Reklama

Reklama

Jedz jak przodkowie z jaskiń

Dieta naszych paleolitycznych przodków zdobywa coraz więcej zwolenników. Jest smaczna, zdrowa i nie wymaga wyrzeczeń. Choć bardziej niż słowo "dieta" pasuje w tym przypadku określenie "styl życia".

Wydawałoby się, że w kwestii diet nic nas już nie zdziwi, a jednak. Dr Loren Codain - profesor Colorado State University uważa, że źródłem dobrego samopoczucia, zdrowia i smukłej sylwetki jest zbadana przez niego i opracowana dieta paleolityczna, czyli sposób, w jaki żywili się nasi przodkowie. Dieta, do której zdaniem uczonego, zostaliśmy stworzeni.

"Wyjątkowość diety paleo polega na tym, że nikt właściwie jej nie wymyślił, ja też nie. Razem z wieloma innymi naukowcami, lekarzami i antropologami z całego świata - tylko odkryłem to, co już istniało: dietę, do której gatunek ludzki jest przystosowany genetycznie. To jest sposób odżywiania naszych przodków, którzy zajmowali się zbieractwem i łowiectwem, pożywienie konsumowane przez wszystkie istoty ludzkie na planecie aż do 333 generacji lub do około 10 tys. lat wstecz." - pisze w przedmowie do książki "Dieta Paleo. Strać na wadze i żyj zdrowo dzięki diecie, do której zostaliśmy stworzeni" jej autor dr Loren Cordain.

Reklama

Jak przestaliśmy żyć zdrowo

Fundamentem diety paleo jest sposób, w jaki odżywiali się ludzie epoki kamienia. Rewolucja neolityczna, która zaczęła się 10 tys. lat temu to tylko niewielki odcinek czasu w porównaniu z 2,5 milionami lat , kiedy ludzi żyją na Ziemi. Zdaniem dr Lorena Codaina to zbyt mały odcinek czasu, by zasady ludzkiej fizjologii zmieniły się. Do czasu rewolucji neolitycznej ludzie jedli chude mięso, świeże warzywa i owoce. Ludzie paleolitu byli przy tym zdrowi - szczupli i sprawni fizycznie, nie nękały ich choroby serca i inne dolegliwości doskonale znane ludziom zachodniej cywilizacji.

"To odejście człowieka od pierwotnego trybu ma ogromne znaczenie. Dlaczego? Spójrzmy na siebie. Jesteśmy w opłakanym stanie. Jemy za dużo, nie to, co trzeba, i jesteśmy grubi. Nadwaga nas zabija. Jest główna przyczyną chorób układu krążenia, nadciśnienia, podwyższonego cholesterolu, cukrzycy, a nawet zgonów" - przestrzega autor "Diety paleo".

Sekrety zdrowia naszych przodków

Co wspólnego mają z nami ludzie epoki paleolitu? Dr Loren Cordain " przekonuje, że tak naprawdę bardzo dużo - nasze potrzeby żywieniowe są takie same jak ich. Jesteśmy przystosowani do sytuacji, gdy cała zjadana codziennie żywność musiała być złowiona, zebrana bądź upolowana. Aby żyć zdrowo, powinniśmy więc wrócić do sposobu, w jaki żywili się nasi dalecy przodkowie.

A ludzie paleolitu nie jadali nabiału (duże trudności musiały sprawiać próby wydojenia dzikich zwierząt) i ziaren zbóż. Nie solili potraw, a jedynym cukrem, jaki spożywali był miód. Podstawą ich diety było chude mięso dzikich zwierząt, owoce i warzywa niezawierające skrobi.

Nie ma potrzeby liczenia kalorii

"Dieta paleo pozwala wrócić do sposobu odżywiania się, do którego jesteśmy genetycznie przystosowani." Jej zasady są proste a sama dieta na tyle elastyczna, że możliwe są małe odstępstwa i własna kreatywność - nie jest to bowiem doraźna dieta odchudzająca a program na całe życie. Choć wkrótce po rozpoczęciu diety apetyt się zmniejsza, a metabolizm przyspiesza, co oznacza chudnięcie.

W tej diecie nie ma potrzeby liczenia kalorii, dr Cordain zaleca nawet: jedz aż poczujesz się syty. 55% spożywanych kalorii pochodzi tu z chudego mięsa, podrobów, ryb i owoców morza. Równowagę zapewniają świeże owoce i warzywa, orzechy i zdrowe oleje.

W diecie paleolitycznej można jeść:

• wszystkie chude mięsa, ryby i owoce morza

• wszystkie owoce i niezawierające skrobi warzywa

Zabronione są:

• zboża

• rośliny strączkowe

• nabiał

• produkty przetworzone

Siedem kluczy diety paleo

Ogólne zalecenia żywieniowe autor diety paleo zawarł w tzw. siedmiu kluczach. Zgodnie z tym stylem życia należy jeść:

• więcej białka zwierzęcego niż przewiduje przeciętna dieta

• mniej węglowodanów niż w przeciętnej diecie i pochodzących z owoców i warzyw a nie zbóż

• dużo błonnika z ubogich w skrobię owoców i warzyw

• umiarkowana ilość tłuszczów i wyłącznie dobrych

• produkty o wysokiej zawartości potasu i niskiej sodu

• pokarmy o ładunku zasadowym

• produkty bogate w witaminy, minerały i antyoksydanty.

Czego oczekiwać po diecie paleo?

Dr Loren Cordain podkreśla, że dobrą kondycję i stan zdrowia nasi paleolityczni przodkowie zawdzięczali stylowi życia - dużo ruchu i odpowiednia dieta. Autor jest przekonany, że współcześni ludzie, przechodząc na dietę paleo, poczują się lepiej - zwiększy się ich poziom energii, zniknie popołudniowy spadek wigoru i poczucie znużenia. Rano człowiek budzi się pełen energii a z tygodnia na tydzień zauważa, że jest szczuplejszy.

