Reklama

Reklama

Jedzenie migdałów obniża ryzyko chorób serca

Codzienna porcja migdałów pozwala zmniejszyć ryzyko chorób sercowo-naczyniowych o 32 proc. Takie wnioski płyną z najnowszych badań naukowców z londyńskiego King's College.

Te ustalenia to kolejny dowód na to, że migdały, ale też orzechy warto włączyć do diety, zwłaszcza jeśli chcemy dbać o zdrowie serca.

Reklama

- Istnieją przekonujące dowody na to, że codzienne spożywanie migdałów obniża stężenie cholesterolu LDL we krwi. Wpływa również na inne czynniki ryzyka kardiometabolicznego, takie jak czynność śródbłonka, choć dokładne określenie tego wpływu wymaga dalszych badań - czytamy w najnowszym "American Journal of Clinical Nutrition".

W badaniu, którego dotyczy wspomniany artykuł, uczestniczyły osoby w wieku 30-70 lat, obarczone ponadprzeciętnym ryzykiem zachorowania na choroby sercowo-naczyniowe. 

Zostali oni poproszeni o to, by na czas trwania badania zastąpili jedną przekąskę porcją migdałów. Po sześciu tygodniach naukowcy zaobserwowali, że u osób, które codziennie jadły migdały zanotowano rozszerzenie naczyń krwionośnych. 

Proces ten był zależny od działania śródbłonka, wysoce wyspecjalizowanej wyściółki naczyń krwionośnych i limfatycznych. Jest on jednym z kluczowych elementów układu krążenia, bo reguluje napięcie ścian naczyń krwionośnych, kontroluje przepływ i ciśnienie krwi, bierze udział w reakcjach układu odpornościowego i tworzeniu nowych naczyń krwionośnych, odpowiada też za krzepnięcie krwi.

Nie był to jedyny efekt. Badacze zauważyli również, że stężenie złego cholesterolu LDL u osób spożywających migdały wyraźnie się zmniejszyło.

- Migdały, spożywane jako przekąska, znacznie poprawiają funkcjonowanie śródbłonka, oprócz tego obniżają poziomu cholesterolu LDL u dorosłych z ponadprzeciętnym ryzykiem chorób serca - czytamy w podsumowaniu badania.

Te zdrowotne właściwości migdałów wynikają z ich niezwykłego profilu odżywczego. Zawierają one dużo zdrowych tłuszczów, błonnika, białka, magnezu i witaminy E. A w profilaktyce zdrowia serca szczególnie cenne okazują się zawarte w migdałach zdrowe tłuszcze, fitosterole i błonnik, które pomagają obniżyć poziom złego cholesterolu. 

Migdały są też cennym źródłem magnezu, który pomaga obniżyć ciśnienie krwi. Niedobór tego pierwiastka w organizmie jest jednym z głównych czynników prowadzących do zawałów serca, udarów i niewydolności nerek. Badania pokazują, że utrzymywanie właściwego poziomu magnezu może prowadzić do znacznego obniżenia ciśnienia krwi.

Dowiedz się więcej na temat: migdały | orzechy

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje