Organizm wysyła ci dyskretne znaki? Oto 10 oznak, że pijesz za mało wody

Aleksandra Tokarz

Opracowanie Aleksandra Tokarz

Nasze ciało w około 70 proc. składa się z wody. Kiedy tej zaczyna więc brakować, zdrowie narażone jest na szwank. Odpowiednie nawodnienie jest bowiem podstawą dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Po czym poznać, że człowiek jest odwodniony? Oto dyskretne znaki, które organizm wysyła ci w momencie, gdy potrzebuje większych ilości wody. Gdy je zauważysz, działaj.

Jak sprawdzić czy piję za mało wody? Oto 10 znaków, które wysyła ci organizm
Jak sprawdzić czy piję za mało wody? Oto 10 znaków, które wysyła ci organizm123RF/PICSEL

Jak sprawdzić czy piję za mało wody? Tak organizm wysyła ci znaki

Woda jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania wszystkich komórek naszego ciała - przypomina serwis pacjent.gov.pl. Bez niej nasz organizm jest w stanie przeżyć zaledwie kilka dni. Dlatego tak ważne jest jej regularne picie.

Woda mocno powiązana jest bowiem z procesem trawienia, transportem składników odżywczych do komórek oraz wydalaniem szkodliwych substancji na zewnątrz. Reguluje przy tym temperaturę ciała, wspiera pracę stawów i stanowi ochronę dla naszych gałek ocznych, mózgu i rdzenia kręgowego.

Przyjmuje się, że na jeden kilogram masy ciała powinno wypijać się około 0,02 litra wody. Zdrowy, dorosły człowiek dziennie powinien więc dostarczać organizmowi od 1,5 do 2 litrów wody - w zależności od płci, temperatury otoczenia oraz aktywności fizycznej. Gdy tak się nie stanie, organizm szybko zacznie wysyłać znaki ostrzegawcze. Tych nie należy bagatelizować.

Jakie są skutki picia zbyt małej ilości wody? Zauważysz na ciele i nie tylko

Gdy organizm domaga się wody, szybko wysyła znaki, które powinny stać się dla nas lampką alarmową. Zignorowane mogą bowiem doprowadzić do poważnych konsekwencji dla zdrowia i życia. Objawy niedoboru wody w organizmie widoczne są już po kilku godzinach.

Jak sprawdzić czy piję za mało wody? Tak organizm wysyła ci znaki
Jak sprawdzić czy piję za mało wody? Tak organizm wysyła ci znaki123RF/PICSEL

Pierwszym z nich jest suchość w gardle, któremu towarzyszy większe pragnienie oraz uczucie zmęczenia. Jeśli więc je zauważysz, nie pozwól, by zrobiło się jeszcze gorzej. Od razu sięgnij po butelkę z wodą i dostarcz organizmowi tego, czego się domaga.

Jeśli tego nie zrobisz kolejno doświadczyć możesz zaparć, a także zawrotów i bólu głowy. Utrata wody powoduje bowiem spadek ilości płynu mózgowego, zmniejszając dopływ krwi do mózgu. Następnym razem, gdy dokuczać będzie ci ból głowy, zamiast po pigułkę przeciwbólową sięgnij lepiej więc po szklankę wody. Odwodniony organizm objawia się też przesuszoną skórą i brakiem apetytu. W podobnych przypadkach od razu reaguj.

Jednym z pierwszych znaków odwodnienia jest też nieświeży oddech. Organizm na skutek deficytu wody nie produkuje bowiem wystarczających ilości śliny - a bez niej w ustach namnażają się bakterie, powodujące nieświeży oddech.

Jakie są objawy niedoboru wody w organizmie?

Gdy organizmowi brakuje wody, ukrwienie mózgu pogarsza się. Obok spadku zdolności koncentracji dochodzi wówczas do zaburzenia koordynacji ruchów czy zaburzeń pamięci. Mogą wystąpić też kłopoty z sercem. W całym organizmie dojdzie zaś do wysychania błon śluzowych, będących naturalną barierą przeciw bakteriom i wirusom. Co za tym idzie, znacznie spadnie odporność na choroby.

W wyniku braku wystarczającej ilości wody w organizmie zmniejszy się też ilość produkowanych łez i moczu. W efekcie podobnych spadków - kiedy mocz i produkty przemiany materii nie będą regularnie usuwane z organizmu - może dojść do jego zatrucia.

Warto przy tym pamiętać, że nasz organizm nie potrafi trzymać wody "na zapas", magazynując ją do momentu, kiedy rzeczywiście będzie jej potrzebował. Konieczne więc jest jej regularne picie, w małych porcjach, ale w ciągu całego dnia. Do serca warto wziąć więc sobie kilka ważnych zasad, podyktowanych przez serwis pacjent.gov.pl.

  1. Zacznij dzień od szklanki wody, zabierając ją wszędzie - do pracy, na spacer, na trening.
  2. Wyznacz sobie proste cele - dzieląc dzień na szklanki lub zaznaczając na butelce ilość wody, która powinna zniknąć z niej w przeciągu godziny.
  3. Dodaj wodzie nieco smaku, dorzucając liście mięty lub ulubione owoce.
  4. Uzupełnij swoją dietę w napary ziołowe, herbaty, zupy, owoce i warzywa.
  5. Zakończ dzień szklanką wody.
„Zbliżenia”. Marcin Szczygielski. Mistrz literatury dziecięcej i młodzieżowejINTERIA.PL
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd na stronie?
Dołącz do nas