Ale przypływ energii to nie wszystko, czego można oczekiwać po diecie paleo. "Wiele osób doświadcza także oczyszczenia zatok, mniejszej sztywności stawów rano i normalizacji pracy jelit. Niestrawność, zgaga i nadkwasota ulegają złagodzeniu, a zdarza się, że znikają w ciągu kilku tygodni od rozpoczęcia diety. Ludzie z wysokim poziomem cholesterolu i nieprawidłowym składem chemicznym krwi mogą oczekiwać poprawy w ciągu dwóch tygodni." - przekonuje autor.

Dieta paleo pomoże także osobom borykającym się z cukrzycą typu 2, chorobami układu krążenia, nadciśnieniem, kamieniami nerkowymi, astmą, trądzikiem i osteoporozą.

Przeprowadzone przez zespół dr Cordaina badania wskazują także na to, że "dieta paleo może pomagać w pewnych chorobach autoimmunologicznych, takich jak celiakia, opryszczkowe zapalenie skory, reumatoidalne zapalenie stawów, stwardnienie rozsiane i zespół Sjogrena, a nawet obniża ryzyko licznych typów nowotworów. ".

Celebryci na diecie jaskiniowców

Swoje nienaganne sylwetki i pokłady wigoru zawdzięczają diecie paleo także celebryci. Megan Fox dieta paleo pomogła uzyskać wspaniałą figurę, aktorce tak przypadł do gustu ten sposób żywienia, że pozostaje jej nadal wierna. Podobnie jak Uma Thurman. Nienaganną sylwetkę zawdzięcza diecie paleolitycznej także Demi Moore.

Paleolityczne menu

Potrawka z wołowiny i szpinaku ( 4 porcje).

Składniki: 2 łyżki oliwy; łyżeczka bazylii; 1/2kg b. chudej mielonej wołowiny; szklanka świeżego szpinaku umytego i ugotowanego na parze; 3 posiekane drobno szalotki; 2 ząbki zmiażdżonego czosnku; 4 jajka; łyżeczka czarnego pieprzu.

Oliwę podgrzać na dużej patelni z grubym dnem. dodać wołowinę, szalotkę, czosnek, pieprz i bazylię. Podgrzewać na małym ogniu aż mięso całkiem się zrumieni. Podkręcić płomień do średniego i dodać szpinak, mieszając przez 5 minut. Dodać jajka i wciąż mieszać przez około minutę aż jajka będą usmażone.

Kurczak faszerowany "Altamira" (3-4 porcje)

Składniki: 1/2 posiekanej czerwonej cebuli; 1/2 szklanki orzechów włoskich; łyżka oliwy; 1/4 szklanki selera naciowego; 3-4 drobno pokrojone wątróbki drobiowe; jabłko obrane, pozbawione gniazd nasiennych i pokrojone w kostkę; 1/2 szklanki czerwonego wina Pinot Noir; 1/4 szklanki rodzynek; cały duży kurczak obrany ze skóry.

Cebule podsmażyć na oliwie do miękkości. Dodać posiekane wątróbki i zrumienić. Wlać wino, dodać rodzynki, orzechy, seler i jabłko i dusić przez 5 min. nafaszerwować kurczaka powstałą masą i zapiekać pod przykryciem w temperaturze 200 st. C przez godzinę lub do momentu, aż mięso będzie odchodzić od kości.

Pieczone pomidory (4 porcje)

Składniki: 2 duże pomidory; 1/2 szklanki posiekanych pieczarek, łyżka posiekanej świeżej bazylii; łyżeczka siekanej natki pietruszki; 1/2 łyżeczki tymianku; zmiażdżony ząbek czosnku; 1/4 szklanki oliwy; szalotka drobno pokrojona.

pomidory pokroić na połowę, wydrążyć większość miąższu i ułożyć w średniej wielkości naczyniu do zapiekania. Połączyć miąższ pomidorowy z pozostałymi składnikami i tak powstałą masą napełnić każdą połówkę pomidora. Zapiekać w temperaturze 190 st. C przez 10-15 min.

Zupa paleo z cukinii (6 porcji)

Składniki: 2 łyżki oliwy; 2 łyżki suszonego tymianku; czerwona cebula drobno pokrojona; łyżka czarnego pieprzu; 5 zmiażdżonych ząbków czosnku; 2 szklanki marchewki drobno pokrojonej; 2 szklanki ugotowanej, drobno pokrojonej wołowiny, kurczaka lub wieprzowiny; 2 szklanki cukinii drobno pokrojonej; 2 łyżki suszonej bazylii; 2 szklanki świeżych pomidorów drobno pokrojonych; 2 łyżki suszonej natki pietruszki; 1/2 szklanki siekanej natki pietruszki.

Podgrzać oliwę, podsmażyć cebulę i czosnek. Zagotować wodę, dodać podsmażona cebulę, czosnek, mięso, bazylię, pietruszkę, tymianek i pieprz. Zmniejszyć ogień i dusić przez godzinę. Godzinę przed jedzeniem dodać marchewkę i seler, pół godziny przed - cukinię, a 10 minut przed jedzeniem pomidory i natkę pietruszki.

Anna Piątkowska

Wszystkie cytaty i przepisy pochodzą z książki dr Lorena Cordaina Dieta paleo. Strać na wadze i żyj zdrowo dzięki diecie, do której zostaliśmy stworzeni wydanej przez Wydawnictwo Literackie.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: dieta | styl życia

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje