Reklama

Reklama

Jak pokonać migrenę?

Wahania ciśnienia i zmienna jesienna aura nasilają ataki bólu. Oto rady, jak przejąć nad tym kontrolę.

Popularne i specjalne tabletki, które przyniosą ulgę

Migrena objawia się silnym, pulsującym bólem głowy, któremu mogą towarzyszyć światłowstręt, nudności, nadwrażliwość na dźwięki i zapachy. Choroba potrafi wyłączyć z życia nawet na 3 doby, więc warto wiedzieć, jak w porę ją zatrzymać.

Reklama

Środki bez recepty zawierające ibuprofen lub paracetamol. Są skuteczne na mniej nasilone migreny i nie powodują skutków ubocznych w postaci np. otępienia. Sięgnij po nie, gdy tylko poczujesz pulsowanie w skroniach, ale nigdy nie przekraczaj ich zalecanej dawki.

Środki na receptę. Przepisuje je neurolog. Należą do nich, np. leki oddziałujące na receptory naczyń krwionośnych (tryptany), środki przeciwwymiotne, przeciwdepresyjne, betablokery (stosowane w leczeniu nadciśnienia), jak i preparaty zmniejszające częstość ataków.

Uważaj na tzw. efekt odbicia!

Często, gdy dopada nas ból głowy, sięgamy po tabletkę, a gdy nie zadziała - od razu łykamy kolejną. To może doprowadzić do tzw. bólów głowy z odbicia, czyli nasilenia migreny z powodu nadużywania środków przeciwbólowych. Nasz mózg zaczyna sygnalizować ból, gdy tylko wchłonie całą dawkę leku i w efekcie odczuwamy dolegliwości silniej i częściej. Dlatego nigdy nie przekraczaj zalecanego przez lekarza dawkowania.

Winowajcy w diecie: produkty, z których trzeba zrezygnować

To, co jemy i pijemy, często bywa przyczyną migreny. I nie chodzi tu o same produkty, ale o dodawane do nich substancje: konserwanty, sztuczne barwniki, polepszacze smaku i słodziki. Dlatego warto obserwować, jak nasz organizm na nie reaguje, by skojarzyć np. wizytę w fast foodzie z atakiem migreny. Oto lista podejrzanych!

Sery pleśniowe, czekolada. Zawierają tyraminę, która podnosi ciśnienie i w efekcie wywołuje ból głowy. Ta substancja jest obecna także w czerwonym winie, sosie sojowym, cytrusach.

Wędliny, peklowane mięsa. Do ich konserwowania używa się azotanów, które mogą aktywować nerwy wrażliwe na ból. Zamiast szynki lepiej dodać do kanapek np. plasterki pieczonego indyka.

Wino, piwo, cydr. Zawierają siarczyny - konserwanty, które powstrzymują rozwój bakterii i pleśni podczas fermentacji. W niektórych supermarketach używa się ich do pryskania owoców i warzyw (nadają im świeży wygląd). Dlatego zawsze pamiętaj o ich umyciu.

Kawa. Zawarta w niej kofeina wypłukuje magnez z organizmu i może zaburzać funkcjonowanie układu nerwowego.

Techniki relaksacyjne: zwalczą stres i napięcie

Migrena bardzo często dotyka osoby zestresowane, przemęczone, wyczerpane psychicznie i fizycznie. Warto zadbać o stan ducha, by unieszkodliwić chorobę.

Dobrze się wysypiaj. Postaraj się każdego dnia spać taką samą ilość godzin, a także ustalić sobie stałe pory wstawania. Zadbaj o to, by ilość snu w tygodniu i w weekendy była podobna, bo odsypianie zaległości też powoduje migreny. 

Masuj głowę. Kiedy czujesz, że nadciąga migrena, delikatnie masuj skronie, głowę i punkt, z którego czujesz, że promieniuje ból.

Stosuj aromaterapię. Przez kilka minut oddychaj przez chustkę nasączoną olejkami: majerankowym, lawendowym i miętowym (po dwie krople każdego z nich). Możesz też połączyć dwie krople olejku lawendowego z łyżeczką oleju ze słodkich migdałów i wmasować je w skórę u podstawy czaszki na karku, skroniach i za uszami. Uważaj, by olejek nie dostał się do oczu.

Ćwiczenia oddechowe. Rób je np. w sytuacjach stresowych, przed zaśnięciem, a także tuż po przebudzeniu się. Połóż jedną rękę w dolnej części żeber, powyżej żołądka. Oddychaj głęboko przez nos - tak, by żebra jak najmocniej rozszerzały się, a następnie opadały. Po kilku minutach zacznij oddychać ustami. Licz do trzech podczas wydechu i gdy nabierasz powietrze.

Akupresura

Uciskaj kciukami punkt między brwiami przez 7 do 10 sekund. Odpręż się i oddychaj głęboko. Uciskaj punkt na grzbiecie stopy w zagłębieniu, tuż przed miejscem, w którym łączą się pierwsza i druga kość śródstopia. Umieść końce palców na skroniach, uciskaj je 10 sek. Stopniowo zwalniaj ucisk i wykonuj palcami okrężne ruchy.

Wskazówki dla przezornych: jak uniknąć kolejnego ataku

Kilka zmian stylu życia może zmniejszyć częstotliwość i natężenie migren.

Zaprowadź dziennik i notuj w nim wszystko, co mogło wywołać ból. Pomoże ci to w odnalezieniu przyczyn migreny i unikaniu ich w przyszłości.

Zadbaj o spożywanie odpowiedniej ilości wapnia i magnezu. Każdego dnia potrzebujesz ok. 1200 mg wapnia i 3000 mg magnezu. Niedobór tych pierwiastków źle wpływa na układ nerwowy i może powodować występowaniebólów głowy. Uwaga! Lekarze zauważyli niski poziom magnezu u kobiet stosujących tabletki antykoncepcyjne, HTZ lub cierpiących na zespół napięcia przedmiesiączkowego. Jeśli miewasz migreny, koniecznie poinformuj o tym swojego ginekologa.

Pij dużo wody: przynajmniej 8-10 szklanek dziennie. Odwodnienie sprzyja powstawaniu migreny. Pij wodę zarówno w ciągu dnia, jak i wieczorem, małymi łykami. Nie zastępuj jej herbatą czy napojami słodzonymi lub typu col.

Odżywiaj się zgodnie z planem: w ciągu dnia staraj się jeść kilka niewielkich posiłków lub zdrowych przekąsek, nigdy też nie powinnaś opuszczać posiłków. Długie przerwy w jedzeniu to nagły spadek glukozy we krwi, - a to błyskawicznie powoduje ból głowy. Oczyść swój organizm: jedz owoce, warzywa i inne naturalne produkty, unikaj przetworzonych.

Codziennie wietrz mieszkanie. Jeśli powietrze w pomieszczeniu jest zbyt suche, jest w nim dużo dodatnio naładowanych jonów, zwiększających stężenie serotoniny w organizmie, aktywnej podczas migreny. Z kolei w nawilżonym powietrzu występują jony ujemne, hamujące ataki choroby.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje