Dziecko filozofem
Wychodząc z założenia, iż problematyka dotycząca małych dzieci była dotychczas w literaturze filozoficznej pomijana, w swej najnowszej książce Alison Gopnik pokazuje, że umysłowość dziecka jest znacznie bogatsza aniżeli umysłowość osoby dorosłej.
Według Gopnik, dzieci tworzą "wydział do spraw rozwoju i badań" gatunku ludzkiego, podczas gdy dorosłym przypisuje zajmowanie się produkcją i zarządzaniem. Dzieci, niczym mali naukowcy, wyciągają wnioski w oparciu o analizy statystyczne, przeprowadzają przemyślne eksperymenty oraz stawiają twórcze hipotezy, które trudno byłoby wymyślić przeciętnemu dorosłemu.
Autorka podkreśla, że tak samo jak dorośli, dzieci są również zdolne do myślenia kontrfaktycznego (umiejętność wyobrażania sobie różnorodnych rezultatów, które mogą pojawić się w przyszłości albo mogły zaistnieć w przeszłości). Patrząc z perspektywy filozoficznej na zagadnienia takie jak prawda, miłość oraz sens życia, Gopnik stwierdza, że właśnie dzięki dzieciom możemy nie tylko odkrywać, jak działają ich umysły, lecz także głębiej rozumieć istotę kondycji ludzkiej.
Alison Gopnik, profesor psychologii i filozofii Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley, jest autorką przełomowych badań nad tworzeniem przez dzieci "teorii umysłu", która pozwala im zrozumieć, że ludzie mogą mieć poglądy i preferencje odmienne od ich własnych. Przyczyniła się także do powstania "teorii teorii" - idei, że dzieci uczą się podobnie jak naukowcy. Według Alison Gopnik poznanie funkcjonowania umysłów najmłodszych pomoże rozstrzygnąć poważne problemy filozoficzne, w tym zagadkę świadomości.
Alison Gopnik
Dziecko filozofem. Co dziecięce umysły mówią nam o prawdzie, miłości oraz sensie życia