Łagodzimy bóle karku

Dokuczają niejednej z nas po przepracowaniu, stresującej sytuacji, przebywaniu w przeciągu… Podpowiadamy, jak zmniejszyć dolegliwości, a także zapobiec im w przyszłości.

Rozluźniamy napięte mięśnie

Bóle karku często są efektem przewlekłego stresu, który prowadzi do bolesnego przykurczu mięśni. Proste domowe zabiegi pomogą się odprężyć i zapobiec dolegliwościom.

Reklama

Uciskanie bolących miejsc - Znajdź na karku tzw. punkty spustowe, czyli najbardziej wrażliwe i bolesne miejsca. Uciskaj je opuszkami przez kilka sekund, a następnie puszczaj. Powtarzaj, aż poczujesz, że napięcie i ból znikają.

Masaż gorącymi kamieniami - Specjalne bazaltowe kamienie , do niedawna dostępne tylko w salonach SPA, można kupić przez internet (ok. 50 zł/9 szt.) Podgrzewamy je w kuchence mikrofalowej lub gorącej wodzie i kładziemy na karku. Możemy też delikatnie masować nimi skórę.

Praktyczne masażery - Gumowe jeżyki, drewniane rolki i plastikowe pajączki również pomogą w wykonaniu samodzielnego masażu. Te proste akcesoria kupimy za kilka złotych w sklepach ortopedycznych i drogeriach. Uwaga! Nie masujemy kręgosłupa, tylko otaczające go mięśnie!

Pomocne proste ćwiczenia

Wielogodzinne trzymanie głowy w jednej pozycji, np. przy maszynie do szycia czy przed komputerem, powoduje ból. Dlatego pamiętajmy o tym, aby w pracy co 15-30 min wykonać kilka łatwych rozciągających ćwiczeń. Unikajmy przy tym wszelkich szybkich i gwałtownych ruchów.

- Skłony głowy: Prostujemy plecy i powoli schylamy głowę do przodu tak daleko jak się da. Wytrzymujemy w tej pozycji 10 sekund, wracamy do pozycji wyjściowej i powoli odchylamy głowę do tyłu, pamiętając o utrzymaniu prostej postawy.

- Obroty głowy: Prostujemy plecy i obracamy głowę w prawo najdalej, jak możemy. Teraz delikatnie opuszczamy czoło w dół, aż poczujemy naprężenie. Wytrzymujemy tak 10 sekund i wracamy do pozycji wyjściowej. Powtarzamy ćwiczenie w drugą stronę. W razie bólu przerywamy.

Stosujemy zabiegi rozgrzewające

Ciepło szybko poprawia ukrwienie mięśni, działa rozkurczająco i dzięki temu przeciwbólowo. Efekt zabiegu wzmocnią też odpowiednie zioła.

Gorący poranny prysznic - Kierujemy na kark silny strumień mocno ciepłej wody. Następnie robimy sobie masaż ręcznikiem. Moczymy go w ciepłej wodzie, wykręcamy, kładziemy z tyłu na szyi i przeciągamy w prawo i w lewo.

Kataplazm z gorczycy - Ziarna białej gorczycy wsypujemy do lnianego woreczka i ogrzewamy w piekarniku. Woreczek kładziemy na karku na 10 minut. Zabieg najlepiej wykonać przed snem.

Kąpiel z olejkiem lawendowym - 10 kropli olejku wlewamy do pustej wanny i puszczamy silny strumień gorącej wody (olejek dobrze się rozprowadzi). Nalewamy jej tyle, aby przykrywała kark, gdy się zanurzymy.

Gdy zaczyna boleć ramię

Wiele z nas, szczególnie w dojrzałym wieku, skarży się na bardzo dotkliwe bóle barku. Pojawiają się nagle, często w nocy i są tak silne, że uniemożliwiają poruszanie ramieniem.

To tzw. rwa ramienna, a jej przyczyną są zmiany zwyrodnieniowe szyjnego odcinka kręgosłupa, nie zaś stawu barkowego. Ostry ból pomogą złagodzić zimne okłady z kostek lodu owiniętych w ściereczkę oraz leki przeciwbólowe i przeciwzapalne. Gdy dolegliwości zelżeją, możemy stosować wszystkie domowe zabiegi polecane przy bólu karku i szyi. Warto też udać się do ortopedy, który zaleci profesjonalną fizykoterapię.

Chronimy kręgosłup dzięki zdrowym nawykom

Warto wprowadzić kilka drobnych zmian, by w czasie pracy, a także wypoczynku, uniknąć niepotrzebnego napinania mięśni karku i przeciążania kręgów szyjnych.

Poduszka ortopedyczna - Ma zagłębienie na głowę i wybrzuszenie pod szyję. Zapewnia fizjologiczne ułożenie odcinka szyjnego kręgosłupa, daje mu dobre podparcie, pomaga rozluźnić napięte mięśnie.

Materac łóżka - Idealny jest średniej twardości, sprężysty i dopasowany do naturalnych kształtów ciała. Najlepiej spać na wznak lub w pozycji embrionalnej - na boku z podkurczonymi nogami.

Ustawienie krzesła i monitora - Komputer powinien stać na wprost oczu, by górna krawędź monitora znajdowała się kilka centymetrów powyżej linii wzroku. Natomiast dobre krzesło musi mieć regulowaną wysokość siedziska i oparcia, by dopasować je do swojego wzrostu.

Plecak zamiast torby - Warto go sobie sprawić, jeśli dźwigamy ciężkie rzeczy. Noszenie ich na jednym ramieniu powoduje odchylanie szyi i bolesny przykurcz mięśni.





Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje