Reklama

Reklama

Zdrowie mieszka w jelitach

Jelita – wszyscy je mamy i niemal wszyscy wstydzimy się o nich rozmawiać. Jeśli już dopadnie nas jakaś dysfunkcja trawienna, mówimy, że mamy kłopoty z żołądkiem. Tymczasem dobra kondycja jelit warunkuje zdrowie całego organizmu. Aż 90 proc. chorób ma swój początek w zaburzonej pracy jelita grubego.

Jelita są najdłuższą częścią układu pokarmowego. Jelito cienkie ma od 4 do 6 metrów długości, grube 1,5 metra. Każdy ich odcinek pełni ważne funkcje metaboliczne. W jelicie cienkim zachodzą procesy trawienne i wchłanianie większości składników odżywczych.

Do głównych funkcji jelita grubego należy wchłanianie wody, składników odżywczych i usuwanie zbędnych produktów przemiany materii. To w jego obrębie formowane są masy kałowe, które dzięki ruchom perystaltycznym zostają wydalone z organizmu.

Niepokojące objawy

Reklama

Choć nietrudno znaleźć przyjemniejsze tematy do rozmowy, warto wiedzieć, jak dbać o jelita, zwłaszcza że z wiekiem ich kondycja się pogarsza, zmniejsza się zdolność wchłaniania składników odżywczych i często zaburzona zostaje motoryka jelit.

Tego nie wolno bagatelizować. Zaparcia, biegunki, niestrawność, wzdęcia, gazy to tylko niektóre objawy zaburzenia prawidłowej pracy jelit. W świecie wysyconym wysokoprzetworzoną żywnością pojawiają się u coraz młodszych osób. Bagatelizowane mogą przyczynić się do rozwoju zespołu jelita drażliwego, przewlekłych stanów zapalnych jelit, nieszczelności jelit, a nawet chorób nowotworowych jelit.

Zaburzona praca jelit sprzyja ponadto rozwojowi grzybicy i pasożytów jelitowych. Profilaktyka jest zawsze tańsza i mniej obciążająca niż leczenie. Dlatego nie czekając na jakiekolwiek symptomy z ciała, już dziś zadbajmy o racjonalne zasady żywienia, które poprawią kondycję naszych jelit.

10 zasad, które warto wdrożyć w trosce o zdrowie jelit:

1. Ogranicz, a jeśli masz już pierwsze objawy nieprawidłowej pracy jelit, wyeliminuj z diety cukier prosty, mowa głównie o słodyczach, białej mące, kawie i alkoholu.

2. Wyeliminuj żywność wysokoprzetworzoną: produkty typu fast food, dania gotowe, które wystarczy tylko podgrzać - one są naszpikowane chemicznymi dodatkami do żywności, które rujnują zdrowie jelit.

3. Ogranicz spożycie soli.

4. Ogranicz spożycie mięsa, ono wolniej się trawi, więc jeśli jelita sygnalizują problem - szukaj produktów lekkostrawnych.

5. W fazach zaostrzenia objawów zrezygnuj z dużej ilości surowych warzyw i owoców, mogą być trudne do strawienia, jeśli flora jelitowa jest poważnie zaburzona.

6. Wprowadź do jadłospisu kiełki - one są esencją wartości odżywczych zawartych w dojrzałych roślinach.

7. Unikaj radykalnych zmian modelu żywienia, wprowadzaj je stopniowo.

8. Unikaj przejadania się. Zbyt obfite posiłki prowadzą do przeciążenia układu pokarmowego, szybszego starzenia komórek i rozwoju chorób cywilizacyjnych, takich jak: cukrzyca, miażdżyca, nadciśnienie, osteoporoza.

9. Jedz częściej, ale mniejsze porcje, optymalnie 4-5 posiłków w trakcie aktywnej części doby.

10. Nie objadaj się na noc. Zjedz kolację 2-3 godziny przed snem. Pozwól, by i przewód pokarmowy miał czas na regenerację.

Ewa Koza, mamsmak.com

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy