Reklama

Reklama

Ruszając się, zapobiegamy chorobom oczu

Aktywność fizyczna może uchronić nas przed zwyrodnieniem plamki żółtej (AMD) i spowolnić jego rozwój, pomaga też przy jaskrze i retino - patii cukrzycowej – informują amerykańscy naukowcy.

Sprawdzili oni, że pod wpływem wysiłku zmniejsza się niekorzystny przerost naczyń krwionośnych - i to nawet o 45 procent. Również przepływ krwi w gałkach ocznych staje się bardziej regularny. Aby osiągnąć takie korzyści, nie trzeba się napocić. Wystarczy codziennie przemierzać marszowym krokiem 2-3 kilometry. 

Dobroczynnie działa również jazda na rowerze. Na zdrowie oczu bardzo duży wpływ mają też niektóre pokarmy. Wiadomo np., że borówki i jagody zawierają składniki, które poprawiają ukrwienie w obrębie tęczówki, zabezpieczają oczy przed niszczycielskimi wolnymi rodnikami i regenerują rodopsynę, czyli barwnik odpowiadający za widzenie i mający działanie przeciwzakrzepowe. 

Reklama

Zalecane na talerzu są też: czarne porzeczki i natka pietruszki z odmładzającą oczy witaminą C, zielony groszek, szczypiorek oraz sałata bogate w cenną luteinę i zeaksantynę, a także morskie ryby obfitujące w kwasy omega-3. 

Nasze oczy bardzo nie lubią natomiast bezpośrednio docierających do nich promieni słonecznych - okulary z filtrem UV (kupione u optyka, nie - na bazarze) to latem podstawa. Wyjątkowo szkodliwe jest dla nich palenie papierosów - ryzyko chorób rośnie 10-krotnie!

***

Hania ma 17 miesięcy i SMA1 - rdzeniowy zanik mięśni. Innowacyjna terapia genowa kosztuje ponad 9 milionów złotych. Środki potrzebne są jak najszybciej, bo warunkiem przystąpienia do leczenia jest rozpoczęcie go przed ukończeniem drugiego roku życia. Niestety, w prowadzonej od sześciu miesięcy zbiórce, nadal brakuje ponad czterech milionów złotych.

JEŚLI MOŻESZ, WESPRZYJ ZBIÓRKĘ: www.siepomaga.pl/haneczka

Przeczytaj historię Hani: Bez terapii genowej Hania nie ma szans. Pomóż dokończyć zbiórkę

Tekst pochodzi z magazynu

Tina

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy