Z tych produktów Polacy zamierzają zrezygnować. Główny powód to ich ceny
Wyniki badania przeprowadzonego przez UCE Research i Grupę BLIX świadczą o tym, że coraz większy odsetek Polaków zamierza oszczędzać. W pierwszym kwartale br. roku niespełna 55 proc. społeczeństwa chce znacząco ograniczyć wydatki zakupowe. Rok temu podobne postanowienie deklarowało jedynie 44,8 proc. Polaków. Czym spowodowany jest nagły wzrost?
W badaniu UCE Research i Grupy BLIX wzięło udział tysiąc konsumentów. Każdy z nich na co dzień zajmuje się własnym gospodarstwem domowym i jest odpowiedzialny za robienie zakupów. Aż 54,8 proc. respondentów zadeklarowało, że w pierwszym kwartale obecnego roku zamierza ograniczyć wydatki. W zeszłym roku w tym samym okresie podobnej odpowiedzi udzieliło o 10 proc. ankietowanych mniej. To znacząca różnica, szczególnie biorąc pod uwagę niewielki odstęp czasu - jedynie rok.
Dlaczego Polacy zamierzają oszczędzać? Powodów jest kilka
Dr Krzysztof Łuczak, współautor badania tłumaczy wyniki rosnącą niepewnością konsumentów. Zdaniem eksperta Polacy gromadzą oszczędności, ponieważ boją się, co przyniesie przyszłość.
Czego dokładnie boją się Polacy? Aż 71 proc. respondentów tłumaczy, że zamierza oszczędzać, ponieważ obawia się wciąż rosnących cen. To bardzo duży odsetek, biorąc pod uwagę, że rok temu podobnej odpowiedzi udzieliło jedynie 38,7 proc. ankietowanych.
32,4 proc. Polaków obawa się nagłego pogorszenia sytuacji gospodarczej (w zeszłym roku takiej odpowiedzi udzieliło 17,5 proc. ankietowanych). Z kolei 16,3 proc. respondentów zamierza oszczędzać, ponieważ obecnie nie dysponuje odpowiednim zabezpieczeniem finansowym (rok temu 19,3 proc.).
Z tych produktów Polacy zamierzają zrezygnować
Z jakich produktów w pierwszym kwartale br. najczęściej będą rezygnować Polacy podczas zakupów? Zdecydowanie największy odsetek ankietowanych zamierza rzadziej decydować się na zakup słodyczy i przekąsek. Z tych produktów spożywczych - zgodnie z deklaracją - zrezygnuje aż 65,4 proc. respondentów (w analogicznym okresie roku 2021 było to 43,1 proc.). Ankietowani planują także rzadziej spożywać alkohol (41,1 proc.). Na ostatnim miejscu podium znalazły się kosmetyki (40,3 proc.).
Jak sprawa ma się z podstawowymi artykułami spożywczymi? Rok temu ograniczenie wydatków na żywność deklarowało jedynie 19,5 proc. respondentów biorących udział w badaniu. W bieżącym roku podobny zamiar deklaruje znacznie więcej, bo aż 30,7 proc. ankietowanych.