Niepotrzebny śmieć czy warunek reklamacji? Cała prawda o pudełkach po sprzęcie
Pudełka po kupionych lata temu laptopach, żelazkach, piekarnikach, a nawet butach zalegają na strychach, w piwnicach i garażach wielu polskich domów. Jako konsumenci wciąż dajemy się nabrać na nieuczciwe praktyki niektórych sprzedawców, którzy np. odmawiają przyjęcia reklamacji lub gwarancji produktu bez oryginalnego opakowania. Jak ta kwestia wygląda z punktu prawa? W jakich sytuacjach rzeczywiście musimy mieć pudełko z zakupionego sprzętu?

Spis treści:
Czy oryginalne opakowanie jest potrzebne do zwrotu produktu?
Wiele osób wciąż przechowuje oryginalne opakowania po elektronice, sprzętach AGD, a nawet obuwiu w obawie, że bez tego nie uda się zwrócić wadliwego lub zepsutego przedmiotu. Jednak zgodnie z obowiązującymi przepisami sprzedawca nie ma prawa odmówić przyjęcia reklamacji z powodu braku oryginalnego opakowania. Aby zwrócić niesprawny towar konieczny jest tylko dowód jego zakupu - faktura lub paragon. Dotyczy to zarówno zakupów w sklepach internetowych (w tym wypadku najczęściej wystarczy numer zamówienia), jak i stacjonarnych.
- Kilka lat temu kupiłam w niewielkim sklepie laptopa, z którym od początku coś było nie tak. Kiedy po 3 miesiącach zaczął się bez powodu wyłączać, postanowiłam go zareklamować. Niestety nie miałam oryginalnego opakowania, a sprzedawca odmawiał z tego powodu przyjęcia sprzętu - mówi 42-letnia Kasia z Krakowa. - Za drugim razem nie pozwoliłam się tak łatwo odprawić i powołałam się na prawa konsumenta i zagroziłam skargą do UOKiK. Sprzęt udało się zareklamować, a ostatecznie nawet wymienić, bo zepsuta część była zbyt droga.
Dlaczego sprzedawcy odmawiają prawa do reklamacji?
Sprzedawcy niekiedy stosują różne metody, by zniechęcić konsumentów do dochodzenia swoich praw. Wymagają oryginalnych opakowań albo twierdzą, że powodem usterki jest nieprawidłowe użytkowanie sprzętu. Przyczyny takiej niechęci do rozwiązania sprawy są różne - czasem sklepy w ten sposób unikają dodatkowej pracy związanej z biurokracją i przesyłaniem sprzętu do producenta. Zdarza się, że sami sprzedawcy nie wiedzą, że oryginalne opakowanie nie jest wymagane do reklamacji.
Ważny wyjątek - kiedy musimy mieć oryginalne opakowanie?
Oryginalne opakowania są niezbędne do zwrotu nagrań audiowizualnych, a także nośników z oprogramowaniem komputerowym. Za integralną część produktu może być też uznane np. etui na słuchawki do telefonu. Kupując przez internet, mamy też prawo do zapoznania się z produktem, który możemy odesłać w nienaruszonym stanie, jeśli nie spełni naszych oczekiwań. W takiej sytuacji jesteśmy zobowiązani odesłać go w oryginalnym opakowaniu.

Kiedy oryginalne pudełko z towaru może być potrzebne?
Chociaż prawnie nie musimy posiadać oryginalnych opakowań, czasem warto zastanowić się nad ich przechowywaniem. W razie usterki znacznie łatwiej będzie nam zapakować i odesłać np. ekspres do kawy lub inne urządzenie wymagające solidnego zabezpieczenia przed wstrząsami. Oryginalne pudełko może też przyspieszyć proces reklamacji - często zawiera niezbędne informacje do identyfikacji produktu lub konkretnego modelu.
Czasem producent dobrowolnie zapewnia gwarancję na swój produkt, która może obejmować okres dłuższy niż 2 lata. W takim wypadku na karcie gwarancyjnej może umieścić zapis, że do zwrotu produktu w ramach gwarancji niezbędne jest oryginalne opakowanie.