Reklama

Reklama

Jak pozbyć się chrapania

Chrapanie to dolegliwość, która dotyczy około 45 proc. dorosłych. Może być uciążliwe przede wszystkim dla domowników, którzy cierpią przez to na bezsenne noce.

Dlaczego chrapiemy? Dzieje się to za sprawą drgania ścian gardła w wyniku zwężenia jego cieśni. Wydaje się to mało znaczące, ale może mieć wpływ na to, iż pomimo kilkugodzinnego snu będziemy odczuwać zmęczenie. Chrapanie może być też niebezpieczne dla zdrowia z powodu towarzyszących mu bezdechów. Istnieje kilka sposobów na radzenie sobie z tą dolegliwością. Warto je poznać.

1. Zmień nawyki żywieniowe

Osoby otyłe znacznie częściej chrapią, dlatego warto zwrócić uwagę na to co jemy i jaki tryb życia prowadzimy. Jak wszyscy doskonale wiemy, siedzący tryb życia, brak ruchu w ciągu dnia niekorzystnie wpływa na zdrowie i sen. Szczuplejsza szyja nie wywiera takiego ucisku na drogi oddechowe jak u osób z dużą ilością tkanki tłuszczowej.

Reklama

2. Zmień pozycję podczas snu...

...jeśli śpisz na plecach -  pogłębia to chrapanie. Leżąc na wznak język opada ku tyłowi, otwierają się usta a kanał cieśni i nosogardła się zwęża. By zapobiec chrapaniu najlepiej położyć się na boku i dobrać dobrej jakości materac, który nie zaburzy efektywności snu podczas zmiany pozycji w nocy.

3. Śpij na wygodnej poduszce

Dobór odpowiedniej poduszki poprawi jakość snu, a także zapewni prawidłowe podparcie głowy, szyi i kręgosłupa. Najlepiej spać na poduszkach płaskich. Wysokie ułożenie poduszki  powoduje bowiem zwężenie dróg oddechowych a tym samym sprzyja chrapaniu. Świetnym rozwiązaniem będzie również poduszka anatomiczna, która dopasowuje się do kształtu głowy i zapewnia komfortowy sen.

4. Odstaw używki

Palenie papierosów - za sprawą nikotyny - jest przyczyną zalegania śliny w tchawicy i krtani oraz powoduje obrzęk śluzówki. Utrudnia to wydobywanie się powietrza z płuc i powoduje nocne chrapanie. Picie alkoholu przed snem może również powodować  wiotczenie mięśni gardła oraz języka, dlatego warto z niego zrezygnować aby nie zakłócać ciszy nocnej.

5. Wylecz infekcje

Niedoleczony katar, zapalenie zatok,  lub powiększone migdałki  zmuszają do oddychania ustami podczas snu, wywołując chrapanie. Dzieje się tak za sprawą niedrożności dróg oddechowych w czasie nasilonej podatności organizmu na przeziębienie. Warto wyleczyć do końca infekcję nie tylko ze względu na komfort snu ale przede wszystkich na zdrowie.

6. Przygotuj sypialnię przed snem

Zapewnienie odpowiedniej temperatury oraz wilgotności w sypialni ma również spore znaczenie na jakość wypoczynku. Optymalna temperatura dla snu to 18°C, a idealna wilgotność - 40-60%. Zbyt rzadkie wietrzenie sypialni może wpływać na wysuszenie błony śluzowej gardła i powodować uciążliwe chrapanie.  

Aby zapobiec towarzyszącemu nam chrapaniu warto zastosować wyżej wymienione wskazówki. Gdy mimo tego, dolegliwość będzie nam dokuczać, możemy wspomóc się ogólnie dostępnymi środkami, które kupimy w aptece bez recepty. Należą do nich m.in. spraye oraz listki na podniebienie.

Gdy i to nie pomoże - nie bagatelizujmy sprawy. Udajmy się do laryngologa, który oceni sedno problemu. Być może dyskomfort ten jest skutkiem krzywej przegrody nosowej, przerośniętymi migdałkami lub polipami w nosie. W każdym z tych wypadków pomocna może się okazać pomoc specjalisty.

Dominika Gębiś

 

 

 

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje