Japońska dieta długowieczności

Najnowsze badania wskazują, że stosowanie się do zasad japońskiej diety wpływa na długość życia. Nie dziwi zatem fakt, że zbilansowana dieta i sztuka umiaru powodują, że przeciętny Japończyk żyje średnio o cztery lata dłużej niż mieszkańcy Europy lub Amerykanie.

- Nasze badania wskazują, że zbilansowana dieta składająca się z nasion roślin strączkowych, warzyw, ryb, produktów sojowych, ale również jaj, mięsa i produktów mlecznych wpływa na długość życia. Prawidłowo zbilansowana dieta znacznie ogranicza ryzyko wielu chorób. Co ciekawe w diecie japońskiej nie brakuje również słodyczy czy alkoholu - przyznaje Kayo Kurotani badacz z japońskiego National Centre for Global Health and Medicine.

Reklama

Tradycyjna japońska kuchnia okazuje się być zatem klucz do długowieczności. Dieta bogata w świeże ryby, warzywa, stanowi podstawę zdrowego stylu życia. Jednak w japońskiej tradycji istotne jest nie tylko to, co się spożywa, ale również jak i ile.

Obserwacje naukowców wykazały, że Japończycy nie tylko sięgają po produkty wysokiej jakości, ale również dbają o to, aby się nie przejadać. Statystyki wskazują, że mieszkańcy kraju kwitnącej wiśni spożywają średnio o 25 proc. mniej kalorii niż np. Brytyjczycy.

Jak pisze w swojej książce "Sztuka umiaru" Dominique Loreau każdy Japończyk ma swój zestaw naczyń: miseczka do ryżu, czarka do zupy, filiżanki do herbaty i pałeczki. Są to skrupulatnie dobrane naczynia dostosowane do rodzaju pokarmu, wieku, płci, a nawet wzrostu. Wielkość naczyń jest również dostosowana do ilości jedzenia. I tak czarka osoby starszej będzie mniejsza od tej, którą posługuje się młody mężczyzna w sile wieku. Co więcej podawane dania podzielone są na małe porcyjki, wręcz kęsy, co ma znacznie ułatwić jedzenie. I tak sztuka jedzenie w prosty sposób zamienia się w celebrację, którą pochwaliłby każdy dietetyk.

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje