Reklama

Reklama

Wapń jest potrzebny

Pierwiastek ten jest niezbędny, by mieć mocne kości oraz zdrowe zęby. Radzimy, jak ułożyć menu dziecka, aby dostarczyć mu tego ważnego składnika w odpowiedniej ilości.

Dziecko potrzebuje wapnia jeszcze przed narodzinami. Już w brzuchu mamy kształtuje się bowiem jego układ kostny i tworzą zawiązki zębów. Sprawdź, jakie są inne ważne zadania tego cennego minerału i w których produktach żywnościowych znajdziesz go najwięcej.

Reklama

Z jakiego powodu jest ważny?

Kości pozbawione odpowiedniej ilości wapnia stają się słabe i podatne na złamania. Podobnie ząbki bez bariery ochronnej, jaką stanowi ten pierwiastek, są bardziej narażone na próchnicę. Ale wapń ma też inne ważne funkcje. Uszczelnia błony śluzowe (dlatego jest zalecany przy katarze), jest niezbędny do prawidłowej pracy mięśni, układu krążenia oraz układu nerwowego, pobudza wytwarzanie enzymów trawiennych, wpływa również korzystnie na krzepnięcie krwi.

O tym pamiętaj: Do 6. miesiąca życia maluszek potrzebuje około 300 mg wapnia dziennie. Niemowlęciu między 6. a 12. miesiącem powinnaś codziennie podawać 400 mg wapnia, natomiast malcowi w wieku 1-3 lata - około 500 mg.

Najlepsze źródła

Bezkonkurencyjnym produktem, jeśli chodzi o zawartość wapnia, jest mleko - najpierw mamy, potem modyfikowane, a następnie krowie. Ponadto w tej postaci minerał ten jest łatwo przyswajalny. Jeśli maluch nie chce pić tego napoju, należy go "przemycać" do jego menu w postaci przetworów mlecznych. Szklankę mleka może z powodzeniem zastąpić kubeczek kefiru, jogurt naturalny lub owocowy, szklanka maślanki lub smakowego napoju mlecznego (np. czekoladowego). Warto też serwować dziecku budyń, twarożki, żółty ser (2 plasterki dziennie) lub serek topiony.

Już po 6. miesiącu życia można zapoznać malca ze smakiem jogurcików dla niemowląt. Są one dostosowane do upodobań smakowych, potrzeb oraz możliwości najmłodszych (łatwiej potem podać dziecku zwykły jogurt naturalny).

O tym pamiętaj: W diecie starszego brzdąca powinny się też znaleźć ryby, fasola, soja, ziarna sezamu i słonecznika, pestki dyni, suszone owoce, migdały, płatki owsiane, natka pietruszki, buraczki, botwinka, kapusta i brokuły.

Niezbędna witamina

Jeśli chcemy uniknąć niedoborów wapnia w diecie naszego dziecka, nie wystarczy jadłospis bogaty w ten pierwiastek. Aby minerał dostarczony z pożywieniem został przyswojony, potrzebna jest dziecku witamina D. Organizm sam ją wytwarza, ale tylko w słoneczne dni. W naszym klimacie jest ich stosunkowo mało. A jeśli nawet słońce ładnie świeci, trzeba chronić maluszka przed jego promieniami (zwłaszcza w godzinach południowych). Dlatego witaminę D (w kroplach) podaje się dziecku już od pierwszych dni życia. Jest ona dostępna wyłącznie na receptę i podaje się ją ściśle według wskazań pediatry. Dotyczy to głównie niemowląt karmionych piersią, gdyż te karmione sztucznie otrzymują witaminę D wraz z mlekiem modyfikowanym.

O tym pamiętaj: Z czasem maluch powinien dostawać coraz więcej witaminy D w pożywieniu. Znajduje się ona w żółtku jajek i w tłustych rybach morskich (łosoś, makrela, śledź, tuńczyk, sardynka). A zimą i jesienią warto włączyć do menu dziecka tran, z wątroby dorsza lub rekina. Warto także dodać do diety brzdąca produkty wzbogacone w tę cenną witaminę, np. serki, jogurty czy płatki.

Dowiedz się więcej na temat: wapń

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje