Trenerkom fitness postawiono zarzuty. Chodzi o wpisy na Instagramie

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zarzuca dwóm polskim trenerkom fitness niejednoznaczne oznaczanie treści reklamowych. Chodzi o Katarzynę Dziurską i Katarzynę Oleśkiewicz-Szubę. Mowa o wpisach promujące m.in. produkty firmy Olimp Laboratories, której postawiono zarzut kryptoreklamy.

Katarzynie Dziurskiej postawiono zarzuty nieprawidłowego oznaczania postów sponsorowanych
Katarzynie Dziurskiej postawiono zarzuty nieprawidłowego oznaczania postów sponsorowanych Krzysztof KuczykAgencja FORUM

Takie same zarzuty otrzymał polski lekkoatleta Piotr Lisek, o czym pisała już wcześniej Interia Sport:

W komunikacie opisano, że prezes UOKiK - Tomasz Chróstny wszczął cztery postępowania, a w nich postawił zarzuty nieprawidłowego oznaczania materiałów reklamowych w mediach społecznościowych.

Zarzut kryptoreklamy postawiono spółce Olimp Laboratories zlecającej reklamy swoich produktów influencerom w serwisach społecznościowych.

Według ustaleń, spółka zawierała z twórcami umowy, w których zobowiązywała się do zapłaty za publikację postów i relacji na Instagramie na temat suplementów diety i innych produktów. Twórców zaś namawiała do stosowania niejasnych oznaczeń, niezgodnych z zaleceniami komunikowanymi od samego początku przez Urząd.

Influencerzy, w tym przypadku Katarzyna Dziurska i Katarzyna Oleśniewicz-Szuba, miały bowiem oznaczać posty czy relacje takimi hashtagami jak: #olimpad #nazwaproduktu.

Jak wyjaśnia prezes UOKiK, stosowanie hashtaga składającego się z połączenia nazwy firmy z anglojęzycznym skrótem "AD" niewiele ma wspólnego z transparentnymi działaniami reklamowymi w internecie. Zaznacza też, że influencerzy nie mogą bezrefleksyjnie słuchać reklamodawców.

Trenerki fitness, o których mowa, w swoich wpisach promują ponoć za wynagrodzeniem produkty różnych reklamodawców i nie oznaczają treści sponsorowanych w sposób jednoznaczny, czytelny i zrozumiały. Takim działaniem mogą wprowadzać konsumentów w błąd w zakresie charakteru tych postów oraz relacji w mediach społecznościowych.

Jak twierdzi prezes UOKiK, zebrano materiały, które potwierdziły, że nieoznaczanie postów komercyjnych w sieci nie wynika z zaniedbań twórców, a wytycznych reklamodawców. Podkreśla stanowczo, że takie działanie w sieci jest niedopuszczalne i urząd nie zamierza tego tolerować.

Chróstny wyjaśnia, że za nieprawidłowe oznaczanie treści sponsorowanych odpowiedzialność ponieść może zarówno sam influencer, jak i reklamodawca, z którym współpracuje.

Katarzyna Dziurska jest znaną i lubianą trenerką fitness, o sporych zasięgach. W swojej ofercie ma m.in. plany treningowe w modelu subskrypcyjnym. Jej profil na Instagramie obserwuje 449 tys. użytkowników.

Katarzyna Oleśkiewicz-Szuba to zawodniczka bikini fitness, oferująca sprzedaż m.in. e-booków kulinarnych, a jej profil na Instagramie ma 106 tys. obserwatorów.

W komunikacie UOKiK zaznaczono, że rozpoczęte przeciwko kobietom postępowania mogą zakończyć się nałożeniem kar za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów w wysokości do 10 proc. rocznego obrotu. Za brak współpracy z UOKiK została już ukarana grzywnami szóstka twórców. Kwota jaką muszą zapłacić łącznie to 139 tys. zł, z czego najwięcej Marek "Kruszwil" Kruszel (50 tys. zł ), Julia "Maffashion" Kuczyńska (30 tys. zł ) i Marcin Dubiel (25 tys. zł).

Korba na rower, odc. 4: Szlakiem Orlich Gniazd
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd na stronie?
Dołącz do nas