Reklama

Reklama

Od czego zależy tempo redukcji masy ciała?

​Wiele osób decydujących się na dietę odchudzającą pragnie poznać przewidywane tempo redukcji masy ciała, aby dowiedzieć się ile czasu jest niezbędne do osiągnięcia zamierzonego celu. W 1958 roku oszacowano, że tygodniowy deficyt kaloryczny na poziomie 3500 kcal powoduje zmniejszenie wagi o około 1 kg na każdy tydzień.

To by oznaczało, że wystarczy spożywać o 500 kcal mniej dziennie i w czasie miesiąca zredukujemy 4 kg nadmiernej masy ciała. Jednak wraz z upływem lat i rozszerzeniem badań naukowych w tym kierunku, zauważono, że takie założenie jest zazwyczaj zbyt optymistyczne i najczęściej jest mało realne do wykonania w praktyce. Zwrócono bowiem uwagę na to, że liczba kilokalorii, o którą zmniejszamy energetyczność jadłospisu, nie jest jedynym czynnikiem warunkującym tempo odchudzania. Biorąc pod uwagę jak istotnym problemem jest rozpowszechnienie nadwagi i otyłości, znajomość zależności wpływających na efekty redukcji nadmiernej masy ciała jest kluczowa zarówno dla osób, których dotyczy ten problem, jak i dla specjalistów, którzy zajmują się dietoterapią.

Czy ambitny cel pomaga w odchudzaniu?

Reklama

Czynniki psychologiczne okazują się być jednymi z najistotniejszych elementów mających znaczenie w zakresie uzyskiwania efektów na diecie odchudzającej. Motywacja do zmiany to przede wszystkim pierwszy krok na drodze redukcji masy ciała, ponieważ jest ona niezbędna do podjęcia jakichkolwiek działań w tym kierunku. Natomiast nieprawidłowe oszacowanie tempa zrzucania wagi może przyczynić się do szybkiej utraty pozytywnego podejścia do diety i łatwiejszej rezygnacji z dalszych etapów. Co więcej, nawet po wielu miesiącach skutecznego odchudzania, łatwo jest zaprzepaścić osiągnięte rezultaty z powodu niezadowolenia z uzyskanych efektów i znacznie zmniejszonej motywacji. Z tego względu, budowanie zdrowego podejścia do diety i redukcji masy ciała jest niezbędne na każdym etapie diety odchudzającej. 

Warto pamiętać, że wraz z upływem czasu nasza chęć do zmiany może się zmniejszać, co jest największym zagrożeniem i nierzadko prowadzi do rezygnacji z dalszych działań. Według badań naukowych, podczas całego procesu odchudzania zazwyczaj zmniejszamy masę ciała o 5-10% od wagi początkowej. Osoby, którym zależy na większych efektach powinny więc szczególnie skupić się na czynnikach, które pomagają w osiągnięciu trwałej i widocznej redukcji. Co ciekawe, zakładanie zbyt dużych celów w tym zakresie jest jednym z elementów, które mogą znacznie obniżyć motywację do dalszego działania. 

Zachęcamy was do wyznaczania sobie stopniowych zmian i przede wszystkim do zauważania każdych, nawet najmniejszych postępów. Wykazano bowiem, że osoby, których cel początkowy był bardzo ambitny, najczęściej po jakimś czasie odczuwały poczucie porażki, nawet pomimo tego, że ich masa ciała uległa pewnemu obniżeniu. Zauważono także, że kobiety mają znacznie większe skłonności do stawiania sobie zbyt wysokiej poprzeczki w zakresie odchudzania. Niektórzy mogą mylnie postrzegać bardzo ambitny cel za nieodłączny element konsekwentnej redukcji masy ciała, natomiast zgodnie z wynikami badań naukowych, zbyt wysokie oczekiwania prowadzą do gorszego nastroju, większego niezadowolenia i w konsekwencji - do szybszego odpuszczenia trzymania się diety oraz mniej efektywnego procesu odchudzania. 

Jedno z portugalskich badań dostarczyło nam bardzo interesujących wyników. Zauważono, że kobiety, których wymarzona figura znacznie odbiega od aktualnego wyglądu, miały większe ryzyko niepowodzeń w zakresie redukcji masy ciała. W związku z tym, zachęcamy Was do podjęcia się mniejszych, ale realistycznych celów, których szybka realizacja będzie najlepszą motywacją do dalszego działania.


Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje