Reklama

Reklama

Malinowe, bawole serca, daktylowe. Które pomidory wybrać?

Pomidory są bez wątpienia jednymi z ulubionych warzyw Polaków. Nigdy nie smakują i nie pachną tak pięknie, jak latem. Biorąc pod uwagę kształt, kolor i rozmiar, można wyodrębnić kilkaset odmian tego warzywa. Jakie pomidory wybierać? Które są najcenniejsze dla zdrowia? Które sprawdzą się w sałatkach, a które w przetworach? Podpowiadamy.

Zamieszanie w klasyfikacji warzyw i owoców spowodowało, że wiele osób zaczęło błędnie nazywać pomidory owocami. Uściślijmy - według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, owoc pomidora jest warzywem. I tak jest traktowany w polskiej kuchni.

Pomidor w polskiej kuchni

Polacy chętnie sięgają po pomidory. Dodajemy je do kanapek, twarożków, sałatek, jajecznicy. Robimy z nich soki, przeciery, kisimy, gotujemy klasyczną zupę pomidorową, a także - coraz częściej - zupę krem z pomidorów. Pomidory świetnie sprawdzają się w zapiekankach, leczo i wymyślnych daniach jednogarnkowych.

Reklama

Likopen - moc przetworzonych pomidorów

Pomidor jest warzywem uniwersalnym, cennym zarówno w wersji surowej, jak i przetworzonej. To jego unikatowa cecha. Większość warzyw i owoców traci wartość odżywczą w trakcie obróbki termicznej. Z pomidorem jest trochę inaczej. Owszem, pod wpływem wysokiej temperatury straci - podobnie, jak inne rośliny - znaczną część witamin, z naciskiem na najbardziej ulotną witaminę C, ale zyska pod względem zawartości likopenu.

Jedząc pomidory, które wcześniej były gotowane, duszone czy zapiekane dostajemy prawdziwy zastrzyk likopenu. Ten naturalny barwnik roślinny, który nadaje warzywom i owocom ciepłe, czerwone, pomarańczowe i żółte kolory, ma właściwości przeciwutleniające i wiele korzyści dla zdrowia.

Likopen działa przeciwzapalnie, przeciwgrzybiczo i przeciwbakteryjnie. Ma silny potencjał do neutralizowania toksycznego działania wolnych rodników. Likopen chroni przed rozwojem licznych chorób cywilizacyjnych, takich jak cukrzyca, miażdżyca, nadciśnienie i nowotwory. Zmniejsza ryzyko udaru i zawału.

Warto pielęgnować jedną z najpopularniejszych polskich tradycji i podawać zupę pomidorową, nie tylko na poniedziałkowy obiad. Dobrze też wypracować nowy nawyk i jak najczęściej wplatać przetworzone pomidory, w różnych wersjach, do codziennego jadłospisu.

Odmiany pomidorów

Pomidor pomidorowi nierówny, widać to gołym okiem. Wystarczy położyć pomidorka koktajlowego obok dorodnego okazu pomidora nazywanego bawolim sercem i niczego nie trzeba już wyjaśniać.

Choć najczęściej dostępnymi w sprzedaży są czerwone i malinowe, bez większego kłopotu kupimy dziś żółte i zielone pomidory. Czy różnice w gramaturze, ubarwieniu i kształcie mają wpływ na wartości odżywcze poszczególnych odmian?

Czerwone i malinowe pomidory mają trochę więcej likopenu niż żółte i zdecydowanie więcej niż zielone. Zielone z kolei najwięcej chlorofilu - zielonego barwnika roślin, który również jest silnym antyoksydantem i korzystnie wpływa na dotlenienie komórek.

Zawartość pozostałych składników odżywczych, w tym szczególnie potasu, witaminy C i błonnika jest zbliżona w pomidorach czerwonych, malinowych i żółtych. Kształt i wielkość nie mają znaczącego wpływu na wartość odżywczą poszczególnych odmian.

Najmniej witamin i minerałów pozyskamy wybierając zielone pomidory, które mają  jednocześnie najwyższą zawartość tomatyny. Dlatego zielone pomidory nie powinny być zjadane na surowo, zwłaszcza w dużych ilościach. Dodane do sałatki, w której będzie ocet balsamiczny mogą wywołać ból głowy. Zielone pomidory są doskonałe do smażenia i duszenia. Wysoka temperatura dezaktywuje szkodliwą tomatynę.

Najsmaczniejsze i najcenniejsze odżywczo są zawsze te, które rosną w naturalnych warunkach. Wykarmione słońcem intensywnie pachną, a zapach jest zapowiedzią uczty dla kubeczków smakowych.

Czytaj również: Najgorszy czas na kiszenie ogórków. Zepsują się błyskawicznie

Pomidory - które na surowo, a które do przetwarzania?

Zakupu pomidorów warto dokonywać z uwagi na ich przeznaczenie. Do zjadania na surowo, zarówno solo, jaki i w połączeniach z innymi warzywami najlepiej wybierać:

  • pomidorki koktajlowe
  • daktylowe
  • malinowe
  • paprykowe
  • tygrysie
  • żółte i pomarańczowe

Do smażenia warto kupić pomidory:

  • zielone
  • daktylowe lub podłużne (paprykowe, śliwkowe, rzymskie). Podłużne są też dobrym wyborem do suszenia

Najlepszą opcją na sos, przecier i ketchup są:

  • bawole serca
  • pomidory o podłużnym kształcie

Sprawdź również: Czym pryskać pomidory? Babciny odgrzybiacz za grosze

 

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: czerwone pomidory | zielone pomidory

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy