Reklama

Reklama

Witaminy: Co za dużo,to naprawdę niezdrowo!

Gdy przyjmujemy je bez porozumienia z lekarzem, zwłaszcza w większych, niż podane na ulotce dawkach, zamiast pomóc, mogą nam zaszkodzić.

Najbardziej zdradliwe w nadmiarze mogą być witaminy A, D, E i K. A to dlatego, że nie rozpuszczają się w wodzie. Organizm nie może więc wydalić ich z moczem. Są w następstwie magazynowane w różnych tkankach.

Reklama

Witamina A szczególnie chętnie gromadzi się w wątrobie. Stąd jej przedawkowanie jest najbardziej niebezpieczne, bo zaburza pracę organu. Objawem tego są m.in.: nudności, niechęć do jedzenia, świąd, suchość i zażółcenie skóry oraz zmęczenie. Takie same skutki może wywołać przyjmowany w nadmiarze beta-karoten.

Witamina D może narazić cię na: osłabienie mięśni, pobolewanie stawów, wychudzenie, zawroty głowy i zasłabnięcia. Skutkiem jej nadmiaru jest także wzrost ciśnienia krwi oraz podwyższone stężenie wapnia we krwi, a także w moczu (co można stwierdzić w badaniach laboratoryjnych).

Witamina E może spowodować u ciebie dolegliwości takie, jak: osłabienie mięśni, bóle głowy, zmęczenie. Pamiętaj też, że jeśli przyjmujesz leki przeciwzakrzepowe, wit. E będzie nasilała ich działanie (już w normalnej dawce). Grozi to krwotokami (np. z nosa) i łatwo powstającymi siniakami.

Witamina K - jej nadmiar odbija się na kondycji skóry. Może cię ona swędzieć i być zaczerwieniona.

Niebezpieczne bywają też niektóre witaminy z grupy B oraz kwas foliowy. Witamina B3, oprócz zaczerwienienia i pieczenia skóry, nudności oraz biegunki może spowodować u ciebie atak dny moczanowej. Jej nadmiar grozi też pogorszeniem samopoczucia przy cukrzycy oraz chorobie wrzodowej.

Witamina B6 w nadmiernej ilości to bóle kończyn i zaburzenia czucia.

Kwas foliowy - gdy przyjmujesz go za dużo, możesz mieć pokrzywkę na skórze i skłonność do kamicy nerek. Aby do tego nie doszło, zanim rozpoczniesz witaminową terapię, upewnij się u lekarza, że jest ci to potrzebne.

Ekstraostrzeżenie! Może być dla ciebie niewskazana: witamina A - gdy codziennie pijesz sok marchwiowy lub tran, często jadasz wątróbkę, przyjmujesz doustne środki antykoncepcyjne; witamina z grupy B - jeśli jadasz dużo mięsa (w tym wątróbki); witamina E - codziennie spożywasz w sałatce lub surówce oliwę lub olej (np. rzepakowy, słonecznikowy).

W razie przedawkowania

Jeśli masz objawy nadmiaru którejś z witamin, przede wszystkim zaprzestań jej przyjmowania. Zgłoś się do lekarza, gdy twoje dolegliwości są nasilone lub ich sprawcą jest witamina nierozpuszczalna w wodzie, szczególnie A (lub beta-karoten).

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje