zniszczoną powłoką nieprzywierającą. Myj, a najlepiej obieraj ze skórki owoce i warzywa. Stawiaj na kosmetyki bez substancji zapachowych i parabenów. Wystrzegaj się wdychania lakierów i rozpuszczalników.

Włącz do diety soję, kiełki i orzechy

Zawierają dużo fitoestrogenów, substancji o podobnym działaniu do estrogenów, żeńskich hormonów. Azjatki, które jedzą je na co dzień, przechodzą menopauzę o kilka lat później niż Europejki, a objawy klimakterium są u nich dużo łagodniejsze. Spróbuj wprowadzić do menu dania z tofu czy mlekiem sojowym - produkty kupisz w każdym dużym supermarkecie. Codziennie chrup orzechy i migdały (wystarczy kilka), a sałatki i surówki posypuj kiełkami, sezamem, siemieniem lnianym - one też są bogate w fitoestrogeny.

Ćwicz na dworze

Umiarkowana aktywność fizyczna opóźnia wszystkie procesy starzenia, w tym pojawienie się ostatniej miesiączki. Ruch działa pobudzająco na układ krążenia i układ odpornościowy, a to z kolei naturalnie zwiększa produkcję hormonów płciowych w organizmie. Zaplanuj co najmniej 30 minut niezbyt forsownych ćwiczeń codziennie lub przynajmniej pięć razy w tygodniu. Nie musisz zapisywać się do klubu fitness. Najlepiej sprawdzają się sporty, które poprawiają ogólną wydolność, np.: pływanie, jazda na rowerze czy nordic walking. Postaraj się też ćwiczyć na dworze - dzięki temu lepiej się dotlenisz i korzyści zdrowotne będą jeszcze większe.

Porzuć cukier

Nawet jeśli masz prawidłowy poziom glukozy! Ograniczenie jedzenia białych bułeczek, ryżu, ciastek i innych pokarmów przepełnionych węglowodanami prostymi, może oddalić menopauzę nawet o trzy lata. Organizm jest zespołem naczyń połączonych. Wiadomo, że duża ilość cukrów prowadzi do stanów zapalnych, co szkodzi płodności. Dieta bogata w słodycze i produkty z białej mąki prowadzi też do skoków insuliny we krwi. To z kolei może powodować wzrost poziomu estrogenów, częstsze miesiączki i szybsze wyczerpanie się zapasu jajeczek.

Łykaj witaminę D

Nazywana jest nie tylko słoneczną witaminą, ale też królową płodności. Nie bez powodu! Korzystnie wpływa na błonę śluzową macicy i stymuluje produkcję żeńskich hormonów płciowych, co chroni jajniki przed przedwczesnym starzeniem. W naszej szerokości geograficznej z powodu niedostatecznej ilości słońca wiele kobiet cierpi na niedobór witaminy D. Niedobory grożą nam też, jeśli mamy nadwagę lub otyłość, pracujemy na nocną zmianę, mamy ciemniejszą karnację. Najczęściej zalecana dawka to 1000-2000 IU na dobę.

Zwalczaj stres, robiąc ćwiczenia oddechowe

Usiądź na łóżku z wyprostowanymi plecami. Oddychaj głęboko, w normalnym tempie przez trzy minuty, postaraj się rozluźnić.

Zacznij oddychać wolniej. Przez trzy sekundy nabieraj powietrza, wstrzymaj oddech na kolejne trzy sekundy i na koniec przez trzy sekundy wydychaj powietrze. Odpocznij.

Powtórz tę samą sekwencję, ale wydłuż czas do czterech sekund (cztery sekundy na wdech, czterech na wstrzymanie oddechu i cztery na wydech). Powtórz 15 razy.

Badaj się i lecz

Nadciśnienie, cukrzyca, zaburzenia pracy tarczycy, zapalenie stawów to najczęstsze choroby, które prowadzą do degeneracji jajników i przyspieszenia menopauzy. Wiele schorzeń w początkowej fazie rozwija się bezobjawowo, dlatego badania kontrolne powinny stać się twoim nawykiem. Co pół roku mierz ciśnienie, co rok rób morfologię krwi i ogólne badanie moczu, sprawdź poziom glukozy, cholesterolu, hormonów tarczycy. Wczesna diagnoza i właściwe leczenie zwykle umożliwiają zachowanie na tyle dobrej formy, by powstrzymać zarówno rozwój choroby, jak i jej powikłań - w tym przedwczesnego przekwitania.

Nie pal!

Dowiedziono niezbicie, że toksyczne substancje zawarte w dymie uszkadzają komórki jajników, a także naczynia krwionośne, które odżywiają jajniki, co w konsekwencji prowadzi do systematycznego spadku stężenia estrogenów. U kobiet, które palą nałogowo, menopauza pojawia się średnio o pięć lat wcześniej! Jest wiele zdrowotnych powodów, by rzucić nałóg, może ten zdoła ostatecznie cię przekonać?

Małgorzata Janowska

Olivia

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy