Reklama

Reklama

Wystarczy łyżeczka dziennie. Na jelita i żołądek działa niczym plaster

Siemię lniane od dawna znane jest ze swoich cennych właściwości i zbawiennego wpływu na organizm. Choć najczęściej sięgają po nie osoby z problemami żołądkowymi, to naukowcy i dietetycy przekonują, że powinno na stałe wejść do jadłospisu każdego z nas. Jaka moc tkwi w brązowych ziarenkach i jak je jeść, by działały?

Siemię lniane to drobne ziarenka lnu pospolitego o brązowej barwie. Naukowcy już dawno udowodnili, że mają one zbawienny wpływ na organizm, a część dietetyków zalicza je nawet do grupy super foods, czyli nieprzetworzonej żywności, bogatej w cenne składniki odżywcze, często o antynowotworowym działaniu. 

Siemię lniane wykorzystywane jest nie tylko w kuchni i lecznictwie, ale także w kosmetologii - olej lniany spowalnia proces starzenia, eliminuje drobne zmarszczki, wzmacnia włosy, stymulując ich wzrost i zapobiegając ich wypadaniu. To jednak zaledwie wstęp do całej listy zalet siemienia lnianego, które zawsze warto mieć w domu, pod ręką. 

Reklama

Dlaczego warto jeść siemię lniane? Skład to prawdziwa bomba!

Siemię lniane to prawdziwa witaminowa bomba. Te niepozorne ziarenka są bogatym źródłem takich składników jak:

  • działające antynowotworowo lignany
  • kwasy tłuszczowe omega-3
  • obniżający cholesterol błonnik
  • chroniące przed wolnymi rodnikami sterole roślinne
  • aminokwasy
  • witaminy - C,E, K i z grupy B
  • kwas foliowy

Wszystkie te składniki są niezbędne do utrzymania równowagi zdrowotnej organizmu - tak naprawdę wystarczy już jedna łyżka siemienia lnianego dziennie, by szybko zauważyć różnicę!

Kiedy najlepiej jeść siemię lniane? Pora ma znaczenie!

Siemię lniane spożywa się najczęściej na czczo w formie kisielu, zalewając dwie lub trzy łyżki ziaren szklanką przegotowanej ciepłej wody. Taki napar wypity z rana korzystnie wpływa na żołądek, zwalczając zgagę, wrzody czy refluks. Nie każdy jednak wie, że siemię można spożywać także na surowo - zjadając łyżkę ziarenek przed śniadaniem lub posypując nimi ulubione kanapki, owsiankę czy dodając je do jogurtu. 

Siemię warto spożywać także przed snem - daje bowiem uczucie sytości, zapobiegając nocnemu podjadaniu i pomagając utrzymać wagę. Siemię lniane z powodzeniem mogą stosować więc osoby na diecie, jest bowiem niskokaloryczne i szybko wypełnia żołądek. 

Jak jeść siemię lniane, aby działało?

Po pierwsze, regularnie! By zauważyć pierwsze pozytywne efekty wpływu siemienia na zdrowie, należy codziennie spożywać przynajmniej łyżkę ziarenek. Badania wykazały, że najwięcej korzyści daje przyjmowanie siemienia w formie wyciśniętego z nasion oleju, ale sposobów na jego spożywanie jest wiele i wszystkie mają sporo zalet!

Niezależnie od tego, czy zdecydujemy się na kisiel, siemię mielone czy spożywanie całych ziaren, np.na kanapce (te ciężko się jednak trawi) najważniejsza jest regularność - tylko wtedy przekonamy się o pozytywnym wpływie siemienia lnianego na zdrowie i urodę. 

Zobacz również: Siemię lniane: Wymiata złogi, koi jelita

Czy siemię lniane można jeść na surowo?

W związku z tym, że najpopularniejszym sposobem spożywania ziaren siemienia lnianego jest popularny kisiel, wiele osób zastanawia się, czy można spożywać je na surowo. Odpowiedź brzmi: Jak najbardziej. Ziarenka siemienia lnianego możemy bezpiecznie spożywać na surowo, ale warto pamiętać, że po pierwsze - trudniej się trawią, a po drugie - zawierają glikozydy cyjanogenne, które w zbyt dużej ilości mogą być toksyczne.

1 łyżka siemienia lnianego powoduje uwolnienie się 5 mg cyjanowodoru. Dawka toksyczna dla dorosłej osoby to ok. 50-60 mg cyjanowodoru. Bezpiecznie możemy więc spożyć dwie, góra trzy łyżki ziarenek dziennie, najlepiej zmielonych. 

Jak jeść siemię lniane na sucho?

Siemię lniane można spożywać na sucho, podgrzewając je wcześniej na suchej patelni podobnie jak np. pestki dyni i słonecznika. W tym celu wystarczy wysypać ziarna na czystą, suchą patelnię, tak aby pokryły dno patelni cienką warstwą. Siemię praży się na małym ogniu, od czasu do czasu potrząsając patelnią lub mieszając ziarenka drewnianą łyżką. 

Jak jeść siemię lniane na odchudzanie, a jak na żołądek?

W zależności od tego, jaki efekt chcemy osiągnąć, siemię lniane powinnyśmy jeść w określony sposób i o konkretnej porze. Jeśli zależny nam na utracie wagi, powinniśmy spożywać te odżywcze ziarenka codziennie, przed snem. Możemy zdecydować się także na siemię mielone i dodawać je np. do ulubionego jogurtu naturalnego. Siemię lniane szybko syci i jest niskokaloryczne, wypełnia żołądek i zapobiega nocnemu podjadaniu. 

Po siemię lnianie powinny sięgać także osoby z problemami żołądkowymi. Choć w ich przypadku najlepiej sprawdzi się kisiel, to mogą także spożywać siemię mielone - codziennie rano, z ulubioną owsianką, jogurtem lub na kanapkach. Siemię dodawać można także do zup, leczo czy dań jednogarnkowych. 

A jak jeść siemię lniane na włosy? Ponieważ udowodniono, że siemię lniane wzmacnia włosy i zapobiega ich wypadaniu, powinny po nie sięgać także osoby borykające się z tym problemem. Niezależnie od tego, czy zdecydują się na kisiel czy dorzucanie siemienia do ulubionych dań, znów kluczowe znaczenie ma tu regularność - pierwsze efekty spożywania ziarenek zobaczyć można już po dwóch tygodniach! 

Zobacz również: Jak przygotować siemię lniane do picia?




Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy