Jedz jak przodkowie z jaskiń

Dieta naszych paleolitycznych przodków zdobywa coraz więcej zwolenników. Jest smaczna, zdrowa i nie wymaga wyrzeczeń. Choć bardziej niż słowo "dieta" pasuje w tym przypadku określenie "styl życia".

Wydawałoby się, że w kwestii diet nic nas już nie zdziwi, a jednak. Dr Loren Codain - profesor Colorado State University uważa, że źródłem dobrego samopoczucia, zdrowia i smukłej sylwetki jest zbadana przez niego i opracowana dieta paleolityczna, czyli sposób, w jaki żywili się nasi przodkowie. Dieta, do której zdaniem uczonego, zostaliśmy stworzeni.

Reklama

"Wyjątkowość diety paleo polega na tym, że nikt właściwie jej nie wymyślił, ja też nie. Razem z wieloma innymi naukowcami, lekarzami i antropologami z całego świata - tylko odkryłem to, co już istniało: dietę, do której gatunek ludzki jest przystosowany genetycznie. To jest sposób odżywiania naszych przodków, którzy zajmowali się zbieractwem i łowiectwem, pożywienie konsumowane przez wszystkie istoty ludzkie na planecie aż do 333 generacji lub do około 10 tys. lat wstecz." - pisze w przedmowie do książki "Dieta Paleo. Strać na wadze i żyj zdrowo dzięki diecie, do której zostaliśmy stworzeni" jej autor dr Loren Cordain.

Jak przestaliśmy żyć zdrowo

Fundamentem diety paleo jest sposób, w jaki odżywiali się ludzie epoki kamienia. Rewolucja neolityczna, która zaczęła się 10 tys. lat temu to tylko niewielki odcinek czasu w porównaniu z 2,5 milionami lat , kiedy ludzi żyją na Ziemi. Zdaniem dr Lorena Codaina to zbyt mały odcinek czasu, by zasady ludzkiej fizjologii zmieniły się. Do czasu rewolucji neolitycznej ludzie jedli chude mięso, świeże warzywa i owoce. Ludzie paleolitu byli przy tym zdrowi - szczupli i sprawni fizycznie, nie nękały ich choroby serca i inne dolegliwości doskonale znane ludziom zachodniej cywilizacji.

"To odejście człowieka od pierwotnego trybu ma ogromne znaczenie. Dlaczego? Spójrzmy na siebie. Jesteśmy w opłakanym stanie. Jemy za dużo, nie to, co trzeba, i jesteśmy grubi. Nadwaga nas zabija. Jest główna przyczyną chorób układu krążenia, nadciśnienia, podwyższonego cholesterolu, cukrzycy, a nawet zgonów" - przestrzega autor "Diety paleo".

Sekrety zdrowia naszych przodków

Co wspólnego mają z nami ludzie epoki paleolitu? Dr Loren Cordain " przekonuje, że tak naprawdę bardzo dużo - nasze potrzeby żywieniowe są takie same jak ich. Jesteśmy przystosowani do sytuacji, gdy cała zjadana codziennie żywność musiała być złowiona, zebrana bądź upolowana. Aby żyć zdrowo, powinniśmy więc wrócić do sposobu, w jaki żywili się nasi dalecy przodkowie.

A ludzie paleolitu nie jadali nabiału (duże trudności musiały sprawiać próby wydojenia dzikich zwierząt) i ziaren zbóż. Nie solili potraw, a jedynym cukrem, jaki spożywali był miód. Podstawą ich diety było chude mięso dzikich zwierząt, owoce i warzywa niezawierające skrobi.

Nie ma potrzeby liczenia kalorii

"Dieta paleo pozwala wrócić do sposobu odżywiania się, do którego jesteśmy genetycznie przystosowani." Jej zasady są proste a sama dieta na tyle elastyczna, że możliwe są małe odstępstwa i własna kreatywność - nie jest to bowiem doraźna dieta odchudzająca a program na całe życie. Choć wkrótce po rozpoczęciu diety apetyt się zmniejsza, a metabolizm przyspiesza, co oznacza chudnięcie.

W tej diecie nie ma potrzeby liczenia kalorii, dr Cordain zaleca nawet: jedz aż poczujesz się syty. 55% spożywanych kalorii pochodzi tu z chudego mięsa, podrobów, ryb i owoców morza. Równowagę zapewniają świeże owoce i warzywa, orzechy i zdrowe oleje.

W diecie paleolitycznej można jeść:

• wszystkie chude mięsa, ryby i owoce morza

• wszystkie owoce i niezawierające skrobi warzywa

Zabronione są:

• zboża

• rośliny strączkowe

• nabiał

• produkty przetworzone

Siedem kluczy diety paleo

Ogólne zalecenia żywieniowe autor diety paleo zawarł w tzw. siedmiu kluczach. Zgodnie z tym stylem życia należy jeść:

• więcej białka zwierzęcego niż przewiduje przeciętna dieta

• mniej węglowodanów niż w przeciętnej diecie i pochodzących z owoców i warzyw a nie zbóż

• dużo błonnika z ubogich w skrobię owoców i warzyw

• umiarkowana ilość tłuszczów i wyłącznie dobrych

• produkty o wysokiej zawartości potasu i niskiej sodu

• pokarmy o ładunku zasadowym

• produkty bogate w witaminy, minerały i antyoksydanty.

Czego oczekiwać po diecie paleo?

Dr Loren Cordain podkreśla, że dobrą kondycję i stan zdrowia nasi paleolityczni przodkowie zawdzięczali stylowi życia - dużo ruchu i odpowiednia dieta. Autor jest przekonany, że współcześni ludzie, przechodząc na dietę paleo, poczują się lepiej - zwiększy się ich poziom energii, zniknie popołudniowy spadek wigoru i poczucie znużenia. Rano człowiek budzi się pełen energii a z tygodnia na tydzień zauważa, że jest szczuplejszy.

Ale przypływ energii to nie wszystko, czego można oczekiwać po diecie paleo. "Wiele osób doświadcza także oczyszczenia zatok, mniejszej sztywności stawów rano i normalizacji pracy jelit. Niestrawność, zgaga i nadkwasota ulegają złagodzeniu, a zdarza się, że znikają w ciągu kilku tygodni od rozpoczęcia diety. Ludzie z wysokim poziomem cholesterolu i nieprawidłowym składem chemicznym krwi mogą oczekiwać poprawy w ciągu dwóch tygodni." - przekonuje autor.

Dieta paleo pomoże także osobom borykającym się z cukrzycą typu 2, chorobami układu krążenia, nadciśnieniem, kamieniami nerkowymi, astmą, trądzikiem i osteoporozą.

Przeprowadzone przez zespół dr Cordaina badania wskazują także na to, że "dieta paleo może pomagać w pewnych chorobach autoimmunologicznych, takich jak celiakia, opryszczkowe zapalenie skory, reumatoidalne zapalenie stawów, stwardnienie rozsiane i zespół Sjogrena, a nawet obniża ryzyko licznych typów nowotworów. ".

Dowiedz się więcej na temat: dieta | styl życia

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje