Pilny apel do klientów polskiego banku. Oszuści chcą wyłudzić dane

Cyberprzestępcy za cel obrali sobie klientów Banku PKO BP
Cyberprzestępcy za cel obrali sobie klientów Banku PKO BP123RF/PICSEL

Czym jest Zespół Cyberbezpieczeństwa Komisji Nadzoru Finansowego?

Zobacz również:

    • przyjmowanie zgłoszeń o incydentach poważnych oraz wsparcie w obsłudze tych incydentów;
    • wspieranie OUK w wykonywaniu obowiązków określonych w Ustawie;
    • analizowanie incydentów poważnych, wyszukiwanie powiązań pomiędzy incydentami oraz opracowywanie wniosków z obsługi incydentu;

    Ostrzeżenie dla klientów Banku PKO BP

    Oszuści internetowi żerują na naszej nieuwadze
    Oszuści internetowi żerują na naszej nieuwadze 123RF/PICSEL

    Jak nie paść ofiarą oszustów?

    • Dokładnie sprawdzaj treść SMS-a i powiadomienia IKO przed potwierdzeniem transakcji, w szczególności: kwotę i rodzaj transakcji oraz nr konta do przelewu.
    • Nikomu nie udostępniaj swoich poufnych danych, m.in. loginu, haseł, pełnego nr PESEL, danych kart i nr CVV2/CVC2 lub kodu BLIK - weryfikuj, gdzie je podajesz.
    • Nie zakładaj, że widoczna nazwa nadawcy e-maila, SMS-a czy połączenia telefonicznego jest prawdziwa. Oszuści potrafią podrobić numer telefonu, który wyświetla się na Twoim ekranie i podszyć się za kogoś z Twojej rodziny, przyjaciela, policjanta czy bank. Jeśli masz wątpliwości, czy dzwoni do Ciebie pracownik banku, zweryfikuj to w aplikacji IKO lub skontaktuj się ze swoim doradcą lub infolinią.
    • Jeżeli wiadomość od nadawcy wzbudzi Twoje wątpliwości, nie otwieraj załączonych plików, nie klikaj w linki i nie instaluj żadnych dodatkowych aplikacji.
    • Nie zakładaj, że kłódka w pasku adresu strony www oznacza, że jest ona bezpieczna i autentyczna. Sprawdzaj adresy, na których się logujesz lub podajesz dane, a także ich certyfikaty bezpieczeństwa.
    • Regularnie aktualizuj urządzenia i oprogramowanie na komputerze i urządzeniach mobilnych (systemy, aplikacje, przeglądarki, programy antywirusowe).
    • Twórz długie, skomplikowane hasła i korzystaj z dwuetapowego logowania - tam, gdzie jest to możliwe.
    • Nie używaj tego samego hasła do różnych kont oraz nie zapisuj haseł na kartkach ani w plikach na komputerze. Zamiast funkcji ‘zapamiętaj hasło’ w przeglądarce internetowej, która nie jest w pełni bezpieczna, używaj niezależnych managerów haseł o silniejszych algorytmach szyfrowania.
    • Nie loguj się do serwisu iPKO i aplikacji IKO oraz nie rób transakcji online przez publiczne, niezabezpieczone Wi-Fi i na urządzeniach publicznie dostępnych, np. na dworcach, w hotelach lub w centrach handlowych.
    • Nie podłączaj nieznanych, zewnętrznych nośników danych do swojego urządzenia, jeśli nie masz pewności, czy są bezpieczne. 
    Tchnienie świeżości o poranku