Reklama

Reklama

Siemię lniane – 10 przesłanek dla zdrowia

Maleńkie ziarenka, z których chętnie korzystały nasze babki, dziś funkcjonują na liście superfoods. Warto znać ich właściwości.

Całe czy mielone?

Reklama

Niewielkie, płaskie, brązowe lub złote nasiona mogą być spożywane w całości, a także zmielone. W formie rozdrobnionej są dla ludzkiego organizmu łatwiej przyswajalne. Aby miało to sens, ziarna muszą być mielone tuż przed spożyciem. Niestety zawarty w nich rodzaj tłuszczu szybko się utlenia, w konsekwencji czego, siemię traci znaczną część wartości odżywczych. Jeśli chcemy optymalnie skorzystać z leczniczych właściwości siemienia, możemy je zmielić w młynku do kawy, albo spożywać w całości.

Ziarna dobrze zalać odrobiną wody i pozostawić na kilka godzin, albo całą noc. Napęcznieją i wytworzą swoisty kisiel. Całość możemy dodać do porannej owsianki, jogurtu czy ulubionego koktajlu. Często stosowane są jako dodatek do pieczywa, sałatek, a nawet deserów. Są neutralne w smaku, więc możemy je stosować zarówno w słodkich, jak i wytrawnych połączeniach.

Dlaczego warto włączyć je do jadłospisu?

1. Siemię obfituje w błonnik pokarmowy, zawiera zarówno jego frakcję rozpuszczalną i nierozpuszczalną. Pierwszy rodzaj błonnika ma właściwości żelujące, wypełnia żołądek i potęguje uczucie sytości - jest zalecany w trakcie diety odchudzającej. Pomaga wypracować nawyk zjadania mniejszych porcji i wrócić do pożądanej figury.

2. Błonnik rozpuszczalny sprzyja ponadto obniżeniu poziomu glukozy we krwi.

3. Błonnik nierozpuszczalny wiąże wodę i stymuluje ruchy perystaltyczne jelit. Jest pomocny przy spowolnionym metabolizmie, reguluje rytm wypróżnień i niweluje zaparcia.

4. Dzięki zdolności wytwarzania śluzu ziarna siemienia lnianego mają działanie kojące i zabliźniające dla naszych śluzówek. Tę właściwość warto wykorzystać w przypadku podrażnień gardła, a także w stanach zapalnych ścian żołądka i jelit.

5. Siemię obecne w jadłospisie sprzyja namnażaniu naturalnej flory bakteryjnej jelit, która warunkuje prawidłowość procesów metabolicznych i wspiera odporność. 


Dowiedz się więcej na temat: siemię lniane

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje